Circuit d'obstacles.
A la infància l’exercici corporal és molt important, ja que al fer exercici afavorim el seu
desenvolupament físic (el creixement dels seus ossos i músculs), augmenten les seves habilitats motores, dormen millor perquè cremen energia i en cas de practicar esport regularment, aprenen a seguir unes regles, a crear hàbits i relacionar-se. També treballen la flexibilitat del cos, la resistència cardiorespiratòria (quan fem exercici el cor batega la sang i la reparteix per tot el cos, adaptant-se en el camí els pulmons i el cor al ritme de les activitats realitzades), la força, la resistència muscular, la coordinació (treballant el moviment de les diferents parts del cos a la vegada, com a visió amb els braços i cames amb precisió i suavitat o força), treballant conjuntament la motricitat gruixuda.
La meva activitat que vull proposar s’anomena CIRCUIT D’OBSTACLES!
L’activitat consisteix en crear un recorregut per casa on els infants s’ho passin bé i es moguin (per exemple cadires, joguines, sofàs, mantes…) Els infants han de saltar, ajupir-se, caminar, anar a “gatas” per tot el circuit, que podeu crear conjuntament amb l’infant.
Una variació que podem utilitzar seria que a certs punts del circuit seria afegir en certs punts del circuit afegir una sèrie d’exercicis curts i complementaris com salts laterals, taló als glutis amb l’esquena recte o “sentadillas” entre altres. És a dir, per exemple: després de passar per sota la cadira, has de fer 5 “sentadillas”!, afegint més activitat física al circuit.
L'objecte perdut.
Els moviments en els infants és molt important per un bon desenvolupament general dels infants, sobretot amb els infants més petits, ja que és el mitjà que tenen per jugar i experimentar, practicant diferents moviments. Mitjançant aquests moviments els infants desenvolupen la capacitat per pensar i és el mitjà que tenen per comunicar-se amb el seu voltant. A través d’aquests moviments poden veure com l’infant va evolucionant amb els seus moviments fins a arribar a la seva capacitat màxima. Els moviments ens ajuda a millorar la coordinació i fer bon ús del nostre cos.
Els infants han d’estar en moviment per un bon desenvolupament adequat, i per aquest motiu proposo aquesta activitat, per poder fer-la dins de casa.
El joc que he escollit s'anomena “l’objecte perdut”, en el qual necessitem un objecte per poder amagar. El joc consisteix que un adult haurà d’amagar un objecte, i els infants;hauran de buscar.
Pel camí es poden trobar pistes, que l’adult anteriorment hi haurà col·locat. Aquestes pistes li hauran d’entregar a l’adult, que serà l’encarregat de llegir-les, seran pistes que els portarà al lloc on està amagat l’objecte. El joc finalitza quan es troba l’objecte amagat.
Exercici a casa!
Som conscients de la importància que té el moviment, però una cosa molt important és que en els primers mesos de vida, l’infant utilitza els moviments per absolutament tot, gatejar, descobrir nous moviments el qual li permeten fer altres coses que li seran útil pel dia de demà.
Amb l’adquisició del moviment ens permet relacionar-se amb altres infants, també gràcies als moviments podem observar com els infants van evolucionant per tal d’arribar a aconseguir allò que es proposen.
Els infants han d’estar en moviment, ja que el cos ho demana, ja que és important per millorar la motricitat.
Dit això, l’activitat que he pensat és realitzar exercici a casa de diferents maneres, una de les maneres és col·locar fulls a terra a certa distància i que els nens saltin per tal de no tocar el terra. Una altra manera seria posar una estirilla (si en teniu) en el cas de no tenir, també és podria fer amb una tovallola, amb això el que realitzarem és fer voltareta, el pi, la croqueta, …. ´Crec que és una forma de treballar els moviments i de fer exercici a casa i d’aquesta manera s’ho passaran bé, ja que per ells serà una estona bastant divertida.
JUST DANCE!
Els moviments corporals són essencials per a tots els individus i a totes les edats, ja que ens ajuden a relaxar-nos físicament o psicològicament. I es poden realitzar tant a l’interior (dins de casa) o a l’exterior.
