Group meeting in Duisburg

Lördag- Vi tjuvstartar redan på lördagen till Malmö, för att slippa åka extremt tidigt från Karlshamn.

Vi bodde en natt på First hotel Jörgen Koch Malmö. De hade inte riktigt koll på vad en medskickad frukost innebär, men vi överlevde. Bagageinlämning gick smärtfritt!

Vi fick väskorna snabbt och utan att något gick sönder. Olaf kom och mötte oss när vi anlände till Tyskland, och så bar det iväg igen.

Första gången för många- vi åkte skytrain!

Vi var hungriga och åt på en italiensk restaurang. Sedan var vi och badade för vi har det riktigt varmt här!

Skönt med några minuters avkoppling innan projektet drar igång!

Samling när alla länder har anlänt. Här ser ni också hela veckoprogrammet som är fullspäckat!!! Vi bor på Sportschule Wedau in Duisburg.

Måndag- Projektet startar upp! Vi äter en härlig hotellfrukost och där finns hur mycket som helst till alla att förtära.

Halva gruppen får "chillatid", och den andra halvan förbereder sig inför rodden. Några av oss passade på att ta ett dopp!

Efter rodden tog vi oss in till centrum och skolan. Där åt vi lunch som de tyska elevernas föräldrar förberett och mackor som lärarna på skolan gjort åt oss.

På eftermiddagen hade vi olika workshops där vi fick större förståelse hur det är att ha en synnedsättning.

Vi hade en rundtur på skolan ledd av tyska elever. Till kvällsmat serverades currywurst med tilltugg som bl.a. två av våra grabbar hade tillagat!

Kvällsamling och vi är alla trötta och belåtna!

Tisdag- Direkt efter frukosten hade vi några samarbetsövningar på gräsplanen utanför vårt boende. Sedan åkte vi för att öva rodd för att få oss synkroniserade.... Det går inte helt bra, men det är ju en del i projektet att lära sig samarbeta. Vi tror dock att vi får stordäng på fredag. Det är jobbigt och inte helt enkelt att få till det! Pappa W hemma i Sverige kan känna sig stolt! Pojken har anlag!

Nog finns det mat som är bra! Beror på vad man väljer!
Stor nutella varning!

Det går bra att öva både matte och biologi mellan varven!

Vi mellanlandar i hotellfoajen inför nästa etapp.

Vi åkte buss och tåg för att ta oss till Landschaftspark. Väl där fick vi frallor, ägg, äpple, kexchoklad och vatten. Vi delades in i sex grupper, där det var en svensk i varje grupp. Grupperna fick sedan sex kuvert med ledtrådar/orientierngskarta till en plats där vi skulle ta ett fotografi som bevis på att vi varit där.

Lunchpaket

Den Tjeckiska gruppen!

A:s gäng påstår att de sprang 3 gånger upp för den stora centralen som var 80 m upp, fast inget bevis. Däremot var M på det och var nyfiken att se på utsikten. Resten av gänget var verkligen " äh moped"-trötta, och stannande hellre på marken och väntade.

80 m upp och fin utsikt över industristaden Duisburg.

Till kvällsmat blev det lite gott och blandat på en restaurang. Lasange, bolognese, pizza mm och läsk... Marita har syndat med både choklad och glass i stora lass :)

Tänk att alla våra grabbar ÄLSKAR att vara med på bild!

Lärarna hade ett breathingmeeting som slutade kl 2230. Nu är det siten, så ni har förståelse varför vi inte fixar allt på en gång. Siten är vårt nattskift! Lite väl sena kvällar, men vi har upplevt mycket. Våra ungdomar sköter sig bra och har skaffat sig pluspoäng genom att integrera!

Onsdag- Idag har vi haft olika sportaktiviteter. Vi fick T-shirts som vi ska använda idag och vid roddtävlingen. Lämpligt val av färger till vår nationaldag idag! Tre av våra killar fick spela tennis. Reglerna var anpassade, så de synskadade fick tre markstudsar tillåtna och bollen hade en inbyggd pingla. Tennisen spelades på hotellområdet. Resten av gänget gick till skolan. Där fanns fyra stationer. Ett var en form av bordtennis, två var showdown, tre goalball och fyra var paus/vila. Till lunch fick vi catering; köttbullar, små schnitzel, ostrullar mm.

Utanför Sportschule och vi får våra sponsrade T-shirt.

Relaxstationen

M och J får använda ögonbindel för att jämna ut handikapp.

