Abans d’iniciar el procés de recerca de feina és important que tinguis en compte una sèrie d’aspectes: definir els teus objectius professionals, iniciar un procés d’autoconeixement i avaluació dels teus trets personals i professionals, així com també mantenir una actitud positiva i constant en tot el procés. Tot seguit presentem els punts que considerem més importants.
És la manera més fàcil i efectiva de trobar feina. És important dir a tothom que busques feina. Quan es necessita cobrir un lloc de treball moltes empreses recorren als seus propis contactes com a primer recurs.
Per aquest motiu és molt important que manteniu els vostres amics, familiars, coneguts, i en general tot tipus de contactes (antics companys de feina, antics caps o superiors, antics companys d’estudis, professors, el dentista, banquer, advocat, membres del vostre club esportiu o associació, veïns...) informats del tipus de feina que busqueu, els vostres interessos en matèria laboral, les vostres capacitats, experiència, habilitats, disponibilitat. Com més clar tinguin els vostres contactes què és el que busqueu millor podran ajudar-vos.
La inscripció com a demandant d’ocupació en la base de dades del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya et permet participar en el procés de selecció de les ofertes de treball que les empreses presenten al Servei Públic d’Ocupació de Catalunya per cobrir les seves necessitats de personal, sempre que el teu perfil professional s’adeqüi al lloc de treball.
A les oficines de Treball del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya també podràs rebre assessorament i orientació professional amb la finalitat de millorar la teva ocupabilitat i adquirir les competències per trobar una feina ajustada al teu perfil.
Pots utilitzar el servei d’ocupació de Catalunya, tot adreçant-te a l’oficina més propera o al portal de Feina Activa. Pots mirar quina oficina tens assignada i pots inscriure’t a la seva borsa de treball independentment que estiguis treballant o no. La inscripció és gratuïta i voluntària, amb l’excepció de les persones perceptores de prestacions per desocupació, per a les quals és un tràmit obligatori; la poden fer les persones en situació d’atur i les que, tot i estar treballant, volen millorar la feina.
Internet és una de les noves eines al nostre abast per a trobar feina però sovint no hi tenim accés directe. Podem trobar portals d’internet amb ofertes de treball. Abans d’inscriure’t visita la pàgina i mira que hi hagi ofertes de feina que t’interessin. Apunta’t a les més visitades.
Un avantatge de buscar feina per Internet és que ràpidament pots accedir a les webs de les empreses, associacions, organitzacions, etc on vols treballar. D’aquesta manera et pots oferir com a treballador enviant el teu currículum als llocs que et resultin interessants.
Internet suposa una nova manera de cercar feina: Sense moure't de casa i d'una manera senzilla pots accedir a ofertes de treball d'arreu i publicar el teu currículum perquè el llegeixi qualsevol empresa. Cada cop són més els joves que troben feina a través d'aquest sistema cosa que converteix Internet en una veritable xarxa d'ocupació.
Avantatges de la recerca virtual
T'estalvies el desplaçament d'empresa en empresa.
Augmenta la rapidesa, ja que accedeixes en temps real a les ofertes de feina de les empreses. També és més ràpid el lliurament dels currículums i de les cartes de presentació.
Tens la seguretat que el teu currículum arriba directament al Departament de Recursos Humans.
La vigència de les ofertes publicades és més fiable, ja que l'actualització és molt més àgil que el sistema utilitzat per les publicacions en format paper.
Hi ha la possibilitat de rebre les noves ofertes que es produeixin al teu correu electrònic.
Obre més possibilitats per a les empreses a l'hora de captar persones candidates.
Habitualment, les ofertes publicades a Internet aporten més informació i detalls que les ofertes que surten en diaris o revistes.
La presència dels webs corporatius facilita el coneixement i el contacte directe dels candidats amb les empreses.
Et permet un accés fàcil i ràpid a les ofertes de feina en altres països.
Com navegar per les borses de treball a Internet
En general, per accedir a totes les funcions i els serveis d’aquestes pàgines t’hi has de registrar. La majoria de vegades la subscripció és gratuïta.
Molts cops trobaràs eines per inserir o actualitzar el teu currículum.
En alguns casos, també et pots subscriure a una llista de distribució per rebre les ofertes a la teva bústia de correu electrònic.
Sovint sentim o escoltem la frase “tota crisi és una oportunitat”. Aquesta frase és molt discutible, però algunes persones sense cap escrúpol se la fan seva per aprofitar-se de les esperances i els somnis dels joves.
Aquests desaprensius inunden el món presencial i el món virtual d’ofertes falses o enganyoses en els sectors del treball, la formació i l’habitatge, precisament els tres eixos fonamentals en el desenvolupament del projecte de vida de les persones joves. Fins i tot la sortida massiva de joves a l’estranger (fenomen molt recent) a la recerca de feina té el seu propi frau a mida. És en el món virtual però, on es concentra la major part de l’activitat fraudulenta.
Les dades personals s’han convertit en objecte de desig, s’utilitzen amb fins publicitaris i, molts dels anuncis falsos, es publiquen únicament per recollir dades personals per a la seva venda posterior. Hi ha portals d’anuncis classificats que publiquen ofertes falses per tenir més visites i més ingressos per publicitat. Podem trobar aquests anuncis en qualsevol àmbit.
“Al lloro” amb les ofertes de feina fraudulentes
Les ofertes laborals són terreny abonat per l’ús del frau en molts anuncis. Per això, et fem algunes recomanacions per no endur-te sorpreses:
Rebutja les ofertes per a un lloc de treball diferent del que s’ha publicitat.
