TOTA LA INFORMACIÓ D'AQUESTA PÀGINA L'HEM EXTRET DE LA REVISTA MÈDICA CANALSALUT.GENTCAT.CAT
El coronavirus 2019 (Covid-19) o SARS-CoV-2 és una malaltia d´escala mundial (considerada una pandèmia) originada a la Xina (Wuhan). Té aquest nom perquè quan mires el virus al microscopi, té forma d' una corona.
Els seus símptomes són: sagnat del nas, febre, tos, mal de gola i (només en els casos més greus) dificultat per a respirar. Pot derivar en altres malalties respiratòries com la bronquitis o la pneumònia, però rarament és mortal. La majoria de persones quasi bé no la noten.
El coronavirus SARS-CoV-2 es transmet per contacte directe amb les secrecions respiratòries que es generen amb la tos o l’esternut d’una persona malalta. Aquestes secrecions infecten a una altra persona si entren en contacte amb el nas, els ulls o la boca d’aquesta persona. Per això, és important tapar-se la boca amb mocadors o amb el colze en tossir i rentar-se les mans molt sovint.
Per prevenir el virus, cal que apliquis les mesures genèriques de protecció davant de qualsevol malaltia respiratòria:
·Renta't les mans freqüentment (amb aigua i sabó o solucions alcohòliques 70%), especialment després del contacte directe amb persones malaltes o el seu entorn.
·Tapa't la boca i el nas amb mocadors d’un sol ús o amb la cara interna del colze en el moment de tossir o esternudar i renta't les mans de seguida (amb solucions alcohòliques 70% o amb aigua i sabó).
·Procura mantenir una distància prudencial amb altres persones (1 metre) i evita el contacte proper amb persones que tinguin símptomes d’infecció respiratòria.
·Evita compartir menjar i estris (coberts, gots, tovallons, mocadors, etc.) i altres objectes sense netejar-los degudament.
·Després de manipular objectes, evita tocar-te la boca, el nas i els ulls sense haver-te rentat les mans abans.
·Compleix amb les instruccions de confinament.
Les persones grans o gent que tingui altres malalties, tenen més risc que se'ls compliqui la infecció per coronavirus SARS-CoV-2 pel propi d'envelliment i, en molts casos, la presència de malalties cròniques.
És molt important que les persones amb diabetis mantinguin el millor control metabòlic possible per tal d’estar preparades davant qualsevol episodi infecciós, per aquest virus o qualsevol altre amb el qual es conviu diàriament. I així evitar, en el cas d’un contagi, una pitjor evolució clínica de la malaltia vírica.
El coronavirus afecta els nens d'una manera molt lleu. De fet, n'hi ha que ni tan sols presenten símptomes.
Actualment les dones embarassades no es consideren un grup de risc. Tampoc hi ha dades que el virus pugui passar al fetus si la mare el contrau durant l'embaràs i, per tant, és poc probable que pugui causar anomalies en el bebè.
No hi ha evidència que els animals domèstics puguin contraure el coronavirus SARS-CoV-2 i tampoc que el puguin transmetre a persones ni altres animals.
En tot cas, els animals poden ser portadors passius de partícules del virus (a la pell, al nas, etc.), si han estat en contacte amb persones infectades. Per aquest motiu, si tens coronavirus o sospites que pots tenir-ne, cal que evitis el contacte proper amb el teu animal de companyia i que utilitzis mascareta.
Si decideixes que algú altre se'n faci càrrec temporalment, aquesta persona haurà d’evitar utilitzar els mateixos estris que hagin pogut estar en contacte amb tu, com ara plats de menjar i beure, o corretges i collars.
I aquí adjuntem un vídeo que explica com afecta el coronavirus al teu cos:
Els símptomes més comuns són lleus, poden semblar els d'una grip, afecten un 80% de les persones i són malestar general, febre o tos. En els casos moderats pot produir sensació de falta d'aire i, en els més greus, la infecció pot causar pneumònia i altres complicacions.
Hi ha una petita fracció de la població, que reacciona de manera estranya davant del coronavirus. Les seves defenses reaccionen massa i acaben per colapsar el cos, i llavors el coronavirus té via lliure, i és en aquesta situació, quan causa la mort.
Actualment no hi ha un tractament específic per al nou coronavirus, però sí que n’hi ha molts per controlar-ne els símptomes. Això si, els experts estan treballant en una vacuna per a la malaltia.
Dades del 16 de Maig de 2020
CATALUNYA: 63.114 CONTAGIATS I 11.477 MORTS.
ESPANYA: 230.183 CONTAGIATS I 27.459 MORTS.
EUROPA: 1.846.522 CONTAGIATS I 164.648 MORTS.
TOT EL MÓN: 4.534.952 CONTAGIATS I 307.108 MORTS.
Aqui us deixem un link on trobareu totes les dades actualitzades del coronavirus a tots els països.