Den tyska skolan har ordnat sponsorer så vi kan medverka i roddtävlingen. De var där och det var en formell ceremoniell överlämning. Victor skötte det med bravur. Marita hade tid för sig själv, dvs satt med provrättningar och betygsregistrering eftersom det ska vara klart i slutet av veckan! Helena var ute och tog en joggingtur på morgonen. Troligtvis var det något på gång i kroppen, för hon var helt nockad under dagen och lite feber på kvällen. Det är ett hårt tempo, men ack så stimulerande och utvecklande. Det är jobbigt på ytterligare ett sätt, för vi har haft 30 gradig värme!

Idag var det lärare Victors tur att hålla i kvällsmaten tillsammans med S och M. De tillagade spagetti och köttfärssås. Det blev även kladdkakor med glass eftersom vi ville fira Sveriges nationaldag . Alla gillade kakan, så våra presenter blir förhoppningsvis uppskattade när det blir dags att överräcka dem.

Vad sägs om slagna hjältar som inte gillar kameran?! :)

Torsdag- Idag blev det inte lika lång sovmorgon som vi brukar, för vi åt frukost redan kl 0730. Några warm-up övningar innan vi drog vidare. Vi åkte buss och spårvagn till ett stort klätterområde. Flera övade på sin höjdrädsla och andra hade inga hämningar utan klättrade upp som ingenting! Helena har tillfrisknat och var liksom Marita uppe i taket. Både Victor och Marita har blåsor i händerna efter att ha varit "säkerhetstyngd" åt eleverna. Flera tyckte att klättring var riktigt roligt!

Säkerhetsknop

Vi åkte in till Duisburg och denna gången var det Marita, N och A:s tur att laga mat. I kväll tillagade vi grönsaksragu med ris. Det fanns också köttfärs kvar från tidigare. Till efterrätt blev det yougurt med choklad och persikokräm. Matgänget var så snabba att vi hann gå in till centrum och hann shoppa en kort stund. Resten av gänget var längre i centrum.

Fredag: Idag var den stora dagen för Dragonboat tävlingen. På fm fick eleverna välja olika aktiviteter. Våra valde att spela minigolf. Av någon anledning var Victor extra glad efter golfrundan:) Helena tillhörde matlaget. Bekymret med bomben fortsatte. Matlaget var tvungna att fixa till maten för kvällens barbecue innan kl 11.45 då skolans område skulle stängas av kl.12. Var vi inte ute innan kl.12 skulle vi få vara på skolan hela dagen. Detta gjorde att de tyska lärarna la ner mycket tid på att organisera så att alla barn (från 7 år till 18 år) på skolan hämtades innan kl.12. Skolan har ett upptagningsområde på 100 km och alla föräldrar hade inte körkort. Trots stress och elever med nedsatt till ingen syn klarade vi av att hacka allt utan att skära oss. Alla grupperna sammanstrålade i centrum kl.14 för lunch från en kärra med mackor, frukt, bars och dricka. Lunchen intogs inne i ett shoppingcenter då det regnade ute.

Turligt nog slutade det regna lagom till start. S hade med sig färg så vi kunde synligt representera Sverige. Vi var uppdelade i två lag med 20 personer i varje båt. I vår grupp var vi 4 lag. Efter 3 lopp och intern tävling mellan våra båtar kom ena laget 3:a och andra laget 4:a. Tävlingen slutade med att vi fick gå upp på scen och ta emot pris.. Efter tävlingen gick vi till skolan och åt en sista trevlig middag på skolans innergård.

Samlingsplats under en bro för alla lagen. I bakgrunden tävlingsbanan.

4 båtar på startlinjen. Vi var båt 1 och 4. Loppet var på 250 meter.

Victor och den tjeckiska rektorn stod för grillandet på innergården.

Christoph höll ett avslutande tal om Erasmus+ projektet och vad vi lärt oss under projekttiden.

Lördag: Dags att åka hem efter dagar av olika intressanta och roliga upplevelser. Tjeckerna lämnade redan kl.7.15 och tyskarna kl.8.30 på morgonen medans vi och polackerna kunde ta det lugn och checka ut i lugn och ro till kl.10. Vi tog oss sedan till flyget då våra godingar fördrog att ta det lugnt än att stressa iväg för shopping eller annan utflykt.

På flygplatsen beställde vi in enorma pizzor så vi skulle klara oss hela vägen hem till Karlshamn. Gick nästan....blev lite påfyllning i Köpenhamn.

Väskorna kom som de skulle. Ett sista kort på ett gott resesällskap.