OM LOPPET

Banan
Gröngarnsåsens tretimmars är ett tretimmarslopp på en varvbana som mäter ca 4 km på Gröngarnsåsen i Enköping och har ca 75 höjdmeter per varv. Det är en lättsprungen och fin runda på promenadväg och stig i naturskön miljö. Underlag är stig och grus. Banan är varierad med lättsprungna partier, korta men branta backar och lite halvbranta stigningar. Det är alltid nära till medlöpare. Läs mer om banan och se bildspel nedan.

Allmän information

Tävlingsregler

Plats
Gröngarnsvägen, SE-745 38 Enköping, Sverige

Karta

Banrekord
10 varv, 2.57 (Lukas Segersten, 2023)

Om åsen
Gröngarnsåsen är en del av rullstensåsen som sträcker sig från söder om Mälaren till Tärnsjö i Norduppland där den delar sig i två delar. Gröngarnsåsen är ett stadsnära naturreservat i Enköping, skogbeklätt med frodiga lövskog samt äldre tallar. Nedanför åsen finns betesmarker och en rik flora. Åsen är också hem för många jordlevande insekter och har ett rikt fågelliv.

Loppets historik
Gröngarnsåsens tretimmars grundades 2019. Loppet använder några av alla fina stigar som finns på och runt åsen. Redan från början har loppet präglats av den stora bredden på deltagare, från hårdsatsande löpare till dem som promenerar i lugn takt, från barn till seniorer och med en jämn könsfördelning.

Gröngarnssåensens tretimmars är gratis. Fokus ska vara på rörelseglädje och gemenskap och det ska vara lättillgängligt, alla ska kunna vara med. Löpning är i grunden en av de lättaste träningsformerna av alla och det ska vara enkelt att få utmana sina gränser tillsammans med andra. Varje år slår deltagare rekord i tid eller distans. Tretimmars är inom räckhåll för alla. Loppet har vuxit för varje år och blir i regel fulltecknat.

Mer om banan
Varvningen ligger på toppen av Himlabacken. Där uppe har du utsikt över Dyarna, den hag- och våtmark som ligger till mellan åsen och Enköpingsån, med betande djur och ett rikt fågelliv. Ibland kan du se en mast passera trädtopparna bortom hagen som rör sig i Enköpingsån ut mot Mälaren.

Varvet börjar längs med åsen norrut, först svagt uppför och sedan viker du höger vid den gamla kolerakyrkogården på en stig med en sandsluttning ut på ängen till vägen som går runt åsen. På den fortsätter du en kort bit innan du svänger 90 grader uppför Lasarettsbacken. Med lasarettet och den stora parkeringen till höger svänger banan in på en stig upp längs åsen mot varvningen igen. Nästan framme vid varvningen viker du skarpt höger nerför en backe. På vägen nedanför åsen hinner du bara fälla ut löpsteget innan det vänder upp i Åsenbacken, en smal och brant stig mot toppen igen.

Väl uppe för Åsenbacken gör du en högersväng och fortsätter i en slakmota söderut till högsta punkten på åsen, varefter en skön utförslöpa leder till en gärdesgård vid urskogen. Där håller du höger in på en stig som slingar sig över en höjd och slutar i en brant backe ned till vägen runt åsen. Var pass upp då du kommer ut på en bilväg, förvisso lågt trafikerad, men efter en brant nedförsbacke.

Nu följer den längsta plana sträckan på vägen nedanför åsen. Ett bra tillfälle att få upp farten och sträcka ut steget. Efter ca 300 meter svänger du svagt vänster upp på Dyarnaslingan, inbäddad i lummig lövskogl ängs med stängslet till fårhagen. Dyarnaslingan är mjuk och tillmötesgående i början men efter en vänstersväng avslutas den brant. Uppe på åsen igen möter du löpare som kommer i motsatt riktning. De har lite lättare att ropa glatt än du just då. Men gör ditt bästa för att heja glatt tillbaka.

När du nästan är framme vid varvningen svänger du runt och löper ner från åsen förbi en grillplats och ut genom fårhagen på vägen som går runt åsen och fortsätter tills du når Himlabacken. Himlabacken reser sig framför dig precis nedanför varvningen. På våren klädd i backsippor, sandig och slirig vid torrt väder men fårig och ojämn vid blöta. Välkommen till Flåsets pärla, Gröngarnsåsens stolthet och en alldeles underbar avslutning på varvet. Loppet startar naturligtvis nedanför Himlabacken.

Ett varv ger dig ca 75 höjdmeter och mycket löparglädje.