Si ens fixem amb els infants, des de ben petits no solen estar quiets i això és vital perquè els ajuda a promoure una major confiança en si mateixos, a veure les seves capacitats i poder millorar-les, a explorar i interactuar amb el món, el desig d’estar a prop de la gent que estima, a comunicar-se i així que puguin créixer forts i saludables i en resum a millorar les seves capacitats psicomotrius.
L’activitat que he triat és el ball a través des de l’aplicació multimèdia Just Dance. Es pot portar a terme tant en un espai petit o un espai gran, sols o amb família i així poder potenciar la socialització i poder expressar la comunicació ritmicomusical.
Funcionament: Els jugadors o jugadores triaran un ball a través de la plataforma YouTube de forma gratuïta i amb un suport visual (mòbil, ordinador, tauleta electrònica o altres), i en cap moment es necessitarà el joc en format físic (disc per la consola). Una vegada elegit el ball hauran de seguir els moviments que realitzin els personatges a través del ritme de la música.
Aquesta activitat consisteix a agafar diferents safates, capses, cistells... per simular una cistella. Podem elevar aquestes safates o capses, amb l'ajuda d'algun moble, per exemple una taula, o podem col·locar-les directament a terra.
El joc consisteix a preparar diferents materials (pilotes petites de plàstic, de goma, fer boles de paper...) i de diferents mides, i aconseguir posar aquests materials dintre de les capses o safates. Per fer-ho d'una manera més divertida i competitiva, podem enganxar un paper a cada pilota, bola... on posi quants punts guanyes si encestes aquell objecte a la safata, sinó, podem jugar només a veure quants objectes encesta cadascú.
En funció d'on s'han col·locat les safates o caixes, ens podem col·locar de moltes maneres, ja que podem seure a terra i intentar encestar sempre des de la mateixa posició, podem estar en peus, però cada vegada estar més allunyats de la nostra cistella, o podem estar en peus, en una mateixa posició...
Aquesta proposta té moltes variants, només caldrà que cadascú triï la que més li agradi i ja podrà començar el joc!
LABERINT DE RAIGS LÀSER
El moviment és de gran importància en el creixement saludable, és un factor clau per al desenvolupament general dels infants. Per mitjà del moviment, els nens i nenes desenvolupen la seva capacitat per pensar i la seva comunicació en interactuar amb el món.
En el cas que estem vivint actualment, el confinament no ha de ser excusa per no moure'ns, ja que hi ha moltíssimes activitats divertides i fàcils de fer a casa per passar l'estona i activar-nos físicament.
Aquest joc és perfecte per fer a casa, si tenim un passadís, o també es pot fer a un marc d’una porta. Es tracta de fer un laberint simulant raigs làsers. Podem enganxar tires de paper, tela, celo, qualsevol d'aquests materials serviran per enganxar-los d’un costat de la paret a l'altre. Els petits hauran d'arribar d'un costat a l'altre sense quedar-se atrapats ni trencar cap cinta.
Sofia Figueroa
És important tenir sempre present el moviment i exercici físic en la teva vida, ja que t'ajuda a tenir una bona salut, tant física com mental. També, per mitjà del moviment, els nens/es desenvolupen la seva capacitat per a pensar i la seva comunicació en interactuar amb el món. Aquest moviment també promou la confiança en si mateixos i amb això una major autoestima. Els infants utilitzen el seu cos per a comunicar-se, per a resoldre problemes i per a tenir un vincle més estret amb els adults.
A continuació proposo una activitat per fomentar el moviment dins de casa durant el confinament:
EL LABERINT
Amb cinta o cordes podem dissenyar un laberint a terra, en qualsevol lloc de la casa, en el qual els nens/es hauran de recórrer-lo. Poden fer-ho portant una pilota als peus, en quatre potes, a peu coix, o simplement caminant, depenent de les capacitats del nen/a. Per a sumar-li un punt de dificultat es poden anar posant obstacles o proves, al gust dels nens/as, i per aprofitar l'escenari del joc es poden fer adaptacions per tal d'anar variant.
El moviment és essencial per viure i faciliten als infants una bona relació amb el seu entorn, juntament amb un bon desenvolupament.
Per mitjà del moviment, els infants són capaços d’explorar i interaccionar amb el seu món per tal de promoure una major confiança en si mateix.
