Vltava 2014

24.-28.10.2014

Viking 1000

Naše první plavba

Mnoho let na našich cestách pozorujeme obytné lodě. Viděli jsme je Baťově kanálu, viděli jsme je samozřejmě všude v Holandsku, viděli jsme je na Neptunově schodišti Kaledonského kanálu ve Skotsku. Nakonec jsme naplánovali, že dovolenou v roce 2015 strávíme konečně na lodi v Holandsku. Protože jsme ale neměli žádné zkušenosti a protože byl teprve podzim roku 2014, vymysleli jsme, že vyrazíme na loď u nás. Nastal čas pátrání a volba padla na řeku Vltavu.

Konec Štěchovické přehrady

Loď

Vybrali jsme si půjčovnu "Vltava s lodí" a rezervovali si loď Christina (Viking 800). Když přicházíme po náplavce, zdá se nám loď celkem velká. A taky je, dostáváme loď Kristián (Viking 1000). Ale vedle kotvícího Tarpona 42 je to pořád jen kompaktní loď. Seznamujeme se s lodí a jejím ovládáním. Absolvujeme školící plavbu a pomalinku poznáváme naši novou loď. Páteční večer kotvíme na náplavce, kde to docela žije. Popíjíme na palubě výborné čepované pivo (Klostermann) z nedalekého stánku a posloucháme obdivné věty procházejících dětí o luxusní jachtě.

Viking 1000
Salon
Kajuta v přídi

Technická data lodě: délka 10m, šířka 3,75m, ponor 0,9m, motor stabilní lodní diesel Betamarine o výkonu 30 kW, objem nádrže na pitnou vodu 600l, objem palivové nádrže 150l, plynové zásobníky 2x 10kg (loď má i topení), maximální obsaditelnost 6 osob, vnitřní i venkovní kormidelna.

Plavba

Plavba po Vltavě zpravidla začíná v Praze. Můžete plout buď na sever k Mělníku anebo na jih. V říjnu 2014 byly uzavřeny plavební komory z důvodu údržby směrem na sever (od Štvanice). Proto loď přebíráme pod železničním mostem a směr plavby je jasný - pojedeme na jih.

V sobotu ráno vyplouváme. Před námi je první plavební komora v Modřanech, rozdíl hladin není velký a se štěstím začátečníků proplouváme naši první komorou. Hladina Vltavy je mírně zvednutá, průtok vyšší (odpouští se z přehradních nádrží). Před soutokem s Berounkou se spíše plížíme než jedeme, ale nakonec na plný výkon motoru místo překonáme. Další komora je Vrané nad Vltavou. Tady už jsou vrata pořádně vysoká a naše hledání správného místa v komoře chvilku trvá. Ale zvládáme i ji a pak už připlouváme do maríny Fregatta v Měchenicích, kde strávíme dnešní noc. Po chvíli připlouvají i "Tarpoňáci". Jdeme na výbornou večeři v přístavní restauraci a večer zakončujeme zákusky z cukrárny.

V plavební komoře
Marína Fregatta

Nedělní ráno nás vítá jemný oparem a my pokračuje na jih. Přeplouváme vodní nádrž Vrané a připlouváme ke Štěchovické plavební komoře. Je to naše nejvyšší plavební komora, vrata mají 24 metrů. Nádherné technické dílo - na Petru jde trochu klaustrofobie, ale překoná to. Místní komorník je velmi sympatický a radí nám jak na to. Po kontrole pak začíná napouštění komory a po 12 minutách jsme o 20 metrů výše. Vplouváme na Štěchovickou přehradu a užíváme si barevný podzim. Je nádherné ticho, motor jemně brumlá v pomalých otáčkách a my plujeme mezi skalami a barevnými stromy, občas nás pozdraví nějaký tremp od chatky a pomalu doplouváme až pod hráz Slapské přehrady. Zde naše plavba končí, protože chybí plavební komora či zdvihadlo, které by překonalo hráz. Vystupujeme a s Honzíkem vylezeme na hráz přehrady, koukneme na sochu Jana Nepomuckého, na vodníka na Slapech a pak odplouváme stejnou cestou zpět na noc do maríny.

Ostrov sv. Kiliána
Štěchovice
Jan Nepomucký
Vodník na Slapech

Pondělní ráno je ve znamení romantické mlhy. Snídáme a pomalinku se vydáváme zpět do Prahy. Voda nás nese, motor běží na minimální obrátky a my se kocháme krajinou. Nakonec vylézá sluníčko a my připlouváme zpět pod Vyšehrad. Pod železničním mostem trávíme poslední noc. V úterý ráno vracíme naše plavidlo a po procházce podzimní Prahou se vracíme domů.