Australie

Onze reis startte op 06 oktober 2007

Om 7 uur verzamelen geblazen te Brussel Nationaal van waaruit per bus de start werd genomen richting Amsterdam-Schiphol, van hierruit ging het per regelmatige lijnvlucht met Cathay Pacific naar Hongkong.

Na een heel kalme, rustige vlucht en verwend met een perfecte service aan boord bereikten we zoals voorzien na 11u 45 vliegen onze eerste tussenstop, Hongkong.

Bij aankomst werden we opgewacht door onze gids, Philippe, een pracht van een gids, die ons begeleidde naar ons comfortabel, centraal gelegen viersterrenhotel in Hongkong. Na enkele uren slapen in onze dagkamers maakten we, al wandelend, per boot en met de metro, kennis met een toch wel indrukwekkende wereldstad.

's Avonds met dezelfde vliegtuigmaatschappij een lijnvlucht naar Melbourne dat we bereikten na ± 9 uur vliegen.

Ons hotel, centraal gelegen in de prestigieuze Collins Street, was een pareltje en vanop de 47ste verdieping genoten we van een uniek uitzicht.

zicht vanuit onze hotelkamer

Melbourne by night, vanaf 47 hoog

modern Melbourne

‘s Middags werd rustig de tijd genomen voor een ontspannende stadswandeling. Melbourne is een stad om te kuieren. Zo ervaren we al snel waarom deze stad de naam van meest leefbare stad ter wereld meekreeg. Melbourne heeft een moderne skyline met verbazingwekkende moderne constructies. Op de begane grond worden we omgeven door het gerinkel van koloniale trams, elegante ‘gold-rush’ architectuur, levendige restaurants, prachtige publieke parken en moderne winkelcentra. ‘s Avonds namen we samen het avondmaal in een van de gezellige restaurants van de stad.

De volgende dag staat The Great Ocean Road op het programma. Na een vroeg ontbijt rijden we in westelijke richting via de kust, de beroemde Great Ocean Road op. Deze meer dan 400km lange weg werd destijds aangelegd om de slachtoffers van WO I te herdenken. De route leidt via Geelong Waterfront en Torquay langs typische surfersplaatsen. Hoge eucalyptusbossen, prachtige weilanden en de steile rotskusten volgen elkaar op.

Nabij Lorne strekken we de benen en maken we een wandeling naar de mooie Erskine watervallen. Vervolgens gaat onze tocht, langs een spectaculaire kustweg naar het natuurwonder 'The Twelve Apostles'.

Na ons bezoek aan deze mooie plek keren we via Apollo Bay terug het binnenland in richting Melbourne. Tegen de avond worden we overgebracht naar Station Pier en gaan we aan boord van de ‘SPIRIT OF TASMANIA I’. Aan boord beschikten we op dek 8 over private buitencabines met twee éénpersoonsbedden, eigen toilet en wasgelegenheid.

Deze luxeferry voert ons tijdens de nacht over de 240km brede Bass Strait naar het eiland Tasmanië, het werd een rustige overtocht!

Bass Strait is nochtans bekend om haar ruwe stormachtige zee, zij verbindt de Tasmanzee met de Indische Oceaan, haar maximale diepte is 50 meter.

Het is nog vroeg in de morgen als we aanmeren in Tasmanië en een lekker ontbijt was voorzien in 'House of Anvers' te Latrobe.

Van hieruit beginnen we aan ons Tasmaans avontuur en onmiddellijk zijn we onder de indruk van de uitgestrektheid van dit gedeelte van het eiland. Devonport is een levendig en ontspannen stadje aan de noordwestkust van Tasmanië. De bloeiende economische positie heeft deze stad grotendeels te danken aan de waterverbinding met het moederland. De Tamarrivier meandert langs de vruchtbare Heritage Valley door wijngaarden, boomgaarden en graslanden. De productie van wol, zuivel en wijn vormt de levenslijn van de provinciale dorpen. Na een uurtje per bus bereiken we de stad Launceston.

Dankzij de samenloop van de noordelijke en zuidelijke Esk rivier ontplooide de inlandse haven van Launceston zich als de tweede grootste havenstad van Tasmanië.

Met een zetellift gaan we over een mooi uitgesneden kloofdal, de Cataract Gorge.

Een wandeling langsheen de prachtige rotswanden van de zuidelijke Eskrivier brengt ons in vervoering.

Verder gaat het via Conara en Fingal naar de Sun Coast van Tasmanië.

In Bicheno hebben we onze eerste kennismaking met de typische Tasmaanse dieren en bezoeken we het Nature World Park.

