Opi kristinusko puolessa tunnissa

Tämän sivun sisällön täysi omaksuminen edellyttää tiettyjä taustatietoja. Ne löytyvät paitsi muualta niin myös tämän sivustoni sivulta Jeesuksen elämä ja raikkaudet, jolla on perustieto Jeesus Nasaretilaisen elämästä.

Tämän sivun asia


Jumala loi maailman. Ja kuten eräässä mainiossa romaanisarjassa oli sanottu: "Tämä on herättänyt suurta vihastusta, ja sitä on laajalti pidetty huonona siirtona." Tai, no, tämä oli pelkkä vitsi, ainakin minun puoleltani. Palaan nyt vakaviin asioihin.


Jollakin lailla hän on hoitanut myös Maapallon ja sillä olevan elämän niin pitkälle, että ihmislaji on voinut syntyä. Jätämme evoluution kokonaan käsittelemättä. Jossain vaiheessa Jumala keksi ilmestyä juutalaiskansan elämään, jolle hän opetti jonkinlaista moraalilakia. Moraalilain tarkoitus oli se, että se opittaisiin tuntemaan, mutta sillä oli myös salattu tarkoitus: moraalilakiin tutustumalla ihmiset voisivat ennen pitkää oppia sen, että kukaan ei kykene elämään sen mukaan. Toisin sanoen kukaan ei voi tulla Jumalalle kelvolliseksi noudattamalla moraalilakia.


Sitten syntyi Jeesus Nasaretilainen. Jeesus oli ihminen ja eli ihmisenä ihmisten joukossa, ja isältään Joosefilta hän oppi rakentajan ammatin. Jeesus oli kuitenkin yhtä Jumalan kanssa (tai muuta sellaista), joten hän ei ollut vain ihminen.


Jumala kutsui Jeesuksen jossain vaiheessa opettamaan Jumalan valtakuntaa ihmisille. Jeesus opetti moraalilakia uudella tavalla: opetuksessaan hän ulotti eettisyyden koskemaan myös ihmisen sisimpiä vaikuttimia. Kukaan ei kykene muuttamaan itseään sisältä päin uudeksi ihmiseksi.


Roomalaiset vallanpitäjät tuomitsivat joidenkin juutalaisten johtomiesten yllyttäminä Jeesuksen kuolemaan. Jeesus teloitettiin ristillä. Kuolemansa jälkeen hän näytti ilmestyvän lähimmille oppilailleen ja näky ilmoitti lähettävänsä Jumalan ja hänen henkensä, Pyhän hengen, oppilailleen jonka kautta hän olisi yhteydessä näihin. Pyhä henki opettaisi ja tukisi Jeesukseen uskovia.


Koska ihminen ei voi elää moraalilain mukaan, niin suhteen Jumalaan voi perustaa toiseen asiaan, nimittäin Jeesuksen sovitustyöhön. Luopumalla siitä mihin ihminen itse kuvittelee kykenevänsä omin ponnistuksin, ihminen tulee vedetyksi Jumalan voimavaikutuksen yhteyteen. "Mikä on ihmiselle mahdotonta, on Jumalalle mahdollista", kuten Jeesus itse oli sanonut.

Jeesus Nasaretilainen on kuin ilves tässä kuvassa.

Asiaan edes jotenkin liittyvää kirjallisuutta


  • T.P. Virkkunen: Yksilön uskonnollinen kehitys (kehityspsykologinen ja uskontotieteellinen tutkimus)

  • T.P. Virkkunen: Uskonto ja maailmankuva (edelliseen perustuva yleisesitys)

  • Mika Waltari: Valtakunnan salaisuus (kristillinen romaani, joka voitaisiin valita vaikka joka vuosi vuoden kristilliseksi kirjaksi, ellei se kävisi ennen pitkää tylsäksi huolimatta siitä, että romaani on erinomainen, mielestäni.)

Asiaan edes jotenkin liittyviä sivustoni muita sivuja


Jeesuksen elämä ja raikkaudet

"Siihen aikaan minä olin todella viisas ja ymmärsin kaiken"


PS. Ensimmäinen äkillisistä hengellisluontoisista kriiseistäni oli ollut vuonna 1993 tapahtunut kristinuskon perusasian tajuaminen. Vuonna 2016 taas olin ruvennut ajattelemaan, että Kristuksen sovitustyön ja Pyhän hengen voiman takana ei välttämättä olekaan toimivaa Jumalaa, vaan että kyseessä saattaa olla pelkästään hyvää tekevä psykologinen ilmiö. Vuonna 2021 olin tullut siihen tulokseen, että ei edes tarvita turvautumista Kristuksen sovitustyöhön. Riittää, että tajuaa, että ihminen ei kykene muuttamaan itseään moraaliseksi eikä motiivejansa puhtaiksi. Eikä hänen pidä sellaista yrittääkään. Ihminen muuttuu yrityksestään riippumatta, jos muuttuu. Siteeraan lopuksi Jeesus Nasaretilaista (vaikka olen sivulla tämän kerran jo tehnyt): "Mikä on ihmiselle mahdotonta, on Jumalalle mahdollista."

Tämä sivu on melko vanha. Saattaa olla jo vuodelta 2000.
Hyvää, kuohkeaa vastallista ŝuismia