Poiana cu schit, în Câmpia Moldovei

Vasile Bouaru (Radauti)

1 decembrie 2012; facem un traseu prin imprejurimile Iasului. Din acest oras ne deplasam circa 20 km inspre Vaslui, pe DJ248, pana la intrarea in satul Bordea. Inainte de a intra in Bordea se desprinde spre stanga, in sensul de mers, drumul 51, care duce spre satul Poiana cu Cetate. Ne inscriem pe acest drum, aflat in modernizare.

Trecem pe sub un pod de cale ferata si urcam usor panta dealului pe care se afla acest drum. Drumul trece printr-o padure de foioase destul de intinsa, padure in care se afla tot traseul pe care il vom parcurge. Depasim cateva cabane muncitoresti iar mai sus cateva case izolate si un spital.

Ajungem langa fosta cabana Barnova, care este pe partea stanga a drumului in sensul de mers.

Din dreptul acestei cabane parasim drumul pe care am ajuns pana aici si ne abatem spre dreapta, pe un drum de tara care traverseaza o mica portiune defrisata pana sa intre in padure (foto 1). Imediat cum intram in padure apare marcajul punct albastru, pe care il vom urma strict (foto 2).

Drumusorul este foarte bine marcat iar padurea degajata; doar pe alocuri mai traversam mici portiuni unde in urma unor defrisari padurea se reface si copacii tineri sunt desi (foto 3).

Pe unii copaci intalnim iasca (foto 4 si 5).

Drumul prin padure este destul de larg si foarte bine conturat. La un moment dat, dupa 10-15 minute de la intrarea in padure, marcajul pare sa se termine iar drumul continua spre adancurile padurii. In acel loc trebuie sa fim atenti pentru ca marcajul continua pe o poteca mai putin vizibila din cauza unor tufisuri si se afla pe partea stanga in sensul de mers.

Parasim deci drumul pe care am venit pana aici si urmam mai departe marcajul. Coboram o panta mica, pana la un valcel pe care pare sa curga apa in perioadele favorabile. Traversam un mic podet din barne aflate in putrefactie (foto 6) si urcam pe partea opusa vaii.

Aici intalnim alt marcaj, punct  rosu, care vine de undeva din stanga noastra si pe care il vom urma la intoarcere. Mai departe poteca este din nou vizibila si este marcata doar cu punct albastru.

Mai parcurgem cateva minute prin padure si trecem pe langa o frumoasa poiana aflata pe stanga in sensul de mers (foto 7).

Inca putin si ajungem in Poiana cu Schit (foto 8).

I se spune asa deoarece in mijlocul ei se afla ruinele unui schit (foto 9).

Panoul din dreapta din imaginea 8 se vede in fotografia 8a.

8a

Undeva langa schit se afla si un panou cu unele lamuriri despre acest loc (foto 13).

In aceasta perioada lacul este mai mult mlastina. Stejarii din vecinatatea lui au tufe de vasc (foto 14).

Dupa ce dam un tur al poienii revenim la poteca pe care am ajuns pana aici si o urmam in sens invers, pana intalnim marcajul punct rosu de care am amintit mai sus (foto 15).

Apoi urmam marcajul punct rosu spre satul Poiana cu Cetate. Undeva printre frunzele umede un punct de culoare rosie ne atrage atentia (foto 16). Este de fapt o mica ciuperca, urechea babei.

Ceva mai incolo se ridica un fag falnic (foto 17).

Langa trunchiul sau, pe un mic soclu, gasim cateva indicatii despre el (foto 18).

Depasim fagul si dupa cateva minute ajungem la o bariera inainte de intrarea in satul Poiana cu Cetate (foto 19) iar dupa cativa zeci de metri ajungem langa ultimele case din sat (foto 20), pe drumul DC51 pe care l-am parasit undeva mai la vale.

Desi pentru iesirea din traseu trebuie sa ne abatem spre stanga, inapoi spre cabana Barnova, am preferat sa ne abatem prima data cateva sute de metri spre dreapta, pe drumul din sat (foto 21) pentru a vedea un alt obiectiv de pe aici, ruinele unei vechi biserici ridicate de boierul Cujba prin 1609 (foto 22).

Undeva in stanga fata de intrare se mai observa cateva trepte ale unei scari in spirala care probabil ducea spre o clopotnita. Interiorul a cazut insa prada uitarii si timpului.

Revenim la drumul principal din sat si ne indreptam inapoi spre cabana Barnova. Imediat dupa ce depasim intersectia cu poteca de pe care am ajuns aici se afla doi stejari seculari (foto 26).

La baza lor gasim un mic postament cu indicatii despre cei doi arbori (foto 27).

Urmam apoi drumul, care si aici este in reconstructie, urcand o panta lina. Trecem de o intersectie si ceva mai jos ajungem din nou in vecinatatea fostei cabane Barnova, de unde am intrat pe traseul marcat cu punct albastru. De aici, pe acelasi drum, ajungem din nou la DJ 248, unde ia sfarsit traseul nostru.