L’ukelele és un instrument de corda polsada tradicional de les illes Hawaii.
No obstant, té les seves arrels en un altre instrument que va néixer molt lluny d’allà i es diu Cavaquinh. Un instrument de quatre cordes molt popular a Portugal i Madeira. Tot i així l’ukelele està molt arrelat a la cultura hawaiana. Tant és així, que el seu nom vol dir puça saltarina en idioma hawaià.
Un dels intèrprets més populars és Israel Kamakawiwo’ole que va versionar la cançó Somewhere over the rainbow de la pel·lícula “El màgic d'Oz” (1939).
Hi ha quatre tipus d'ukelele classificats segons la seva mida:
SOPRANO - CONCERT - TENOR - BARÍTON
El més gran és el baríton i per tant el més greu i el més agut és el més petit soprano, normalment a l’escola es fa servir el ukelele soprano.
L’ ukelele és un instrument de la família de corda polsada, fabricat amb fusta i amb cordes de nylon.
L’ukelele soprano, a diferència de la guitarra que té sis cordes, s’afina de forma diferent: G C E i A ( sol do mi i la). Aquesta peculiaritat permet que quan toquem les quatre cordes a l’aire soni l’acord de Do6 o Lam, d’aquesta manera fa que per fer la resta d’acords sigui més senzill que amb la guitarra.
La guitarra sol tenir entre 22 i 24 trasts.
Cadascuna de les cordes correspon a una nota concreta: Mi, Si, Sol Re La Mi ( de baix a dalt)
L’ukelele soprano en té entre 12 i 16.
Cadascuna de les cordes correspon a una nota concreta: La, mi, do, sol (de baix a dalt).
D’aquest manera l’ukelele soprano en ser un instrument més petit que la guitarra fa que les mans que són més petites puguin tocar l’instrument de manera més còmode i fàcil.
L’ukelele és un instrument que podem adaptar a les nostres necessitats. Podem aprende a tocar diferents estils musicals: tradicional Hawaiana, Jazz, blues, rock, rumba, clàssica, popular, boleros, reggae…
Hi ha hagut molts artistes com Eddie Vedder de grup musical Pearl Jam, Elvis Presley, músics de Jazz com Stuart Fuchs que han utilitzat aquest instrument.
En aquest vídeo podeu escoltar diferents estils musicals tocats amb ukelele.
Podem introduir l’ukelele a l’aula de música de Primària realitzant una conversa amb els alumnes per extreure els seus coneixements previs:
1. Podem visualitzar un d'aquests dos vídeos:
"De Ellos Aprendí" - David Rees
"Somewhere over the Rainbow" - Israel "IZ" Kamakawiwoʻole
2. Preguntar als alumnes:
Han sentit algun cop aquesta cançó? On?
Han vist mai aquest instrument? On?
Saben com es diu?
Coneixen a algú que toqui aquest instrument?
Coneixen grups musicals que el facin servir? Quins?
Coneixen al músic que surt al vídeo?
Saben d’on prové aquest instrument?
Els agrada el so que té l’instrument?
Els agradaria saber tocar-lo?
3. Realitzar un treball d’investigació en petits grups (3-4 alumnes) sobre les característiques de l’instrument, els seus orígens, grups musicals que s’acompanyen de l’ukelele i músics al llarg de la història que utilitzen l’ukelele.
4. Exposar els treballs d'investigació a la resta de companys i realitzar un document final sobre els coneixements apresos de l’ukelele.