Segurament t'hauràs fixat que, quan mires les estrelles, no les veus totes iguals. Algunes es veuen grans i brillants i altres petites i apagades, i és que les estrelles no tenen totes la mateixa mida, ni són igual de brillants, ni del mateix color, ni es troben a la mateixa distància del nostre planeta.
Per construir la maqueta en 3D de la constel·lació, abans ens cal saber com són les estrelles que la formen. En aquesta tasca investigaràs els detalls que fan que les estrelles que formen les constel·lacions no siguin iguals entre elles.
1. El primer que haureu de fer és accedir a la fitxa de la vostra constel·lació que trobareu en aquesta carpeta. El secretari del grup n'haurà de fer una còpia, desar-la a la vostra carpeta del projecte i compartir-la amb el grup de treball.
1. Utilitza el programa Stellarium per localitzar la vostra constel·lació.
2. Clica sobre les estrelles per accedir a la fitxa d'informació. Hi trobaràs des dels diferents noms que rep, a dades astronòmiques que permeten saber com i a on es troba. De totes les informacions, en necessitarem 2 per poder construir la maqueta en 3D: Distància i Tipus espectral.
3. Completeu la fitxa de les estrelles de la vostra constel·lació apuntant a la taula:
- Distància: mesura la distància que separa l'estrella de la Terra. S'indica en anys-llum
- Tipus espectral: codi de classificació de l'estrella segons la seva mida i la llum que emet
A mesura que envelleixen, les estrelles canvien de mida i de color. El diagrama Hertzsprung-Russell, de nom completament impronunciable, ens permet saber quina mida té una estrella i el seu color de la seva llum, a partir del codi del Tipus espectral.
1. A partir del codi del Tipus espectral de la fitxa, utilitza el diagrama Hertzsprung-Russell, per investigar la mida i el color de les estelles de la vostra constel·lació.
2. La lletra majúscula del codi (O, B, A, F, G, K, M) indica el COLOR de l'estrella.
3. les xifres romanes del codi (I, II, III, IV, V I VI) indica la MIDA de l'estrella:
I i II estrelles SUPERGEGANTS
III i IV estrelles GEGANTS
V i VI estrelles NANES.
El Tipus espectral és un codi de lletres majúscules, números i xifres romanes. T'has de fixar en la lletra majúscula (M, K, G, F, A, B i O) i amb les xifres romanes (I, II, III, IV, V i VI).
- La lletra majúscula del tipus espectral de l'estrella (M, K, G, F, A, B i O) ens informa del color de l'estrella. El trobaràs a l'eix horitzontal del diagrama. Per exemple, una estrella de tipus espectral A1III és una estrella blanca, i una estrella de tipus espectral B3V, la veurem de color blau clar.
- Les xifres romanes (I, II, III, IV, V i VI) ens diuen quina és la grandària de l’estrella. En les nostres maquetes considerarem que les estrelles de tipus espectral:
- I i II són supergegants
- III i IV són gegants
- V i VI són nanes
Així, una estrella de tipus espectral A1III és una estrella gegant blanca, i una estrella de tipus espectral B3V és una estrella nana blava.
Haureu de penjar la fitxa completa a l'apartat "PRODUCTES" del teu diari d'aprenentatge, dins l'apartat de la TASCA 6.
Recorda configurar els permisos dels documents que comparteixis perquè siguin accessibles a tot el domini de l'institut.