Dagbog

• Fredag 29/3: Cecilie, Caroline, Ida og Martine
  • Lørdag 30/3: Olivia, Emilie, Christine og Anna

Søndag 24/3:

Meget tidligt mødtes vi alle i Billund Lufthavn fulde af forventninger til en dejlig uge sammen på Las Playitas på Fuerteventura. Klokken 6 var alle ankommet fra begge klasser, og vi kunne begynde at tjekke bagagen ind og gå gennem security til venteområdet indenfor. Flere havde lige brug for en kop kaffe og måske morgenmadmåltid nr. 2 inden ombordstigningen. Undervejs var humøret højt, og vi fik serveret en brunch, mens der blev spillet kort, gættet dyr, snakket og sovet.

Omkring kl. 13 dansk tid landede vi i fin stil på Fuerteventura, og vi fik bagagen og kom ombord på to busser, der kørte os de 40 min til resortet. Her fik de fleste af værelsesgrupperne deres værelser med det samme, mens nogle af os inkl. lærerne måtte vente et par timer på det. Flere fik sig en sen frokost på resortet, inden Christina viste os alle rundt. Vi har flere pools og en vandrutsjebane, en kort gårtur til sandstranden med mørkt vulkansk sand og alle de sportsfaciliteter man kunne drømme om.

Vejret er dejligt og det blæser lidt. Eleverne har haft en frieftermiddag og -aften og er klar til det faglige program i morgen kl. 8.

Sigrid, Ashkan og Cecilie fornøjer sig med kortspil i flyveren ligesom så mange andre. Se flere billeder i menuen "Billeder".

Kelvin holder stand mens Tobias måtte overgive sig til søvnen.

Puh, det var godt med en omgang chicken nuggets og pommes frites.

Gruppebillede lige inden rundvisningen på resortet.

Mandag 25/3:

I dag startede vi dagen med Hello Sun – morgenyoga på Plaza Rambla. Det var rigtig hyggeligt og sjovt, og så havde det en perfekt længde på 15 minutter, med en hård og intensiv solhilsen.

Kl. 9.00 mødtes vi med idrætslærer Christina til turens første træningsprogram med fokus på koordinationstræning, som er en del af vores grundtræningsprogram, som forløber gennem hele studieturen. Træningen havde især fokus på balance, og nervesignalernes kommunikation til hjernen, som gør at kroppen kan fremme nogle bevægelser, og hæmme nogle andre, bl.a. ved brug af transmitterstofferne acetylcholin og GABA.

I grupper videreudviklede vi hver især grundøvelser, som vi fik udleveret. Vi præsenterede dem, og bagefter udøvede vi dem ved brug af cirkeltræning.

Kl. 10.30 havde vi fysik hvor vi skulle bestemme længde og breddegrad for vores position. Da vi kun skulle måle hver 10-15 minut, hoppede vi i poolen.

Efter frokost mødtes vi ved poolen og vandrede op ad bjerget mod supermarkedet. Bjergturen var super flot men samtidig rigtigt hård. Efter supermarkedet valgte nogle at tage en taxi hjem med alle tingene, mens andre tog turen på gåben tilbage. Efter vandreturen blev der lavet aftensmad, og resten af aftenen skal bare bruges på at slappe af, eftersom stjernekiggeri blev udskudt grundet regn og overskyet vejr.

Billederne nedenfor bliver snart vendt.

Emilie, Emma og Olivia laver øvelse med bolde, hvor bl.a. balancen trænes.

Martine, Ida og Caroline øver balancen, mens de spiller fodbold.

Anna, Sigrid og Julie nyder afslapningen i poolen.

Poolhygge.

Drengene nyder det varme vand i børnebassinet .

Sigrid og Tobias på vej op ad det store bjerg.

På vej mod "summit" uden brug af iltflasker.

En smuk udsigt fra vandreturen.

Tirsdag 26/3:

Dagen startede kl 8 med lykønskninger til fødselaren Caroline, vores nyeste voksne individ. Hip hip hurra!

Kl 9 begynder skoledagen med en hyggelig omgang biologi med vores alle sammens dejlige biologilærer Mie, hvor vi skulle måle kroppens forskellige dimensioner. Her blev der fortaget en række målinger, hvor der blandt andet blev målt på forholdet mellem længden af underarmen og længden af foden. Herefter lavede vi et andet forsøg, hvor nogle forsøgspersoner fik tegnet deres elektrokardiogram, EKG.

Efter biologi havde vi styrketræning med vores skønne idrætslærer Christina. Først stod den på ti minutters opvarmning, hvor man enten kunne løbe lidt eller spille volleyball. Herefter blev vi opdelt i små grupper, hvor hver gruppe fik ansvaret for at introducere de andre til forskellige øvelser og deres formål. Herefter skulle vi selvfølgelig igennem den hårde træning i den bagende sol. Dette resulterede i mange brændte kinder og næser.

