LIPPUKUNTA

"Lauritsalan Sinisiskot, ollaan niin kuin sisiliskot, vikkelänä vilistää, häntä kiven koloon jää, hä-hä-hää!"

LIPPUKUNTAMME

Lauritsalan Sinisiskot on Lappeenrannan Lauritsalassa toimiva maapartiolippukunta, jolla on meripartiotoimintaa. Lippukunnassamme on n. 80 jäsentä, joista hieman yli puolet on aktiivisesti mukana viikkotoiminnassa. Sinisiskot on perustettu 1945.

KOLO

Kokoonnumme viikoittain Lauritsalan seurakuntakodin alakerrassa osoitteessa Kauppalankatu 1. Kololla toimii myös sisaruslippukuntamme Lauritsalan Siniveljet

Kaudella 2023-2024 toimimme väistötiloissa oman kolon remontin ajan, ja meidät löytää osoitteesta Luukkaantori 7.

LEIRIPAIKKA

Päihänniemen leirialue on ollut Lauritsalan Sinisiskojen ja Lauritsalan Siniveljien käytössä vuodesta 1962. Leirialueella ei ole sähköä tai juoksevaa vettä. Ruoka valmistetaan Veturi-nimisessä ruokailukatoksessa puuliedellä. Leirialueellamme on yksi majoitusrakennus: Siniveljien "vanha kämppä", joka sijaitsee aivan Veturin läheisyydessä. Leirialueelta löytyy myös sauna, iltanuotiopaikka, pieni leirikirkko, vaja, pelikenttä, lippuaukea lipputankoineen sekä upea hiekkaranta.

Ajo-ohje Päihänniemeen

Päihänniemeen pääset ajamalla Luukkaansalmen sillan yli kohti Vehkataipaletta. Päätietä ajetaan suoraan noin 11 kilometriä. Ennen Vehkataipaleen pumppulaitosta (siltaa ennen) käännytään oikealle Kattelussaarentielle. Tätä tietä ajetaan suoraan kunnes yleinen tie päättyy. Siitä käännytään vasemmalle Päihänniementielle. Tätä tietä jatketaan suoraan loppuun asti. Viimeisessä risteyksessä päätie muuttuu kärrypoluksi ja uusi tie jatkaa oikealle ylämäkeen. Älä aja kärrytielle, vaan jatka oikealle ylös (tämä risteys jää monelta huomaamatta).

Parkkipaikalta itse leirialueelle kuljetaan jyrkkää metsäpolkua pitkin alas, tai vaihtoehtoisesti voi autotietä jatkaa kävellen eteenpäin ja kulkea leirialueelle "Karhuvartion polkua" pitkin tien matalimmasta kohdasta (tie kääntyy vasemmalle ylämäkeen.) Karhuvartion polku on paljon tasaisempi reitti leirialueelle.

TAUSTAYHTEISÖT:

Lippukunnan taustayhteisönä toimivat Lauritsalan seurakunta sekä Lauritsalan Partiotuki ry, joka hallinnoi Päihäniemeä eli Kummelniemen leirialuetta Taipalsaarella Kattelussaaren itäpäässä. Kaikki Lauritsalan partiolaisten vanhemmat ovat tervetulleita Partiotuen jäseniksi.

Lippukunnan toimintaa rahoitetaan myös Lappeenrannan kaupungin vuosittain myöntämällä yleisavustuksella nuorisojärjestöille.

SEINÄNAAPURIT

Sinisiskojen kolon seinän takaa löytyy sisaruslippukuntamme Lauritsalan Siniveljet ry, joiden kanssa teemme tiivistä yhteistyötä. Meillä on yhteisessä käytössä Päihäniemen leirialue, ja järjestämme vuodessa neljä molempien lippukuntien yhteistä retkeä/leiriä, yhteisiä talkoita, purjehduksia ja muita tapahtumia.

SOME

Lauritsalan Sinisiskot löytyy myös sosiaalisesta mediasta. Ohessa kanavamme - näistä IG on aktiivisimmin käytössä!