9. Pysähdyspaikka - "Jumala on valo, hänessä ei ole pimeyttä”

Historia ja kertomus

Kirkon pohjoisseinän kolmannessa pylväässä on kuvattuna apostoli Johannes. Hän kuului Jeesuksen lähimpien opetuslasten joukkoon ja Uudessa testamentissa häntä kuvataan Jeesukselle rakkaimmaksi opetuslapseksi. Ristillä Jeesus luovutti äidistään huolehtimisen Johanneksen vastuulle. Kristillinen perimätieto kertoo näin tapahtuneen, ensin Jerusalemissa sitten Efesossa. Johannes ikäänkuin kuului perhepiiriin. Ehkä siksi vanhan kristillisen perinteen mukaisesti kolmatta joulupäivää, 27. 12., on vietetty hänen muistopäivänään. Vielä 1900-luvun alussa se oli eräänlainen "puolipyhä", jolloin esim. jotkut kauppaliikkeet noudattivat aattopäivän aukioloaikoja.

Apostoli Johannes on perimätiedon mukaan ainoa Jeesuksen opetuslapsista, joka ei kärsinyt marttyyrikuolemaa. Uskonsa vuoksi hän kuitenkin joutui kärsimään. Hän joutui juutalaisten vainon vuoksi pakenemaan Jerusalemista. Lisäksi perimätieto kertoo, että häntä koeteltiin uskon vuoksi. Hänet heitettiin kiehuvaan öljyastiaan, mutta hän varjeltui. Hänelle tarjottiin pakanallisen papin toimesta myrkytettyä viiniä, mutta myrkky ei vaikuttanut häneen. Tässä pilarin kuvassa Johannes on kuvattuna viiniastia kädessään. Se on hänen symbolinsa. Marttyyrien symboli on yleensä väline, jolla hänet on surmattu. Apostoli Johanneksen oletetaan kuolleen varsin iäkkäänä.

Kolmas joulupäivä palasi kirkkovuoden kalenteriin v. 1999. Sitä vietetään, jos päivä osuu sunnuntaille. Näin on esim. vuonna 2020.

Mietiskely

Katsele maalausta. Mitä maalaus puhuu sinulle? Mitä se lupaa ja antaa sinulle Jumalan työnä? Mitä Jumala pyytää sinulta? Mitä ajatuksia se herättää sinussa?

Lue teksti. Mitä muistoja, tunteita se herättää? Miten se puhuttelee sinua juuri nyt?

Raamatunteksti

Kun Jeesus näki, että hänen äitinsä ja rakkain opetuslapsensa seisoivat siinä, hän sanoi äidilleen: »Nainen, tämä on poikasi!» Sitten hän sanoi opetuslapselle: »Tämä on äitisi!» Siitä hetkestä lähtien opetuslapsi piti huolta Jeesuksen äidistä.

(Joh 19: 26-27)

Mikä on alusta alkaen ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselleet ja käsin koskettaneet, siitä me puhumme: elämän Sanasta. Elämä ilmestyi, me olemme nähneet sen, ja siitä me todistamme. Me ilmoitamme teille iankaikkisen elämän, joka oli Isän luona ja ilmestyi meille.

(1. Joh. 1: 1-2)


Rukous

Jeesus Kristus, Vapahtajani. Sinä kannoit vielä ristilläkin huolta rakkaistasi. Auta minua, että samalla tavoin pitäisin huolta minulle kaikkein lähimmistä ja rakkaimmista ihmisistä. Anna voimaa hoitaa kaikki tehtäväni uskollisesti niin kuin Johannes, vaikka joutuisin kärsimään kuten Johannes joutui. Kiitos, että sinä olet valo minun matkallani. Anna minun heijastaa ympäristööni sinun valoasi niin, että se valaisee myös toisten tietä. Aamen.


Siirry linkistä seuraavalle Pysähdyspaikalle

Jouluvaellus Lohjalla - 10. Pysähdyspaikka