7. Pysähdyspaikka - "Ota lapsi ja hänen äitinsä mukaasi”

Historia ja kertomus

Takimmaisen eteläikkunan vasemmalla puolella on ikkunan laajennuksen yhteydessä osittain turmeltunut kuva Pyhän perheen paosta Egyptiin.

Matteuksen evankeliumin kertomus sisältää vain tiedon tietäjien vierailun jälkeisestä enkeli-ilmestyksestä. Siitä seuraa pako Egyptiin. Takaisin palataan vasta Herodeksen kuoleman jälkeen. Raamatun kirjakokoelman ulkopuolelle jääneistä ns. apokryyfisistä kertomuksista löytyy laajempia selvityksiä paosta sekä oleskelusta Egyptissä. Yhteen tällaiseen kertomukseen linkittyy myös tämä maalaus.

Kuva liittyy ns. palmulegendaan. Pyhä perhe on pakomatkalla. Maria on väsynyt ja janoissaan. Hän näkee palmun ja haluaa sen juurelle lehtien varjoon. Maria näkee, että palmussa on taateleita ja haluaisi niitä syötäväkseen. Joosef kuitenkin toteaa, että ne ovat niin korkealla, ettei hän niihin ylety. Silloin Jeesus-lapsi alkaa puhua ja käskee palmua taivuttamaan runkonsa. Niin tapahtuu ja Maria saa syödäkseen taateleita. Sen jälkeen Jeesus määrää puun nousemaan jälleen pystyyn. Samalla palmun juurista alkaa virrata raikasta vettä ja Maria saa tyydytettyä janonsa. Sitten paikalle saapui enkeli ja vei yhden palmun lehvistä istutettavaksi paratiisiin.


Mietiskely

Katsele maalausta. Mitä maalaus puhuu sinulle? Mitä se lupaa ja antaa sinulle Jumalan työnä? Mitä Jumala pyytää sinulta? Mitä ajatuksia se herättää sinussa?

Lue teksti. Mitä muistoja, tunteita se herättää? Miten se puhuttelee sinua juuri nyt?

Raamatunteksti

Tietäjien lähdettyä Herran enkeli ilmestyi unessa Joosefille ja sanoi: »Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä mukaasi ja pakene Egyptiin. Pysy siellä, kunnes käsken sinun palata. Herodes aikoo etsiä lapsen käsiinsä ja surmata hänet.» Joosef heräsi unestaan, otti heti yöllä mukaansa lapsen ja hänen äitinsä ja lähti kulkemaan kohti Egyptiä. Siellä hän pysytteli Herodeksen kuolemaan asti. Näin kävi toteen, mitä Herra oli profeetan suulla ilmoittanut: »Egyptistä minä kutsuin poikani.»

(Matt. 2: 13-15)


Rukous

Jeesus, Herrani. Sinulle ei mikään ole mahdotonta, sillä koko luomakunta on alistettu sinun valtaasi. Sinulla on voima parantaa sairaat ja tyynnyttää myrskyt, sammuttaa jano ja tyydyttää nälkä. Auta minua turvautumaan kaikessa sinuun, ja ottamaan sinulta vastaan kaikki se, mitä elämässäni tarvitsen. Opeta tyytymään sinun tahtoosi. Kiitos, että sinä tunnet minut ja tiedät, mikä on minulle parhaaksi. Aamen.


Siirry linkistä seuraavalle Pysähdyspaikalle

Jouluvaellus Lohjalla - 8. Pysähdyspaikka