Publiceringsdatum: 2010-jan-27 20:23:23
Idag är jag på bra humör! Har just uppnått en barndoms dröm jag haft, även om
bara virtuellt med programmering så är jag väldigt nöjd för programmering är
ju ett av mina stora intressen så idag tänkte jag berätta om min historia om
programmering!
Jag har ju liksom alltid varit intresserad av datorer, mest för att spela i
början, men efter att jag fick kolla på ett par gamla programmerings böcker
från pappa så blev man ju intresserad av vad man kunde skapa osv. Det började
med Visual basic, det var lätt att komma igång och jag programmerade lite
dialogfönster baserade program, lärde mig variabler och sånt, men kom aldrig
riktigt igång med så mycket frihet att göra vad som helst... Sen så började
gymnasiet och alldeles i början så hade vi en arbets uppgift att skriva om
något valfritt att presentera inför klassen, kommer inte ihåg vad jag skrev om
men kommer ihåg att Anders som jag blev vän med efteråt presenterade ett väldigt
simpelt C program. Jag hade hört att C/C++ var mer fritt och kraftfullare
programmerings språk än Visual basic och gick då över till det. Blev mest
kommandorad program i början men sen så gick vi över till att programmera i ett
grafikläge kallat "mode 13h", då började vi även programmera egna 3D motorer
för att rita trianglar på skärmen, det var en riktigt rolig period. Men så
närmade sig Gymnasiet sitt slut och jag bestämde mig för att prova OpenGL, ett
3D bibliotek och nu kom 3D programmeringen igång på riktigt. Sen dessa så har
jag även provat Direct3D och provat på en massa olika saker, bland annat
kollisions detektion. Det roliga med programmering är att det i princip inte
finns några gränser och även om det finns så kan man komma på lösningar för att
komma runt dom.
Jag har skapat en "3D labyrint" där man kan röra sig i alla 6 riktningar:
Upp, Ner, Höger, Vänster, Fram, Bak.
Som barn har jag alltid varit intresserad av pyssel och sånt och vid något
tillfälle för många år sedan så började jag tänka i banorna om man kunde bygga
en labyrint med flera vånings plan. Då började jag genast att rita upp den på
papper och senare så gjorde jag även en lite modell i papper, men att bygga
den i verkligheten var ju inte så aktuellt. Men efter detta så hände inte så
mycket förens jag började programmera, i några av mina testprogram var det med en
labyrint. Den första labyrinten blev i kommandoraden uppbyggd av tecken, då var
det en statisk labyrint och det skulle fortsätta att vara det ända fram till
sommaren 2008 då jag skapade min slumpmässiga labyrint genererare i 2D. Men nu
i början på 2010 så gjorde jag alltså om denna till 3D och dessutom kombinerade
den med kollisions detektion och rendering i 3D med OpenGL, ett projekt med
många problem att överkomma! Men det är roligt att äntligen ha en labyrint i 3D.
Men det finns fortfarande saker jag vill förbättra innan jag anser mig färdig!
Så vad är programmering för mig, det är friheten att göra precis vad jag vill
och utmaningen är att få det att fungera! Det kan inte bli bättre! Fast det är
ju förstås inte alltid roligt, för ibland stöter man på konstiga problem där
det är svårt att komma på vad som är felet. Programmeringen har även gett mig
bättre koll på ordning och reda omkring mig för det finns ju sällan situationer
i livet då man behöver hålla ordning på lika mycket på en gång som när man
programmerar!
Detta är definitivt inte det sista ni sett av min programmering!
- Lennart -