Indonesian Continuers

Education and aspirations

Listenings

Item 1

Listen to the audio:

IC_EA_L1.mp3

Outline the services being offered. (2 marks)

Item 2

Listen to the audio:

IC_EA_L2.mp3

How does the speaker want the politicians to act in order for her to reach her goals? (4 marks)

Item 3

Listen to the audio.

IC_EA_L3.mp3

Outline how Sus helps Dar deal with his problem. (4 marks)

Item 4

Listen to the audio.

IC_EA_L4.mp3

Account for the positive tone used by Yuli. (4 marks)

Item 5

Listen to the audio.

IC_EA_L5.mp3

Account for Marwan's mixed feelings about his experience in Perth. (4 marks)

Item 6

Listen to the audio.

IC_EA_L6.mp3

Is the advice of this advertisement appropriate for the target audience? Justify your answer with reference to the text. (5 marks)

Readings

Part A

Read the text, then answer the questions in English.

In your answers you will be assessed on how well you demonstrate:

  • capacity to understand general and/or specific aspects of texts, through, for example, summarising or evaluating
  • capacity to convey the information accurately and appropriately.

Activity

Saya seorang gadis berusia 18 tahun. Saya baru lulus dari SLTA dengan nilai yang cukup memuaskan.

Kegembiraan dan kebanggaan saya bertambah. Karena prestasi saya selama di SLTA, saya diterima sebagai mahasiswa Institut Pertanian Bogor (IPB) lewat sistem USMI (Undangan Seleksi Masuk IPB).

Namun, di balik kegembiraan itu, saya merasa bingung dan sedih. Keadaan ekonomi orang tua kami sangat lemah. Jangankan untuk membiayai kuliah saya, untuk makan sehari-hari saja sangat sulit.

Lewat surat ini, saya mohon bantuan Anda. Adakah pembaca yang bersedia menolong saya? Saya bersedia menjadi anak asuh Anda. Saya juga bersedia membantu pekerjaan apa saja - asalkan halal - dan dapat melanjutkan kuliah.

Novi, Semarang

(Nama dan alamat lengkap pada Redaksi)

Question

Explain Novi’s dilemma about her future. (4 marks)

Part B

Read the text, then answer the following question by writing 150- 200 words in Indonesian.

In your answers you will be assessed on how well you demonstrate:

  • capacity to understand general and specific aspects of a text by identifying, analysing and responding to information
  • relevance of ideas, information or opinions
  • accuracy of vocabulary and sentence structures
  • variety of vocabulary and sentence structures.

Activity 1

Imagine you are Dewi. You were interviewed by your father after he has read your report. Write the script of your interview in which you try to justify your report to him.

Rapor sekolah untuk Dewi Susanti, 17 April 20...

Ilmu pasti Hasil ujian Dewi sangat mengecewakan. Kelihatannya dia tidak melakukan persiapan yang cukup sebelum ujian matematika bulan lalu. Tahun ini Dewi mulai mengobrol dengan teman-temannya di kelas, dan tidak belajar dengan keras.

Nilai: 5,2/10. Posisi di kelas: 23/27.

Kerajinan tangan. Tugas akhir Dewi dalam Kerajinan tangan sangat memuaskan. Dewi sangat antusias dalam pelajaran kerajinan tangan dan standar pekerjaannya selalu tinggi.

Nilai 8,5/10. Posisi di kelas 2/28.

Bahasa Inggeris Sayang sekali, prestasi Dewi, yang dulu sangat baik, sekarang merosot. Dewi harus menghafalkan kata-kata baru, kemudian menggunakan kata-kata itu dalam tulisan.

Nilai: 6,0/10. Posisi di kelas: 20/26

Dalam pelajaran Seni, Dewi sangat menonjol. Dewi menduduki peringkat 1 di kelasnya. Karya Dewi sangat bagus dan Dewi sudah dua kali mengikuti pameran lukis remaja se propinsi.

Nilai: 9/10. Posisi di kelas 1/28

Fisika Dewi sudah tertinggal dalam mata pelajaran ini. Kalau dia terus bercakap-cakap dengan temannya di kelas, dan tidak memperhatikan pelajaran guru, dia tidak akan lulus ujian akhir.

Nilai: 5,6/10. Posisi di kelas: 26/28

Dewi sangat berprestasi di bidang olahraga. Dewi mendapat medali emas dalam lomba atletik tahun ini. Dia juga beberapa menjadi juara 1 dalam lomba antar SMA.

Nilai 9,5/10. Posisi di kelas 2/28

Kosa kata

  • mengecewakan: disappointing
  • menghafalkan: to memorise
  • peribahasa: proverbs
  • tertinggal: to be left behind, cannot keep up with the rest of the class

Activity 2

Read the following letter from Novi. You have been asked to talk to Year 11 students about problems they may encounter in their HSC year or in the near future. Write the script of your speech in which you give advice to overcome common problems.

Saya seorang gadis berusia 18 tahun. Saya baru lulus dari SLTA dengan nilai yang cukup memuaskan.


Kegembiraan dan kebanggaan saya bertambah. Karena prestasi saya selama di SLTA, saya diterima sebagai mahasiswa Institut Pertanian Bogor (IPB) lewat sistem USMI (Undangan Seleksi Masuk IPB).


Namun, di balik kegembiraan itu, saya merasa bingung dan sedih. Keadaan ekonomi orang tua kami sangat lemah. Jangankan untuk membiayai kuliah saya, untuk makan sehari-hari saja sangat sulit.


Lewat surat ini, saya mohon bantuan Anda. Adakah pembaca yang bersedia menolong saya? Saya bersedia menjadi anak asuh Anda. Saya juga bersedia membantu pekerjaan apa saja - asalkan halal - dan dapat melanjutkan kuliah.


Novi, Semarang

(Nama dan alamat lengkap pada Redaksi)