Efter styrketræning skulle vi teste vores hænders styrke via et ”sjovt” (hårdt) hånddynamometer. Da der kun var to hånddynamometere, skulle nogle vente. Her valgte mange at springe i poolen, mens de ventede på, at det blev deres tur.

Eftermiddagen stod på fri aktivitet, hvor man selv måtte bestemme hvilken fysisk krævende aktivitet man ville lave. Her valgte nogle at bestige det nærmeste bjerg, nogle trænede i fitness, mens andre valgte at dyrke vand-aerobic og spille tennis. Hele dagen målte en frivillig elev sit blodsukker før og efter måltider, så vi kunne se udviklingen over en dag.

Aftenen stod på fri hygge og opgaveskrivning.

Solen stod klart på himlen om formiddagen.

Anton og Tobias måler halsens omkreds i biologi.

Rikke og Sigrid laver et elektrokardiogram, mens Martine strækker arme.

Martine slapper helt af, mens hun får målt et EKG.

Hov, hov, det var underarmen og ikke overarmen, I skulle måle omkredsen af, Tobias, Kelvin, Anton og Asbjørn :-)

Der opvarmes før idræt med en omgang volleyball.

Asbjørn og Ashkan demonstrerer, hvordan der skal trænes baller.

Christina holder godt øje med, at alle laver styrketræningen, som de skal.

Eftermiddagens frie aktivitet stod for Rikke og Sigrid på afrikansk stammedans, mens drengene spillede tennis.

Onsdag 27/3:

I dag startede dagen kl 9., hvor alle mødte omklædte, friske og klar på en god omgang idræt med Christina. Vi fik fornøjelsen af halvanden time på stranden, hvor vi alle blev godt sandet til. Vi blev godt strukket ud, da vi i dag havde fokus på udstrækning og smidighed i kroppen. Vi lavede mange sjove øvelser, og fik virkelig testet hinandens evner til at bruge kroppens bevægelser.

Da vi var færdige med at rode rundt i sandet, og havde fået børstet det meste sand af vores klistrede og solbrændte kroppe, gik vi ind i fitnesscenteret, hvor vi alle mødtes med Mie. Her fik vi målt blodlaktat og puls på Asbjørn og Martine, som kæmpede en kamp på motionscyklen med belastning. De var simpelthen bare for seje! Imens fik vi andre målt vores puls under aktivitet. Nogle lavede selvfølgelig mere end andre, men vi fik alle lavet nogle målinger.

Nogle fik også fornøjelsen af at gå rundt med et infrarødt kamera, som kunne måle temperaturen af de hårdtarbejdende, og se hvor meget de sveder. Det var virkelig underholdende at se, hvor varme vores muskler egentligt bliver, når vi bruger dem, men ikke mindst, at se forskellen på vores makspuls.

Efter frokost skulle vi lave forskellige holdaktiviteter, hvor nogle lavede vand aerobic, andre trænede fitness, få spillede minigolf og et par stykker lavede core træning.

Her til aften skulle vi have været på stjernekiggeri, men det blev udskudt pga. skyer.

Alt i alt har det været en god og afslappende dag, hvor vi nu gør os klar til at gå en ny, fed og ikke mindst hård dag i møde i morgen.

Godnat herfra :-) Vi har det godt!

Martine på motionscyklen med Cecilie som hjælper. I baggrunden er Emilie og Søren igang med at hjælpe Asbjørn, som også er på motionscyklen. Christina overvåger at det hele går, som det skal.

Torsdag 28/3:

Dagen startede ud med en guagua-tur (guagua er det lokale ord for bus), ud til det sted hvor vi skulle vandre. I guaguaen blev vi mødt af vores guide på turen, Andreas, en meget energisk naturelsker fra Tyskland. I guaguaen blev der sunget fødselsdagssange først for Caroline, som havde fødselsdag i tirsdags, og bagefter for Cecilie, som har fødselsdag i dag (torsdag). På guagua-turen fortalte Andreas en masse spændene om øen. Blandt andet om et berømt slag ved en bakke, hvor bønderne på Fuerteventura jog engelske soldater på porten, ved hjælp af deres kameler.

Den by som vandreturen startede i hed det samme et berømt band, nemlig Toto. Her startede den 14km’ish lange vandretur igennem det smukke landskab. Under selve vandreturen stoppede Andreas op mange gange for at fortælle om det unikke økosystem på øen. Lidt om dyrene, og en masse om de mange forskellige planter. Han fortalte om den specielle Crystal Midday Flower, som uden på selve blomsterstilken, havde lommer med vand, som lignede krystaller, heraf det specielle navn. Hvis man kvaste planten mellem hænderne, kunne man vaske hænderne i alt vandet. På vandreturen gik vi igennem et privat område som også var et fuglereservat, så vi skulle tie helt stille de 10 minutter det tog at krydse reservatet, hvilket var svært fra nogle, men Andreas roste os for at have klaret det så flot bagefter.

