Rutes en bicicleta

La Vall de Sant Just: Miradors de Sant Pere Màrtir, Coll de Can Cuiàs, Vallvidrera

Aquest itinerari recorre encerclant-la la vall de Sant Just. És una vall perfectament delimitada i rodejada per un seguit de carenes i turons de formes suaus i arrodonides. Orientada cap al sud-oest, hi predominen les formacions vegetals baixes, pròpies d’ambients assolellats: ginestes, brucs, prats d’albellatge, i restes d’antics conreus. Tanmateix en alguns vessants i a les raconades ombrívoles, s’hi troben clapes de bosc força denses. L’itinerari permet anar canviant de punt de vista sobre la vall, i cap al final del recorregut ens apareix als peus la ciutat de Barcelona.

El punt de partença d’aquesta passejada és la plaça Mireia, o més exactament la contigua àrea arranjada dels Miradors de Sant Pere Màrtir. El camí davalla per un solell entre ametllers i restes de conreus mig abandonats. Amb una curta marrada es pot fer cap a la font de la Beca, polidament arreglada. Trobarem la pista de Sant Just a Can Merlès, la qual deixarem per agafar la desviació de Can Fatjó. Des d’aquí al coll de Can Cuiàs, cal prendre un camí força costerut que al final transcorre per bonic bosc. En arribar al coll, el panorama es dilata i tenim una visió completa de la vall de Sant Just des del seu eix i, a la llunyania, el delta del Llobregat i el massís del Garraf. Travessem la carretera i anem cap a la dreta: la ruta va sempre planejant per zones arbrades i permet deturar-se per pujar al turó de l’Espinagosa. Arribant a Vallvidrera, es passa pels afores del nucli urbà i se surt a la carretera que cal deixar immediatament. Prenem el camí planejant que voreja el turó d’en Corts, també ac­cessible fàcilment a peu des d’una acollidora placeta. El camí esdevé carener, de manera que se’ns obre la vista cap a la ciutat de Barcelona (est) i a cap a la vall de Sant Just (oest) d’on venim. Davallant suaument, arribarem al punt de partença. És doncs una zona ideal per a iniciar-se en les passejades amb bicicleta, ja que és molt variada i de dificultat a l’abast.

Indicacions complementàries

- Des del coll de Can Cuiàs, surt un camí que dava­lla al Centre d’Informació del Parc i permet enllaçar amb l’itinerari 2.

Parc de Vallvidrera: Passeig de les Aigües, Tibidabo, Font de la Budellera

L’itinerari discorre per la part central del Parc i, pel punt més alt de la serra —el Tibidabo—, travessa d’un vessant a l’altre. La diferència entre el vessant solell amb vegetació baixa esquitxada de pins pinyers, i el vessant obac amb boscos molt densos, és un dels principals atractius del recorregut. Com també ho és el contrast entre les grans panoràmiques sobre Barcelona i el Vallès de què gaudim des dels punts elevats, i l’ambient feréstec i imposant que emmarca la font de la Budellera. Fent una mica de volta, és possible arribar-nos al Centre d’Informació del Parc i al Museu Verdaguer de Vil·la Joana.

La primera part del recorregut té un fort desnivell que es guanya pujant de manera suau i constant. Passem a prop dels vivers de Can Borni i de la font que ens permet descansar i girar la vista cap a Barcelona que queda als nostres peus. Arribarem a la carretera que venint de Vallvidrera duu al Tibidabo, la qual ens cal seguir fins a l’aparcament; mentre, haurem gaudit d’una excel·lent vista cap al Vallès i les muntanyes que el tanquen: Montserrat, Sant Llorenç de Munt i el Montseny, i algun retall de Pirineu en dies clars. Des de l’aparcament del Tibidabo, el camí comença mantenint-se a cota i després davalla discretament entre boscos de pins i alzines fins a desembocar a la pista que ve del coll de Can Cortès i que en ferma davallada arriba fins al Centre d’Informació (desviació opcional). Per seguir la ruta, ens caldrà deixar-la per a prendre el bonic itinerari que travessa els torrents d’en Cardona i de la Vinyassa i puja cap a la Budellera: som al tros mes frondós i esplèndid del recorre­gut. La font de la Budellera, restaurada el 1988 a partir del projecte original de Jean Claude Nicholas Forestier, ens permet descansar i refer-nos de la set. Continuant amunt, arribarem tot seguit als afores de Vallvidrera, al peu mateix de la Torre de telecomunicacions que ja fa estona que ens mostra el seu aspecte imposant. Fent un curtíssim tros de carretera, prendrem cap avall l’antic camí de Sarrià que entre zones majoritàriament arbrades i bones vistes sobre Barcelona davalla decididament fins al punt de partença. Itinerari de duresa mitjana però sense problemes per a persones una mica entrenades.

Indicacions complementàries

- Com arribar? S1 o S2 de ferrocarril fins a Baixador de Vallvidrera. S1 o S2 de ferrocarril fins a Peu del Funicular més Funicular de Vallvidrera. Funicular del Tibidabo.

- La visita al Centre d’Informació, a part de ser molt recomanable en ella mateixa, permet enllaçar amb l’itinerari 1.

- Des de la carretera del Tibidabo, prenent-la en sentit contrari, es pot enllaçar amb l'itinerari 3.

Carena del Forat del Vent: Llars Mundet, Portell de Valldaura, Forat del Vent

Itinerari pel sector oriental de la serra barcelonina. Excel·lents vistes sobre la ciutat i també sobre el Vallès ja que el recorregut discorre en bona part per la carena entre el portell de Valldaura i el Forat del Vent, dos indrets que sovint es confonen i que l’itinerari ens facilitarà de situar correctament. Paisatge canviant que ens permet passejar, ara damunt de prats secs i brolles esclarissades, ara entremig de pinedes ben constituïdes. Anada facultativa a la plaça mirador de Torre Baró.

L’itinerari arrenca de les Llars Mundet i guanya alçada per un camí que puja de manera pronunciada fent giragonses: la zona és densament arbrada. Quan s’acaba el bosc, la pujada disminueix i, trobem el camí de solell que ens duu cap a la dreta al portell de Valldaura. Arribem a la carretera, que ens caldrà inevitablement seguir direcció Barcelona durant mig quilòmetre i la deixarem en arribar a un restaurant. Aquí prendrem un camí que, després de rodejar pel nord el turó d’en Fotjà, davalla pronunciadament fins a desembocar en un altre de més ample que cal seguir a la dreta. Retrobem la carena barcelonina: en dies clars la vista es excel·lent vers la ciutat, el baix Besòs i el mar. Passarem a frec del Forat del Vent, on deixarem a l'esquerra el camí de Can Ferrer, i arribarem a Can Rius (cruïlla de la carretera del cementiri). En aquest punt tenim dues opcions: davallar ràpidament pel fondal de l’Hospital de Sant Llàtzer, d’aspecte pelat però amb racons sorprenentment frondosos; o bé continuar planejant —amb boniques vistes cap a la vall del cementiri de Collserola— fins a la plaça mirador de Torre Baró —idoni punt de descans a cavall entre la ciutat i la serra— i, des d’aquí, baixar per la carretera de les Roquetes. Itinerari amb alguns desnivells, però apte per a tothom.

Indicacions complementàries

- Com arribar? L3 de metro fins a Mundet o Canyelles.

- Aquest recorregut no és un circuit, però la distància entre els punts de sortida i d’arribada és força curta i factible amb bici pel lateral de la Ronda.

- L'enllaç amb l'itinerari 2 es fa en el primer tram del recorregut, prenent el camí del portell de Valldaura en sentit contrari.