Wij zijn getuige van het voederen van walibi’s, wombats, possums en kaketoes, maar in het bijzonder van de Tasmaanse duivel.

Deze unieke zwarte veelvraat krijgt rode oortjes wanneer hij opgewonden is en laat daarbij een duivels gekrijs horen.

Na deze unieke ervaring rijden we verder en nemen onze intrek in het mooi gelegen Diamond Island Resort.

Als toemaatje maken we die dag bij valavond een strandwandeling waarbij we de Fairy Pinguïns, de kleinste pinguïnsoort ter wereld, aan wal zien komen om onverstoord hun nest te gaan opzoeken na een dagje foerageren in zee.

Vandaag bezoeken we het FREYCINET NATIONAL PARK

Een flinke trektocht brengt ons, waarschijnlijk in de mooiste baai ter wereld, de Wineglass Bay in het Freycinet National Park. Het azuurblauwe water van de Pacific Ocean staat in schril contrast met het hagelwitte zand van de perfect symmetrisch gevormde baai.In de namiddag gaan we aan boord van de Schouten Passage, een Noosa Cat catamaran waarmee we langs de opvallende roze granietklippen van het Freycinet National Park varen

tot het zuidelijkste puntje van Schouten Island, we ontdekken verborgen baaien, granieten kliffen en zeegrotten, soms adembenemend mooi. We hebben wel pech bij het spotten van zeebewoners, want dolfijnen noch walvissen waar we op gehoopt hadden krijgen we te zien, wel zeeleeuwen, en op de rotswanden van de Taileffer Rocks zien we de Australische pelsrobben in een grote kolonie stoeien .

Op het strand zien we oranje korstmossen en in het water enorme kelpwieren die, naar het schijnt, een lengte kunnen halen van wel 60m.

De schoonheid van Freycinet’s granieten bergen en witte zandstranden bekoren reeds lang natuurliefhebbers, artiesten en schrijvers. Het gebied werd zo’n negentig jaar geleden tot nationaal park uitgeroepen en is samen met Mount Field het oudste nationale park in Tasmanië.

Vandaag startte onze dag via het centrum van de East Coast Escape route, beter bekend om haar 19de eeuwse walvisjagers en kustdorpjes. Deze dorpjes fungeerden als belangrijke tin- en steenkooltransithavens.

Via het verborgen Wielancka State Forest bereiken we het beruchte Convict Trail (strafkolonie).

Een verrassende boswandeling geeft ons inzicht in een voor dit wereldgedeelte zeer zeldzaam relict regenwoud dat bekoort met haar unieke flora van boomvarens, zwammen en mossen.

We rijden verder naar Richmond, een klein traditioneel gehucht maar met een zeer beruchte gevangenis die de zwaarste criminelen van de kolonie onderbracht.

Via kleine Victoriaanse dorpjes en landelijke wijngaarden rijden we verder naar de fiere hoofdstad van Tasmanië, Hobart, waar we verblijven in het Grand Chancellor Hotel.

Eerst rijden we echter naar de Wellingtonheuvel, waar we een prachtig panoramisch uitzicht hebben over de stad.

s'Avonds genieten we van een lokaal visdiner in het gezellige Drunken Admiral restaurant.

Na het ontbijt verkennen we de prachtige stad, beroemd om haar eindpunt bij de Sydney-Hobart zeilrace. We slenteren langs vissersboten, zeiljachten en ijsbrekers in de Victoria- en Constitutiondokken. Het is zaterdag en daardoor kunnen we genieten van het marktgebeuren? Via de Franklinwerf bereiken we het vroegere economische hart van de stad dat gekenmerkt wordt door de karaktervolle historische pakhuizen.

en de mooiste koloniale Engelse huisjes zijn te bewonderen op Battery Point .

We volgen de loop van de Derwent rivier, die haar overvloedige water gretig ontvangt uit bergmeertjes. Het creëert de ideale broedplaats voor het inheemse Platypus, beter gekend als vogelbekdier, wat we tot onze grote spijt niet te zien krijgen..

In het Mount Field National Park wandelen we in het meest sprookjesachtige woud op onze planeet. De gigantische Eucalyptusbomen tot 90m hoog, staan te midden van reusachtige boomvarens, mooie riviertjes en de schilderachtige Russell- en Horseshoe-watervallen.

We rijden door een van de meest ongerepte delen van Van Diemen’s Land. Het Centraal Plateau met haar gletsjermeren en aanverwante waterkrachtcentrales biedt toegang tot het immense Franklin-Gordon Wild Rivers National Park dat volledig beschermd is door UNESCO.

