Codrii Paşcanilor, de la Moțca la Boureni, Podişul Sucevei

Vasile Bouaru (Rădăuţi)

Motca este un mic sat in judetul Iasi, aflat la intersectia drumului european E85 cu soseaua 28A pe care se poate ajunge la Iasi. Daca urmam drumul 28A, dupa ce iesim din satul Motca inspre orasul Pascani, vom intra intr-o vasta padure, Codrii Pascanilor (vezi harta, extras din Romania, tourist map, Ministerul Turismului, 1989).

Mijlocul lui decembrie 2013. Traversam cale de aproape 3 km Codrii Pascanilor, urmand indeaproape drumul asfaltat, pana la iesirea lor dinspre amonte. Imediat cum drumul incepe sa coboare spre urmatorul sat, Gastesti, pe partea dreapta in sensul de mers se afla o fantana acoperita. Pe langa ea se desprinde un drum de tara care merge pe liziera padurii (foto 1).

Ne inscriem pe acest drum dar e bine sa il urmam in perioadele mai uscate deoarece pe aici fiind argila este foarte mult noroi. Paralel cu drumul, in padure, se afla o poteca. Pe aceasta am urmat-o pentru a nu ne afunda prea mult in noroi (foto 2). Am iesit din cand in cand si pe liziera pentru ca spre est avem minunata perspectiva asupra Vaii Siretului, desi la data la care am facut traseul era ceata destul de densa in zonele joase. In imaginea 3, spre stanga se vede orasul Pascani. Mai departe, urmand aceeasi poteca, am intalnit in padure o piatra de dimensiuni relativ mari in contrast cu peisajul argilos din jur, lipsit de roci (foto 4).

Ceva mai incolo am iesit din nou pe liziera fotografiind alunecari de teren de langa satul Bosteni (foto 5). Dupa circa 15 minute ajungem la o intersectie; Codrii Pascanilor se abat brusc spre dreapta. Vom urma insa drumul care merge pe camp pastrand directia initiala de mers. Coboram intr-o mica vale dupa care urcam o panta la fel de lina. Cand ajungem in varful acelei pante fotografiem asupra traseului parcurs pana aici (foto 6). Cateva caprioare (am numarat 6) au trecut la o oarecare distanta. In varful noului deal pe care l-am urcat ajungem din nou la liziera unei paduri si ne abatem spre dreapta fata de sensul de mers pana aici. Am remarcat la copacii de aici ca sunt plini de licheni (foto 7).

Drumeagul pe care suntem incepe sa coboare usor si auzim in curand zgomote care provin de la satul in care vom ajunge, Boureni. Suntem aici intre Codrii Pascanilor si padurea din stanga noastra, in sensul de mers, intr-un loc golas. Printre ceturi zarim in departare Ceahlaul (foto 8). Mai coboram aproximativ 100 m si inainte de a ajunge la un gard din scanduri de pe partea stanga in sensul de mers, remarcam in dreapta, la aproximativ 100 m de drumeagul pe care suntem, un palc de pini (foto 9).

Curiozitatea ne indeamna sa ne abatem din drumeagul pe care suntem. Acolo, printre tufe si ierburi¸ intre acei pini se afla o capela parasita in care a fost inmormantata fiica Veronicai Micle, Valeria Micle Sturza (foto 10).

Revenim la drumeagul pe care l-am parasit. Mergem pe langa gardul unui schit din secolul al XVI-lea (foto 13). Pe marginea drumului cativa scaieti uscati stau la soare (foto 14). De la o oarecare distanta fotografiem acel pitoresc palc de pini unde se afla capela parasita (foto 15).

Trecem pe langa cladirea schitului (foto 16) iar ceva mai jos fotografiem dealurile si padurea din stanga noastra in sensul de mers, padure denumita de localnici Bargau (foto 17).

Imediat mai jos intalnim primele case din micul sat. Se pare ca numele ii este legat de fapte istorice devenite legendare. In preajma lui, pe malul unui parau, Dragos Voda a ucis cativa bouri, in anul 1369. Numele paraului Boura, care curge prin mijlocul satului, dealurile vecine, Bourilor sau Bourenilor, care ar insemna salasul bourilor salbatici, precum si o movila mai inalta, numita Dealul Capatanei, ar veni in sprijinul acestor afirmatii.

De la primele case si pana la drumul european E85 mai avem de parcurs aproximativ 2 km.