DESCRIPCIÓ ACTIVITAT
Durant la setmana del 1 al 4 de juliol, es realitzaran les activitats de la nostra Escola d’Estiu. Les activitats formatives de l’Escola d’Estiu s’imparteixen al voltant d’una de les línies estratègiques del Departament d’Educació inclosa en el Pla de foment de la llengua catalana als centres educatius: l’oralitat en català.
Durant 46a edició de l’Escola d’Estiu del Penedès: PARLAR I PENSAR VAN DE LA MÀ, tractarem de forma monogràfica el tema de l’ORALITAT. Sabem que el llenguatge és clau en l’aprenentatge i en el desenvolupament de l’infant.
En l'àmbit cognitiu el llenguatge actua en gairebé totes les àrees cerebrals, per això és un gran estimulador de connexions. Com més experiències rebi d’escolta i de parla, majors seran les habilitats lingüístiques i les capacitats d’aprenentatge, i més fàcilment podrà desenvolupar un pensament clar, ordenat i ric.
També és important per a la seva comunicació, per expressar les seves
necessitats i sentiments, i per construir unes relacions saludables que li
permetin sentir-se segur amb ell mateix i amb el món que l’envolta.
Oferim un conjunt d’activitats (debats pedagògics, tallers, i experiències de centres educatius) en modalitat presencial a la Fundació Marta Mata (Saifores).
Aquesta formació s’estructura en quatre matins del dimarts 1 al divendres 4 de juliol, de 9 a 14h, amb una durada de 20 hores presencials certificables. Al final de l’Escola d’Estiu els inscrits hauran de recollir idees força i rellevants al voltant de l’expressió oral dels diversos debats pedagògics, per incloure-les en el projecte final.
A primera hora de cada matí es promou el debat pedagògic al voltant de l’oralitat: els materials i jocs per fer consciència fonològica, la importància de la consciència fonològica, les rimes i ritmes, la creació d’històries, la narració, el llenguatge oral a l’aula i el valor del llenguatge rítmic i musical per comprendre el seu gran impacte en tot el desenvolupament de l'infant. Aquests debats estan pensats i preparats per fomentar la discussió pedagògica en grups on recolliran per escrit recomanacions sobre l'aplicació de pràctiques educatives al voltant de l’expressió oral i la comunicació. A partir d’una dinàmica d’avaluació s’elaborarà el document de coneixement final en el sí de l’Escola d’Estiu
La presentació en forma de tallers presentats per docents i professionals del CREDA en recollirem bones pràctiques que s’inclouran en el document de coneixement final.
La formació es realitzarà presencialment a Cal Mata de Saifores (Banyeres del Penedès).
OBJECTIUS DE LA FORMACIÓ
-Conèixer les bases fisiològiques per a un bon aprenentatge del llenguatge, des de les bases de la neuroeducació i de les etapes de desenvolupament.
-Obtenir recursos pedagògics per a una bona adquisició de la consciència fonològica i de totes les habilitats lingüístiques.
-Conèixer el gran valor de les rimes amb moviment per estimular el llenguatge, la comunicació i el vincle.
-Comprendre com ajuden en el desenvolupament cognitiu de l’infant: en l’atenció, la memòria, la concentració, la lateralitat, la consciència fonològica, la comprensió...
-Conèixer les qualitats de cada so, els beneficis i la seva aplicació pedagògica en l’aprenentatge i en la gestió d’aula.
-Fomentar l’oralitat a l’aula.
-Reconèixer les dificultats de l’oralitat
CONTINGUTS DE LA FORMACIÓ
1.Les bases fisiològiques necessàries que garanteixen un bon llenguatge i aprenentatge.
2.El valor de les rimes amb moviment de la Tamara Chubarovsky en l’estimulació del llenguatge, la comunicació i el vincle.
3.Recursos pedagògics eficaços que contribueixen al desenvolupament cognitiu, físic i emocional de l’infant.
4.El llenguatge, el moviment i el tacte, tres claus en el procés d’ensenyament i aprenentatge.
5.Les qualitats dels sons, beneficis i aplicació pedagògica.
6.Dinàmiques que contribueixen a una gestió d’aula molt positiva i que faciliten una gran cohesió i inclusió.
7.Recursos que ajuden en la regulació emocional dels infants.
8.El llenguatge rítmic i musical per comprendre el seu gran impacte en tot el desenvolupament de l'infant. Com a través d'ell madurarem les capacitats cognitives, les habilitats comunicatives i emocionals.
REQUISITS DE L’AVALUACIÓ DE L’APROFITAMENT DE L’ACTIVITAT
En una dinàmica d’avaluació conduïda pel moderador/a s’avaluarà si les diverses formacions han ajudat a portar a la pràctica a l’aula allò que s’ha treballat durant els 4 dies, i si ha servit per a replantejar-se la pràctica docent. Aquestes idees i propostes es transcriuran i es resumiran.
El document de coneixement final, elaborat en el si de l’escola d’estiu vol:
Fer evident que l’activitat de formació no s’acaba amb l’assistència de la formació, sinó que tot just comença en ella.
Mostrar que la formació és un procés d’anada a les aules però també de tornada, ja que parteix de les necessitats de la pràctica i evidencia com donar-hi resposta.
Connectar l’activitat de formació amb les necessitats de la persona que es forma.
Mostrar el grau d’aprofitament assolit a partir de la transferència a l’aula on treballa habitualment el docent.
Finalment caldrà emplenar un formulari de valoració de la formació global de la 46 edició de l’Escola d’estiu del Penedès al final de l’acció educativa.
REQUISITS CERTIFICACIÓ
- Assistència a un 80% de les sessions de forma activa i participativa.
- Participació activa durant els tallers i els debats
- Participació activa fent un exercici de posada en comú i reflexió al voltant de la diversitat a l’aula i al sistema educatiu.
- Complir les tasques que es demanen durant el taller.
- Emplenar qüestionari d’avaluació final.