Els infants descobreixen el seu entorn, es relacionen, aprenen i es socialitzen a través del seu cos, ja que el moviment influeix directament sobre la seva organització psicològica i a través de les diferents estimulacions psicomotores, es fomenta el seu desenvolupament global.
Activitat: Per realitzar aquesta activitat el material que necessitarem serà el següent:
-Paper blanc
-Boli i/o colors
-Cola de barra o alguna cosa per enganxar.
Ens podem basar en una plantilla de com fer un dau amb paper. Un cop fet el dau, a cada costat posarem un moviment diferent a realitzar, com per exemple volar com un ocell, gatejar com un gat, arrossegar-se com una serp, etc. L'única cosa que hem de fer serà tirar el dau i fer aquell moviment que marqui.
En el cas de no fer el dau o no poder, us deixo una alternativa per poder realitzar aquesta activitat! Farem papers petitons, on a cada paper posarem un moviment diferent, com els exemple d'abans, i els possarem a un recipient o capsa i els anirem agafant a mida que els anem realitzant.
“La psicomotricitat és la disciplina que a través de l’evolució corporal i dels moviments, ajuda a l’infant a desenvolupar les seves capacitats sensoriomotores, afectives, cognitives i de relació”.
Com ja sabem, una de les característiques principals d’un infant de 0 a 6 és el moviment. Per tant, la psicomotricitat és la tècnica que els ajuda a desenvolupar tots els aspectes del moviment corporal i perfeccionar-los. Un infant descobreix el món explorant el seu entorn a través del moviment i així pot comunicar-se, interactuar amb altres persones, demostrar les seves emocions… que completaran el seu aprenentatge cognitiu. La psicomotricitat enllaça la part psíquica i motriu de l’infant,per això donem tanta importància, ja que es treballa el desenvolupament global de l’infant.
Però com portem a terme aquesta disciplina? Doncs normalment es fan sessions amb basades en el joc i dinàmiques dirigides pels adults. Per exemple, algunes activitats que ajuden al desenvolupament motor, saltar, arrossegar-se, gatejar, saltar, fer equilibri…
La meva proposta per fer a casa en aquests dies de confinament és diu: RECOLLIM?
GUERRA DE COIXINS
El moviment de les persones és molt important, però sobretot en els primeres mesos i anys de
vida, ja que la llibertat dels moviments, ens permet descobrir, explorar, entrar en contacte amb
el nostre entorn i conèixer-lo, perfeccionar i viure les postures i moviments en cada fase del
desenvolupament. A part, també hi ha una relació entre la motricitat i el desenvolupament
intel·lectual i afectiu, l’infant sempre disposa dels mitjans per adaptar la postura més adequada
per poder manipular i poder estar atent a tot allò que l’envolta. Aquests moviments i postures, li
són útil per a construir un esquema corporal correcte, i els desplaçaments ho són per a
estructurar activament la seva percepció de l’espai.
Per aquests fets, és molt important el moviment en els infants sobretot, que són els que estan
començant a conèixer el seu entorn i ells mateixos.
Aquests dies tancats a casa, és més difícil que els nens i nenes facin activitats, ja que des de
casa és complicat i tota l’estona es el mateix, però sí que és possible, i una de les
activitats/moviments que podem fer amb infants aquests dies de confinament és:
Una guerra de coixins: per fer-la simplement s’ha de pensar una part de la casa, pot ser el
menjador o qualsevol habitació, sempre lluny de qualsevol cosa que es pugui fer malbé, agafar
cadascú un coixí, i començar a donar-nos cops amb els coixins, i l’últim en rendir-se, serà el
guanyador de la guerra. Per poder-ho fer de manera menys brusc, es pot fer una guerra de
mocadors de tela, o una pluja de mitjons que no et poden tocar, o fins i tot amb peluixos que
tenim per casa.
Estar a casa no és excusa per no moure’ns, és important, ja que el moviment ens proporciona calma i felicitat.
Als primers anys de vida és el moment més important per dur a terme aquest moviment, ja que aquest ens permet explorar coses noves, conèixer el nostre entorn, etc. A més a més, afavoreix que el cos entri en contacte amb la ment, és a dir, es desenvolupa la part cognitiva i la relació amb les altres persones.
