Fortuna védencei - kirándulás Splitbe

Split Zadartól bő két és fél órás buszútra van; ez a legközelebbi nagyobb város, ezért a zadari erasmusosok körében kedvelt utazási célpont. Ma én is felkerekedtem és megnéztem, tényleg olyan jó hely-e, mint ahogy azt mondják. A busz reggel 5.30-kor indult, de mivel a buszmegálló csak 10 percre van gyalog, nem kellett túl korán indulni.

A tájat utazás közben félútig nem láttam, mert sokáig volt sötét, de amikor lekanyarodtunk az autópályáról, a magasból láthattuk az egész várost. Split határában is vannak hegyek, onnan vezetett le az út, és közben több rövid alagúton is átmentünk.

Már pár napja esőt jeleztek erre a napra, ezért eleinte aggódtunk, hogy el fog minket mosni a zápor. Útközben többször is esett, de amire leszálltunk a spliti buszmegállóban, már hétágra sütött a nap. Itt már kieste magát, amire ideértünk, de a képeken még látszik, hogy nem száradt fel teljesen a kövezet.

Beértünk az Óvárosba

Peristil, Horvátország (és Európa) "legszebb tere"

Split óváros része jóval nagyobb, mint Zadaré, de így eső után reggel 8-kor teljesen üres volt. Embereket leginkább a délutáni és esti órákban láttunk, akkor viszont nagyon sokan voltak. Az üzletek sem nyitnak ki korán reggel, de ez nem volt probléma, addig elmentünk körbenézni.

Először megnéztük (kívülről) a Szent Domnius Katedrálist és tornyát; a Peristilt, Horvátország (és egész Európa) legszebb terét, majd meglátogattuk az egyetemi előadásokról ismert régi barátom, Grgur püspök szobrát. Ez a városfalon kívül helyezkedik el, a világhírű horvát szobrász, Ivan Meštrović munkája. A szobornak különleges szerencsehozó-képességet tulajdonítanak, aki megsimítja a lábujját, annak egy kívánsága valóra fog válni.

Grgur Ninski 6 méter magas szobra

Ha megsimítod a lábujját, egy kívánságod valóra válik

Mire visszaértünk Grgur püspök szobrától az Óvárosba, már 9 óra volt, ezért Diocletianus császár palotája felé vettük az irányt.

Ha valakinek van horvát diákigazolványa (x-icája), sok helyen kedvezményes belépőt is lehet venni, amely gyakran több, mint 50%-kal is tudja csökkenteni a teljes árú jegy összegét. Az árjegyzékben nem mindenhol tűntetik fel, hogy lehet kedvezményes árú jegyet venni, ezért vásárlás előtt érdemes rákérdezni a kasszánál.

A palota ezen része a föld alatt található, de napfény hiányában a császár nem igazán használta.

Az esőzések miatt több helyen szivárgott a víz, volt egy olyan terem, amelyik teljesen le volt zárva omlásveszély miatt. Ennek ellenére nekem tetszett, mert kitűnő példája annak, hogy milyen hihetetlen építményeket tudtak az emberek létrehozni már több, mint 2000 évvel ezelőtt is.

Miután megnéztük a palotát, kimentünk a Riva-ra, hogy a tenger mellett megreggelizzünk. Reggel nem tudtam, mire számítsak Splitben, ezért sokat csomagoltam. Nincs annál rosszabb, mint amikor valaki éhezik a kiránduláson. Szerencsére ettől nem kellett volna félnem, errefelé sok a pékség és a kisbolt.

Dél körül egyre melegebb lett, a kötött pulcsimban kabát nélkül is melegem volt. Számomra még mindig hihetetlen, hogy november eleje van, de az időjárás olyan, mint szeptember közepén!

A Rivan sorban állnak a pálmafák

Még reggel, amikor semmi nem volt nyitva, láttuk a Szent Domnius Katedrális hatalmas tornyát és eldöntöttük, hogy oda mindenképp fel kell mennünk. A belépő (csak a toronyba) 40 kn volt - később kiderült, hogy itt is lehetett volna kedvezményes jegyet venni és ennél sokkal olcsóbban bemehettünk volna a tornyon kívül a katedrálisba és a Jupiter templomba is.

A torony 57 méter magas, lépcsőznünk kellett, de majdnem minden fordulóban megálltunk fényképezni, annyira szép volt a város. Fent sok időt lehetett eltölteni csak nézelődéssel - én több, mint hétszer mentem körbe a toronyban.

A távolban magasodó dombot Marjannak hívják, később oda is felmásztunk

Étteremből nagyon sok van a horvát tengerparti városokban, így Splitben is. Jó és viszonylag olcsó éttermet találni viszont nagy kihívás, pláne, ha nem helyi az ember. Még tegnap találtam egy internetes fórumot, ahol többen is dicsérték a "Vaš kutak" nevű éttermet. Hiába volt 20 perces sétára az Óvárostól, mindenképp el akartunk menni kipróbálni. Az étterem családi vállalkozás és helyi fogásokat is főznek. Bent családias légkör fogadott, a pincérek mindketten segítőkészek és kedvesek voltak. Mind a két ételnek, amit rendeltünk, nagyon jó íze volt és nem is kerültek sokba.

Ha Splitben jártok, ide mindenképp nézzetek be!

Mai ebéd: rizottó és grillezett csirkemell rizzsel

Ebéd után elindultunk a nap utolsó látványosságához, a Marjan Erdőparkba. A park egy dombon található, a helyiek szívesen jönnek ide a nap végén sétálni vagy futni. Az egyik részén még egy állatkert is helyet kap! A domb tetején van egy hatalmas horvát zászló és kilátó, ahonnan letekinthetünk a városra és ha szerencsénk van, a másik oldalán a naplementét is láthatjuk. Nekünk pedig, mint mindig mindenben, ebben is épp szerencsénk volt 😊

Igaz, ez a naplemente nem Zadarban van, de azért ez sem olyan rossz 😉

Naplemente után elmentünk souvenirboltba is és vettünk néhány apróságot, mint pl. kézműves csokit vagy dalmatás pólót 😊

Split gyönyörű város, legyen szó egynapos kirándulásról vagy egyhetes nyaralásól, ide megéri eljönni!