Aquest dimarts és el 25N, dia internacional de l'eliminació de la violència contra la dona. Al Neus Català ens posicionem absolutament en contra de qualsevol tipus de violència vers la dona, així que aquesta setmana dediquem les benvingudes a aquest tema.
Dilluns, 24 de novembre
Comencem la setmana amb unes preguntes per a la reflexió sobre la importància d'aquest dia:
Quines dones reben violència?
Quines violències reben les dones?
Qui comet aquesta violència?
I algunes dades que ens poden ajudar a respondre-les:
A tot el món, gairebé una de cada tres dones pateix o ha patit violència física i/o sexual. Això vol dir 1000 milions de dones. Aproximadament 500 milions només en l'últim any!
Aqui a Espanya, en els últims 11 mesos, 38 dones han sigut assassinades per les seves parelles o exparelles.
Algunes notícies, únicament de l'últim mes:
Quina opinió us generen aquestes dades?
Qui pugui i vulgui, demà a la tarda pot anar a manifestar-se contra la violència masclista a les 18:30h a Plaça Universitat a Barcelona!
Dimarts, 25 de novembre
Escolteu aquesta cançó que joves de la vostra edat van composar ara ja fa uns anys sobre la importància de no cometre violència vers les dones en les relacions:
Aquest any, a la XAJI estem preparant la nostra pròpia cançó contra les violències masclistes, i us demanem la vostra col·laboració! Si algú vol participar d'aquest projecte, podeu compartir les vostres idees per la lletra en aquest formulari. Moltes gràcies!
Dimecres, 26 de novembre
Avui canviem la temàtica de les benvingudes de la setmana i us demanem que ompliu aquest formulari per apuntar-vos a participar a la Gal·la d'Hivern del Neus Català. Animeu-vos! Ho podeu fer individualment, en parelles o grups... Cançons, balls, poesia, màgia, acrobàcies... Som-hi!
Dijous, 27 de novembre
Dilluns vam començar a reflexionar sobre les violències contra les dones veient números alarmants de dones que pateixen violències físiques i sexuals. Però creieu que aquestes són les úniques formes de violència?
Puc estar tranquil de no estar veient o exercint violència si no són agressions físiques? Aquestes vinyetes ens poden ajudar a reflexionar, què en penseu?
Divendres, 28 de novembre
I acabem aquesta setmana per l'eliminació de les violències contra les dones parlant d'un tipus de violència que potser també us toca ben de prop: la violència digital.
El món digital ens dona moltes possibilitats, però per desgràcia també és un espai on es poden donar moltes violències. Des d'abús en línia, fins a la revelació d'informació no consentida passant per la distribució d'imatges o vídeos personals íntims.
Gairebé un 40% de les dones han patit violència digital en algun moment!
I amb la IA encara s'agreuja més la situació amb la possibilitat dels deepfakes. Sabeu què són? Els deepfakes són imatges (o vídeos) generats amb intel·ligència artificial que s'assemblen molt (sovint són indiferenciables) a alguna persona real. En moltes ocasions es fan servir per mostrar a la persona en una situació compromesa que realment no ha succeït.
Prepareu-vos... Més del 90% de tots els deepfakes a internet corresponen a imatges pornogràfiques no consensuades de dones!
Podem fer alguna cosa? Fins ara la llei no estava gaire per aquestes coses, però això està canviant a poc a poc. Per tant, si sospiteu que esteu patint algun tipus de ciberviolència podeu denunciar-ho, ja que és il·legal.
A més, existeixen serveis per ajudar-nos a eliminar imatges nostres d'internet. Per exemple, si sospiteu que algú us ha tret alguna imatge del vostre mòbil per penjar-la a internet podeu entrar a https://takeitdown.ncmec.org/es/ i impedeixen que aparegui a Instagram, Tiktok, Youtube, Facebook...