Polsko 2016

1.-7.5.2016

Naše čtvrtá plavba

Na konci roku 2015, při setkání s naším přítelem Robertem, došlo k nápadu přizvat ho na naší další plavbu, která se odehraje v Polsku. Bylo to výhodné z obou stran - Robert chtěl poznat kouzlo říční plavby a my zase využít jeho mateřský jazyk a zejména jeho zkušenost s výběrem dobrého polského jídla. Robert ještě vzal na plavbu svého synovce Martina a tak jsme se odpoledne 30.4.2016 všichni sešli v Rybině. A to samozřejmě u Lukasze (zeglugawislana.pl). Zde už na nás čekala loď Magdalena (Vistula Cruiser 30), Lukasz s námi probral plánovanou trasu, doporučil místa a maríny, ukázal loď a osvěžil dobrým pivem.

Neděle 1.5.2016

Je krásné májové ráno. Po snídani připravujeme loď k vyplutí. Zvedá se most a naše plavba začíná. Máme naplánován okruh PĘTLA ŻUŁAW (Rybina - Elbląg - Malbork - Gniew - Tczew - Gdańsk - Rybina) s délkou okolo 200 km pro naši šestidenní plavbu. První zastávkou je přístav v Oslonce a pak plujeme dále k odbočce na Jagelonský kanál. Proplouváme vraty a klidnou plavbou míříme k Elblagu. Krajina trochu připomíná Frísko - jak rákosím, tak množstvím ptactva okolo. Přístaviště v centru města je umístěno mezi dvěma zvedacími mosty. Při proplouvání jsou pěší upozornění megafonem na uzavření mostu a tak přistáváme za dohledu asi 50 místních obyvatel. Naštěstí velmi elegantně. Následuje procházka městem a výborný pozdní oběd. Na noc pak přejíždíme do maríny před městem.

Pondělí 2.5.2016

Z maríny v Elblagu se vracíme vraty zpátky na řeku Nogat a proplouváme první plavební komorou (ty jsou v Polsku zpoplatněny). Za komorou si Robert i Martin zkoušejí pozici kormidelníka. Okolo poledne připlouváme do Malborku a přistáváme v přístavu. Nedaleko přístavu je Dinopark, který nejvíce zajímá našeho nejmladšího plavčíka Kubíka. Po návštěvě jdeme obhlédnout obrovský cihlový hrad a jeho okolí.

Úterý 3.5.2016

Dopoledne věnujeme prohlídce největšího cihlového hradu Malbork. A odpoledne vyrážíme dále na jihozápad. Proplouváme komoru Biala Gora a dostáváme se na Vislu. Řeka je neuvěřitelně široká, teče docela svižně a je zde potřeba číst plavební znaky a držet se správně na levé či pravé straně plavební dráhy. Naše loď sice má malý ponor, ale uvíznout na mělčině bychom opravdu nechtěli. Pozdě odpoledne doplouváme do města Tczew. V přístavní restauraci si dáváme večeři a ve městě zmrzlinu jako desert. Taky zde mají barevné stromy.

Středa 4.5.2016

Po snídani pokračuje po Visle směrem k moři. Doplouváme ke komoře Przegalina a vplouváme na Mrtvou Vislu. Chvíli čekáme před pontonovým mostem a pak už jsme v jachetním klubu Morski Neptun, kde strávíme dvě noci. Vyrážime k moři na Westerplatte a potom na pláž Stogi.

Čtvrtek 5.5.2016

Vyrážíme autobusem do města. Navštěvujeme centrum města - Jeřáb, loď Soldek a Mořské muzeum. Procházíme se pěší zónou, dáváme si kašubské jídlo a úplně uchození se vracíme na loď.

Pátek 6.5.2016

Nastává poslední den naší plavby - opět pontonový most, komorou na Vislu a pak komorou Gdanska Glowa na Szkarpawu. Opět ptáci a rákosí a klid. Doplouváme do Rybiny a využíváme otevřeného mostu směrem na Krolewieckou Vislu a proplouváme po ní pár kilometrů. Pak už jen návrat k Lukaszovi do Rybiny.

Sobota 7.5.2016

Vracíme loď, loučíme se s Robertem a Martinem a odjíždíme domů. Tak zase příště a to na pochylnie!