En general, va més enllà de la part motora, ja que afavoreix en molts altres aspectes, com ara bé en l’autoestima, creure en un mateix, aprendre a comunicar-se, etc.
L’activitat que jo he triat per realitzar aquest moviment a casa, és jugar al fet i amagar, es pot realitzar tinguis una casa gran o petita i tinguis o no jardí. És veritat que depenen de les dimensions de la casa el joc serà més o menys extens, però de ben segur que algun o altre lloc trobarem per amagar-nos.
Com es juga? Un jugador comptarà fins a 20 amb els ulls tancats, i la resta han d’aprofitar per amagar-se a qualsevol lloc de la casa. Quan ja ha comptat fins a 20, ha de buscar a la resta que estan amagats, i els altres han d’aconseguir anar al lloc on estava comptant sense que aquest s’adoni. El primer que troba serà el que haurà de comptar a la següent partida.
També ho podem fer amagant algun objecte per la casa, i qui el trobi primer serà el que l’amagarà a la següent partida.
MIRIAM MARTÍNEZ
Els moviments corporals dels infants són molt importants, ja que donen la possibilitat a que pugui relacionar-se i alhora desenvolupar el seu cos i la seva ment. A més gràcies a això podem anar veient l’evolució d’aquest infant i com es desenvolupen les seves habilitats psicomotores a través del moviment fins a arribar a la seva màxima capacitat, i també podem observar-ho a través dels jocs.
Fins i tot per mitjà del moviment els infants desenvolupen la seva capacitat de comunicar-se i interaccionar amb el món, i també de pensar. A més aquest moviment promou la confiança en si mateixos i a augmentar la autoestima. I no ens podem oblidar de que els infants més petits utilitzen els moviments del seu cos per comunicar-se i resoldre problemes.
L’activitat que jo proposo és el Twister, i com no tots tenim el joc a casa, proposo de fer-ho nosaltres, i de material necessitarem:
Un paper gran per muntar el joc o un llençol gran.
Tisores.
Llapis.
Fulls en blanc.
Objecte circular com per exemple un plat.
Papers de quatre colors diferents ( els podem pintar amb colors si no tenim)
Cinta adhesiva.
Comencem a preparar-ho amb l’ajuda d’un plat per exemple marcarem quatre cercles en cada full dels quatre colors, després els retallarem, i amb cinta adhesiva els enganxarem al paper gran o al llençol on hi jugarem.
Quan acabem farem les targetes d’instruccions, és a dir, per exemple: posa el peu en el cercle blau. Llavors això ho farem dibuixant la silueta de la mà i del peu en cada full dels quatre mateixos colors que hem utilitzat abans, desprès les retallarem i amb cinta adhesiva les enganxarem cadascuna en un full en blanc. Per últim col·locarem les targetes del revés una sobre l’altra, i cada jugador traurà una a l'atzar i haurà de complir fent el que li hagi tocat fer.
Aprendre a moure'ns o fer activitats esportives des de la infantesa fins a l'adultesa va més enllà per mantenir una vida saludable, aquest acte és un procés per aprendre a descobrir el món que ens envolta. Tots els moviments que realitzem des que naixem fins que aconseguim el màxim control dels nostres moviments corporals, són un conjunt de petits processos importants que ens ajuden a desenvolupar qualitats i habilitats per realitzar el pròxim gran pas com, caminar, gatejar, corre, etc. Per aquest motiu reconèixer la importància del moviment on un pugui ser lliure, sense cap restricció ajudarà per consegüent a què ens aventurem per nosaltres mateixos a descobrir on pot portar-nos els nostres moviments i totes les possibilitats que ens envolten. Perquè al final darrere de cada nou procés motriu hi ha un gran descobriment social, intel·lectual, etc.
Així que juguem?
Saltem de coixí en coixí!
Aquesta activitat consisteix agafar dos coixins i anar saltant a sobre, a la vegada que anem posant-los un davant de l’altre. Tal com es veu en la imatge. Ho realitzarem a la part amb més amplada de la casa com el saló i si és possible apartarem objectes per tenir el màxim d’espai possible. Per fer-ho més divertit podem posar regles o imaginar-nos un munt de situacions com, que el terra és aigua i no podem tocar-ho. O en quin temps triguem d’anar d’una punta del saló fins a l’altra.