Turberetninger

2012

På Susåen med PUST

Så blev det endelig Bededagsferie, og vi skulle på vores første tur med PUST til Susåen.

Vi drog glade og forventningsfulde afsted fredag morgen og mødtes med hovedgruppen ved Vrangstrup kanoisætningsplads ved Ringsted. Hovedgruppen var taget afsted om torsdagen og sad nu og nød deres morgenmad i dejligt solskinsvejr.

Ved fælles hjælp fik vi alle 12 kanoer i vandet og begyndte at sejle mod Tystrup Sø.

Susåen er så absolut en å med forhindringer. Der er rigtig mange slyngninger og masser af sten og gydebanker. Vi prøvede også at sidde fast på en STOR STEN og selvfølgelig skulle vi også lige ind i en gydebanke, men sjovt var det. Køerne virkede også lige pludselig temmelig store, som de stod der og græssede helt ned til åen.

Da vi kom til Tystrup Sø var det blevet temmelig blæsende, så vi besluttede at sejle til det nærmeste overnatningssted, som viste sig at være et fantastisk sted, der hedder Lille Flodvig Plads – placeret i bøgeskoven og ingen biler, men heldigvis med toilet og koldt vand.

Her tryllede Gunni en dejlig middag frem i løbet at nul komma fem, så ved 21 tiden sad vi alle og var dejlige mætte efter at have indtaget kalvesteg, kartofler og svampesovs.

Efter en hel dag ude i den friske natur, gik vi i kanoerne med dejlige røde kinder og sov noget så fredfyldt lige indtil fuglene begyndte at kvidre om morgenen.

Gunni sørgede igen for det spiselige, og brunchen bestod af bacon, pølser og spejlæg. Børnene nød at være med til at stege bacon og pølser. Niels havde fast job med at male og brygge kaffe. Vi andre gik til hånde, hvor vi kunne.

Da det fortsat blæste kraftigt om lørdagen, besluttede vi at ligge over. Det gav en vis ro og alle hyggede sig med forskellige sysler. En lille morfar blev det også til.

Store og lille Mathias begyndte at save brænde.

Hunden (Tikka) viste sig at være en fremragende musefanger. Lille Mathias syntes, at musen skulle have en ordentlig begravelse, så han brændte den over ilden.

Om aftenen tryllede Gunni igen, denne gang stod menuen på stegt flæsk med persillesovs og kartofler.

Da mørket faldt på sad vi og hyggede rundt om bålet. Maya sad mellem Gunni og Willy, som talte om en Kim Larsen melodi, som de var lidt uenige om de ville bruge til deres begravelse. Det gjorde stort indtryk på Maya.

Efter en god brunch om søndagen, gik det hjemad igen og vi var hjemme ved PUST ved 14 tiden.

Tak til arrangøren, Folmer, for en rigtig god tur!

Hilsen

Mathias, Maya, Michael og Lene

2011

Sensommerturen gik til Esrum sø (2-3-4 september)

Fredag morgen drog et lille selskab på en snes kanoroere fra Pust mod Sørup Havn, i Esrums sydvestlige ende. Havnen er en rigtig hyggelig lille havn hvorfra der er helt fint at sætte kanoer i vandet. Efter endt arbejde "padlede" vi nordover for en svag sydlig vind. Det var lunt, med en fin sol. Skipperhuset hvor store motorbåde kan sejles indenfor i bygningen var et spændende syn. I Skipperhuset er der også en fin restaurant. Den var vi IKKE på!

Vi sivede langsomt nordover på den meget smukke sø. Planen var at slå lejr på en grillplads i søens nordvestlige hjørne. Da vi kom frem kunne vi se at det var en skodplads, så vores plads blev Kongens Bøge. Det er en meget fornem plads, og oveni var der skåret brænde til rådighed. Det blev en rigtig hyggelig aften.

Lørdag morgen var blæsende fra sydøst, den retning vi skulle sej le. Der var nogle pæne dønninger, så nogle valgte at sejle til modsatte bred i læ. En valgte at sejle langs med skoven mod Nødebo Holt. Det blev en hård tur for arme og motorer.

Vi fandt en fin plads på Nødebo Holt, på det der hedder Næbbet. Det skal nævnes at vores elitefisker kom ind med en vistnok 6 kg. gedde. Vi talte om den gamle mand og havet, men med kød på. Herefter gik alt efter bogen. Et godt bål, mad, lidt at drikke o.s.v. Det blev en lang aften, men absolut ikke en kedelig aften.

Søndag blev det hjemdag. Vi skulle jo bare over til Sørup Havn og læsse bådene på traileren. Så lidt knofedt og så mod Pust. Her skal tilføjes at Kim Folmer har lagt et ordentligt fodarbejde for at samle trådene til turen. Så den lille flok har haft det fint med at ha'haft ham som førervædder på turen.

Skrevet af Jørgen Permel. (Lyngby 8-9-2011)