We maken nog een korte wandeling bij Lake St. Claire en verdwijnen in een unieke biotoop met uitgestrekte gematigde wouden.

Vandaag terug het water op voor de verkenning van de Macquarie Bay, de op een na grootste natuurlijke haven van Australië.

Eerst varen we naar Hells Gate, de opening naar de Grote Zuidelijke Oceaan om daarna via de zalm- en forelkwekerijen naar de Gordon River af te zakken.

Het ondoordringbare woud doet ons met verstomming staan.

We maken ook een stop op Sarah Island waar we geconfronteerd worden met het gevangenisleven in de strafkolonie van weleer.

Terug aan wal is het tijd om verder te rijden naar het noordelijke deel van de Cradle Valley waar we verblijven in het zeer sfeervolle en verrassend sterk culinaire Cradle Mountain Lodge. We exploreren in de schoot van Cradle Mountain, de mooiste donkergroene sprookjesbossen en heidegebieden, waarin wombats en quolls hun habitat vinden.

Na een vroeg ontbijt worden we naar het mooie Dove Lake gebracht waar we rond het meer wandelen.

Weidse vergezichten, steppen en bossen volgen elkaar op terwijl het zicht op Cradle Mountain voor altijd op ons netvlies wordt gebrand.

Via een schilderachtig heuvellandschap waarin de bewoners van de dorpjes er een sport van maken om de meest originele brievenbus te bezitten rijden we ‘s namiddags naar de luchthaven van Devonport.

Fotoalbum deel 1

Via een avondvlucht gaat onze reis verder naar Sydney. We verblijven er enkele dagen in het vijfsterren Rydges Jamison Sydney Hotel, dat zeer centraal gelegen is op wandelafstand van het historisch en hedendaags centrum.

De eerste dag in Sydney maken we een city tour waarbij we de Rocks passeren, de legendarische plaats waar de roots van New South Wales liggen. We passeren het Operahouse, een van de bekendste gebouwen in Australië.

Dit op Bennelong Point gelegen pareltje is gedecoreerd met daken van 64m die op gebolde zeilen lijken en bestaat uit niet minder dan duizend ruimtes, waarvan de concertzaal met 2690 zitplaatsen de grootste is.

Verder zien we de Mrs Macquaries Chair, de botanische tuinen, het kosmopolitische King Cross en het populaire Darling Harbour complex.

‘s Avonds namen we het avondmaal in het befaamde “Waterfront Restaurant”, bekend om zijn verse Australische vis en zeevruchten.

De volgende dag, na het ontbijt passeren we eerst het Featherdale Wildlife Park. We kwamen er in oogcontact met zo’n tweehonderd inheemse diersoorten van Australië.

Vervolgens trokken we westwaarts over de Great Western Highway naar het Blue Mountains National Park

dat als het ware een scheidingsmuur vormt tussen de dichtbevolkte kustvlakten met mooie stranden en het vlakke, ruige binnenland van Australië.

We passeren verschillende dorpjes waarbij Lawson, Blaxland en Wentworth die namen toegeëigend kregen van de eerste pioniers die dit gedeelte van de Great Dividing Range overwonnen.

De Blue Mountains zelf kregen hun naam omwille van de blauwe nevel die de eucalyptusbossen omsluiert. Van op de Cliff Drive openbaren zich adembenemende panorama’s.

Echo Point is hierbij wel het meest spectaculaire van waaruit de opmerkelijke rotsformatie ‘TheThree Sisters’ zich het best laat bewonderen met de Jameson Valley als achtergrond.

Fotoalbum deel 2

Dag 13 reeds! Na het ontbijt worden we naar de luchthaven gebracht voor een vlucht naar Ayers Rock, een pracht van een vlucht over enig mooie landschappen.

Eerst zien we de ‘Trots van het Rode Hart’ in de verte als een nietig bultje. Naarmate de afstand kleiner wordt, raken we meer en meer in de ban van de grootsheid van deze monoliet en begrijpen we ten volle dat zulk een bouwwerk het imago van een continent kan bepalen.

Als we na de middag Ayers Rock van kortbij ervaren, zien we dat de schijnbaar gave oppervlakte van deze rode zandsteenrots in werkelijkheid rijkelijk van kloven, holen, spleten en groeven is voorzien. Ieder verweerd stukje van dit heiligdom uit de droomtijd is van groot spiritueel belang voor de Aborigines. Zij beschouwen zichzelf als bewakers van dit symbolisch bouwwerk, dat zij van hun voorouders hebben geërfd.

We wandelen naar de Mutitjulu waterput, waar we genieten van de totale stilte die ons omringt en vervolgens naar de Kantju Gorge, een van de belangrijkste regio’s voor de Aborigines sedert duizenden jaren.

