6. Pysähdyspaikka - ”Missä on juutalaisten kuningas?”

Historia ja kertomus

Beetlehemin tallissa olevien Marian ja Jeesuksen eteen oikealle on kuvattu Itämaan tietäjät. Heistä kertoo evan-kelista Matteus. Tietäjät tuovat Jeesus-lapselle lahjoja, jotka perimätiedon mukaan ovat kultaa, suitsuketta (kasvien erittämää hartsia) ja mirhaa (tietyn puun rungosta valuvaa jähmettyvää eritettä). Kaikkia näitä aineita käytettiin tuohon aikaan lääkkeinä erilaisissa sairauksissa. Teologiassa noita lahjoja on tulkittu symbolisesti, esim. mirhan on ajateltu olevan tarkoitettu Jeesuksen kuolleen ruumiin voiteluun. Jeesuksen tehtävä, kuolla ristillä on jo läsnä tässä hetkessä.

Kristillinen perimätieto myös nimeää tietäjät. He ovat Caspar, Melchior ja Balthasar. Alkutekstissä heistä käytetään sanaa "maagi". Maagit olivat laajasti sivistynyt ihmisryhmä, eräänlaisia pappeja muinaisessa Persiassa.

Kristillisessä taiteessa tietäjiä on kuvattu kahdella tavalla. Nykyisin tavanomainen tapa mieltää heidät eri rotujen edustajiksi. Tämä kuva on vanhemman tradition mukainen. Tietäjät edustavat ihmisen elinkaaren kolmea vaihetta; vanhuutta, keski-ikää, nuoruutta. Neljättä elämän vaihetta, lapsuutta, kuvassa edustaa Jeesus. Taiteessa heidät on myös mielletty kolmeksi kuninkaaksi.


Mietiskely

Katsele maalausta. Mitä maalaus puhuu sinulle? Mitä se lupaa ja antaa sinulle Jumalan työnä? Mitä Jumala pyytää sinulta? Mitä ajatuksia se herättää sinussa?

Lue teksti. Mitä muistoja, tunteita se herättää? Miten se puhuttelee sinua juuri nyt?

Raamatunteksti

Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana, Jerusalemiin tuli idästä tietäjiä. He kysyivät: »Missä se juutalaisten kuningas on, joka nyt on syntynyt? Me näimme hänen tähtensä nousevan taivaalle ja tulimme osoittamaan hänelle kunnioitustamme.» Kuullessaan tästä kuningas Herodes pelästyi, ja hänen kanssaan koko Jerusalem. Hän kutsui koolle kansan ylipapit ja lainopettajat ja tiedusteli heiltä, missä messiaan oli määrä syntyä. »Juudean Betlehemissä», he vastasivat, »sillä näin on ilmoitettu profeetan kirjassa.

(Matt. 2: 1-6)


Rukous

Kaikkivaltias Jumala. Itämaan tietäjät tekivät pitkän vaelluksen päästäkseen näkemään heille syntyneen kuninkaan ja tuodakseen hänelle kalliita lahjoja. Minulla on usein liian kiire pysähtyäkseni kohtaamaan Kristuksen arjessani, ja käteni ovat tyhjät, vaikka elän keskellä yltäkylläisyyttä. Auta minua muistamaan, että kaikki mitä minulla on - koko elämäni - on lahjaa sinulta ja että Poikasi tuli pelastamaan koko maailman. Opeta jakamaan omastani myös muiden hyväksi. Aamen.


Siirry linkistä seuraavalle Pysähdyspaikalle

Jouluvaellus Lohjalla - 7. Pysähdyspaikka