Rebutja les ofertes que t’obliguen o et suggereixen donar-te d’alta com autònom per aconseguir el lloc de treball i que, al final, presenten unes condicions que no tenen res a veure amb l’anunci original.
Rebutja les ofertes que paguen el salari en negre.
Rebutja les ofertes en línia per treballar a l’estranger que et demanen diners per tramitar visats o permisos de treball.
Rebutja la preselecció de la teva candidatura a una oferta de treball si et demanen que ho confirmis per SMS.
Desconfia de les cites per a una entrevista notificades per correu electrònic. La confirmació per a una entrevista de feina ha de ser sempre per telèfon.
Sempre ha d’existir una entrevista personal i ha de ser presencial.
Rebutja els cursos de pagament per accedir a un lloc de treball.
Rebutja les ofertes que obliguen a la compra prèvia de material. Mai no s’hauria de pagar per treballar.
Rebutja les ofertes amb faltes d’ortografia o amb una redacció que sembli copiada d’algun manual d’autoajuda.
Desconfia de les ofertes que prometen sous alts de forma ràpida.
Desconfia de les ofertes que no informin de la formació requerida per cobrir el lloc de treball.
Com en qualsevol altre tipus de contracte, revisa’l bé abans de signar.
No et tallis i denuncia!
Si ets víctima d’algun tipus d’anunci fraudulent, no dubtis a denunciar-ho tu mateix perquè així evitaràs que molts altres joves siguin víctimes del mateix engany. Pots adreçar-te a l’Agència Catalana del Consum, a les organitzacions sindicals o les associacions de consumidors, i si la gravetat del frau s’escau, també al Mossos d’Esquadra. Davant de qualsevol dubte també pots trucar al 012
Molts ajuntaments, diputacions o consells comarcals disposen de serveis de promoció local i ocupació per atendre les necessitats específiques dels seus respectius mercats de treball. Per a més informació podeu dirigir-vos al vostre ajuntament personalment.
Una ETT és una empresa que contracta treballadors i treballadores per després cedir-los als seus clients (empreses sol·licitants de personal). Entre l'ETT i l’empresa client s’estableix una relació de serveis i es realitza un contracte de posada a disposició.
Relació amb l’empresa usuària: Tens un contracte amb l'ETT, però treballes per a l’altra empresa. Depens de l’empresa usuària a efectes de direcció i control, però la facultat disciplinària és exercida per l'ETT a petició de l’empresa usuària.
Relació amb l'ETT: El contracte amb l'ETT ha de ser per escrit i de durada determinada (coincidint amb la durada del contracte de posada a disposició). Tens dret a cobrar el mateix que un treballador o treballadora de l’empresa usuària i a rebre una indemnització en acabar la relació laboral (la part proporcional de 12 dies de salari per any treballat).
L'ETT té les següents obligacions:
• Complir amb les obligacions salarials i de Seguretat Social.
• Procurar la formació.
• Assegurar-se que coneixes les mesures de prevenció de riscos laborals relacionades amb la feina que faràs i, si no, formar-te.
Els/les representants dels treballadors i les treballadores de les empreses clients són els i les representants de les persones contractades per les ETT.
Funcionen com a intermediàries entre el demandant i el lloc de treball. Les empreses privades contracten aquest servei per fer el procés de selecció.
Algunes de les seves funcions són:
Selecció de currículums
Proves psicotècniques, professionals, d’interessos, personalitat
Entrevistes
Posar en contacte el treballador i l’empresa.
Acostumen a seleccionar tres persones de les quals l’empresa interessada en triarà una. Així doncs, les empreses de selecció de personal simplement posen en contacte el treballador i la empresa demandant. El treballador, finalment, és contractat per l’empresa on desenvolupa la seva activitat laboral, a diferència del que succeeix amb les ETT’s.
Es poden trobar ofertes de feina a la premsa de gran difusió a Catalunya, com per exemple: La Vanguardia, El País, ... Aquests diaris contenen un apartat espacial (Classificats) on publiquen les seves ofertes de treball, generalment un cop per setmana. Si vols treballar a prop del teu municipi de residència és important que tinguis en compte la premsa comarcal.
També podem trobar ofertes de feina a programes de ràdio i TV com ara, RAC1 (la borsa de treball d’El mon a Rac1), Tv2 (“Aquí hay trabajo”),...
També existeix premsa especialitzada en temes d’ocupació com per exemple Laboris, Cinco Días, Expansión y Empleo, etc.
És la manera més proactiva de fer recerca de feina. Es tracta d’avançar-te a les necessitats de l’empresa fent-li arribar la teva candidatura abans que hi hagi una oferta. Exemples: enviament del currículum mitjançant correu a l’empresa interessada, presentació física del currículum a la mateixa empresa.
La majoria tenen borses de treball pròpies amb ofertes de feina, a més a més d’informació i serveis per als professionals.
Les següents universitats disposen de serveis d’orientació professional i de borses de treball, que ajuden els estudiants i llicenciats que volen incorporar-se al mercat laboral.
Són llocs de trobada i negocis on trobareu informació sobre l’evolució d’un sector i els oficis i carreres que hi estan relacionats. Els contactes que aconseguiu aquí us poden ser molt útils. Podeu informar-vos del calendari de fires a les Cambres de Comerç o als recintes de Fires i Exposicions.
Si ets jove busques feina i no saps per on començar, consulta el catàleg de programes i serveis per a joves i apunta’t a les accions més adequades a les teves necessitats.