Weekreflectie
Door wekelijks te reflecteren staan leerlingen regelmatig stil bij hun leerproces en persoonlijke ontwikkeling. Door kort te benoemen wat ze die week geleerd hebben, krijgen ze meer inzicht in hun sterke punten, werkpunten, doelen en noden. Op basis daarvan kan jij als leerkracht gerichter inspelen op wat leerlingen nodig hebben.
Reflecteren tijdens het leerproces
Tijdens deze reflectieoefening worden leerlingen gestimuleerd om stil te staan bij hun leerproces tijdens het leren zelf. Ze beantwoorden enkele vragen en beoordelen zichzelf op een schaal van 1 tot 10.
Dit helpt hen om bewust na te denken over hoe het leren verloopt: gaat het vlot, loopt het moeilijk, of ergens daartussen? Zo krijgen ze een duidelijker beeld van hun eigen situatie.
Reflecteren na een toets en na de punten
Na een toets kunnen leerlingen het reflectiekader invullen om voor zichzelf na te gaan hoe de toets is verlopen. Dit kader is ook waardevol voor de leerkracht, omdat het een duidelijk beeld geeft van hoe elke leerling de toets heeft ervaren. De leerlingen vullen het kader in vóór ze hun toets indienen.
Nadat de leerling de resultaten heeft ontvangen, volgt een tweede moment van zelfreflectie. Wat ging er goed? Wat ging er minder goed? In dit deel is er ook ruimte om een concrete actie te formuleren die de leerling bij de volgende toets wil uitproberen.
Reflecteren na een rapport
Na het rapport evalueren leerlingen zichzelf aan de hand van een reflectieformulier. Dit formulier helpt zowel leerlingen als leerkrachten om stil te staan bij het werk dat de leerling in de afgelopen periode heeft geleverd. Het bevat vragen zoals: wat zijn mijn sterktes, wat zijn mijn werkpunten, en waarbij heb ik nog ondersteuning nodig?
Het formulier wordt ingevuld nadat de leerling het rapport heeft ontvangen. Nadien kunnen de antwoorden besproken worden met de klastitularis.