Efter vores lange vandretur tog vi ud til en by, hvor vi fik en trerettersmenu som stod på en linsesuppe til forret, kylling eller fisk til hovedret, og en is til dessert. Efter der var blevet spist frokost var der tid til at kigge på de flotte grotter langs kysten ved den by som vi spiste i.

Da vi kom hjem, havde vi fri indtil om aftenen, så de fleste gik op på deres værelser, for at hvile benene, tage en lur og måske se lidt Paradise hotel. Om aftenen skulle vi se på stjerner med Cecilie og Mie. Vi gik op i bjergene for ikke at få lysforurening fra hotellet, hvilket gjorde vi kunne se alle stjernerne meget klart. Det var super hyggeligt og Cecilie fortalte historier om stjernebillederne.

Det var det for den dag, og nu skal vi på hovedet i seng, så godnat fra Kelvin, Asbjørn, Tobias og Anton.

Crystal Midday Flower.

Vores guide, Andreas.

Gruppebillede på toppe. Desværre mangler vi Julie og Alma, som hviler sig hjemme på hotellet.

På vej over en stejl, tørlagt dæmning. Godt ingen led af højdesyge.

Frokosten indtages ved "voksenbordet". Cecilie sidder ved siden af buschaufføren, Juan Carlos, og Mie sidder ved siden af Andreas.

På grottetur ved kysten efter frokosten.

En stjernestund.

Fredag 29/3:

Dagen startede kl 8 med “Hello Sun” ligesom i mandags, som er en yoga-session på ca. 20min hvor vi udstrækker og “vågner” til solens morgenlys. Efter det fik vi 30 min til at tage solcreme på og spise morgenmad. Herefter stod programmet på en omgang hård træning. I dag var Anton læreren, og dagens tema for morgentræningen var crossfit. Vi startede med udstræk og opvarmning hvorefter vi kørte hårdt på med crossfit. Både løb med makker på ryggen, squads, pull-ups og mavebøjninger blev kørt slavisk igennem i den bagende sol, og vi delte klassen i to hold, der konkurrerede. Da vinderen var fundet fik vi til frokostpause klokken 11 med sved på panden. Efter frokost trænede Anton også 2bk2 - sejt gået!

Vejret var med os i frokostpausen så den stod på at slikke sol, slappe af og spise frokost og mange benyttede sig også af en sidste chance for vejledning fra Mie til SROen og lidt skriveri på opgaven efterfølgende.

Klokken 14 begyndte næste aktivitet, nemlig foredrag med en diætist og efterfølgende steptest. Diætisten fortalte om kostråd, og tips til både at tabe sig og tage på. Steptesten blev taget efterfølgende, og vi noterede puls ned. Da steptesten var færdig, blev vores triatlonhold annonceret, og da spændingen havde lagt sig og sportsgrene var fordelt på ens hold var der pause til aftensmad.

Anton instruerer klassen i crossfit.

Christina og Sigrid i fuld gang med Antons program.

Mere crossfit.

Emma og Christine i fuld gang.

Martine, Cecilie, Caroline, Markus, Ida og Emilie strammer sig an, mens Anton inspicerer.

Diætisten fortæller og svarer på spørgsmål, mens vi slapper af.

Lørdag 30/3:

I dag var en dag med en del afslapning, men også lidt fysiske udfordringer. Dagen startede ud med, at vi mødtes kl 09:00, til et mini-triathlon med blandede hold bestående af både bk1’ere og bk2’ere. Alle gav den maks gas og vinderne vandt en mars(elisborg) bar.

Efterfølgende var der fri leg, hvor folk slappede af, og nød den sidste dag i hinandens selskab.

Om aften tog vi alle ned til en restauran, og fik noget lidt skuffende mad, men selskabet var jo i top! Aften endte med lidt drinks indenbords, og masser af grin og smil.

Der gøres klar til første diciplin i vores minitriatlon - svømning. Distancen var 300 m på den oplympiske, udendørs bane. Cykelruten var på 10 km, og løberuten var på 3 km.

Pernille, 2bk2, løber sejren hjem for vinderholdet. Philip, 2bk2, svømmede, og Søren, 2bk1, cyklede.

Alma og Kelvin holder "målsnoren".

Tiden blev 40 min og 36 sek.

Søndag 31/3:

Efter en lidt senere sengetid end de andre dage, var eleverne mere trætte søndag formiddag, da vi skulle rejse hjemad. Vi tog med bussen fra hotellet 11.00 og nåede lufthavnen i tid til at kunne få frokost inden vi fløj tilbage til DK. Eleverne var mere stille end de plejer på hele turen hjem - mange sov.

Tusind tak til jer alle for en skøn tur! I har været fantastiske at rejse med, og det har været hyggeligt at have god til at snakke med jer alle!