‘s Avonds beleven we een unieke ervaring in de vorm van een ‘Sound of Silence’ diner, waar we aan de voet van een woestijnduin luisteren naar het geluid van de didgeridoo-muziek en in de ban komen van de ‘Dreamtime’.

Vandaag, na een vroeg ontbijt, trekken via de Docker River Road naar de Olga’s, die samen met Ayers Rock deel uitmaken van het Uluru National Park.

De 36 kleine, roodkleurige monolieten worden door de Aborigines als versteende hoofden beschouwd en kregen de klinkende naam Kata Tjuta toegewezen.

Een wandeling leidt ons over rotsen, langs struikgewas, tussen de wanden van een opmerkelijke kloof en door een stuk ongewoon rijke vegetatie tot in de Valley of the Wind.

Temidden van een rode uitgestrektheid genieten we ten volle van het ruimtegevoel.

Via een stoffige woestijnweg bereiken we vervolgens Kings Canyon, het pronkstuk van het Watarrka National Park. Dit natuurwonder, ook wel de Australische Grand Canyon genoemd, werd in de loop der tijden door de Kings Creekrivier uitgesleten.

In Kings Canyon kiezen we een van de talrijke wandelingen die de imponerende schoonheid van het gebied onthullen. Via de bijenkorfachtige rotsformaties van de ‘Lost City’ bereiken we de steile, loodrechte Kings Canyonwand die ons even naar adem doet snakken en ons de indruk geeft met een enorme schaaf te zijn afgevlakt.

Vervolgens begeven we ons richting Alice Springs.

In Alice Springs staat een kort bezoek aan de Royal Flying Doctor Service op het programma, het levenswerk van de presbyteriaan John Flyn. Aan de hand van een interessante videofilm en een klein museum wordt ons duidelijk hoe deze unieke instelling tot stand kwam. In een kleine ruimte worden de oproepen tot medische hulp gecoördineerd en doorgegeven aan artsen van dienst die zich in een mum van tijd in het luchtruim bevinden om bijstand te verlenen. We kregen een rondleiding door een Vlaamse medewerkster van de RFDS.

Rond de middag loopt ons bezoek aan het rode hart ten einde en vliegen we naar Cairns.

Na aankomst in de “Sunshine State” Queensland, worden we overgebracht naar Port Douglas, waar we het mooie viersterren RADISSON TREETOPS RESORT & SPA betrekken.

Als een van ‘s werelds mooiste resortlocaties, beschikt dit hotel over een prachtige tropische tuin en een spa.

Ten noorden van Port Douglas ligt de diepgroene wereld van het Daintree National Park. Majestueuze bomen, lianen, klimplanten, mossen en de imponerende geluiden van ontelbare jungle bewoners scheppen de sfeer van een sprookjeswereld als we het Jindalba wandelpad volgen.

Aan Cape Tribulation, waar groen en blauw elkaar ontmoeten, vormt de jungle een natuurlijke toegangspoort tot exotische stranden en een turkooisblauwe zee. Niet voor niets heeft dit gebied van de UNESCO de ‘Wereld Patrimonium Status’ gekregen.

Aan de Daintree rivier voert een boottocht ons langsheen het dierenleven en de rijke plantenwereld. Dit is de habitat van de zoutwaterkrokodillen.

In Daintree Village maken we een wandeling in de Mossman Gorge die ons in dit smaragdgroene regenwoud overtuigt van de unieke rijkdom van dit ecosysteem.

In het Rainforest Habitat, een groot natuur- en dierenpark in openlucht, wordt ons een prima beeld geschetst van de fauna en flora die het Australische regenwoud rijk is. Een zeer gevarieerde vogelwereld, kangoeroes, wallaby’s, zelfs krokodillen vinden hun gading in een natuurgetrouwe omgeving.

Een boottocht op de catamaran Quicksilver, brengt ons over het wereldberoemde Barrier Reef naar Outer Reef, de trots van iedere Australiër en een must voor elke bezoeker.

Al snorkelend of met een miniduikboot met glazen bodem hebben we genoten van de grillige vormen van de immense koralen die bijna onwerkelijk aandoen. Voeg daarbij de bonte mengeling van ontelbare vissoorten in een kleurrijke waaier van azuurblauw tot roze en een onbeschrijfelijke onderwaterwereld is geboren.

Dit was echt wel een van de unieke plaatsen die een onvergetelijke indruk hebben nagelaten.

Einde van een onvergetelijke reis onder leiding van een uitzonderlijk knappe gids.