Sveta Gora-Hilandar

Sveta Gora

Sveta Gora se nalazi u Grckoj, istocno od Tesaloniki, na delu poluostrva Halkidiki. – Agios Oros. To je monaska drzava gde mnogobrojna bratsva imaju preko 20. manastira i vise skitova. Grcki, Ruski, Srpski i Bugarski manastiri imaju u Kareji svoju skupstinu koja je povezana sa Vaseljenskom crkvom u Konsantinopolju ( Istanbulu ), gradu na Bosforu koji je osnovao imperator Istocnog Rimskog carstva Konstantin Veliki ( rodjen je u gradu Nis – Srbija ). Monasi svakodnevno imaju liturgije ali i vredno uredjuju i obnavljaju svoje manastire. Manastiri cuvaju mnogobrojne cudotvorne ikone i relikvije svetaca. U manastirima nema elektricne energije vec za osvetljenje koriste agregate a mnogi manastiri imaju samo petrolejke. Ispod planine Atos ( 2033 m ) zive monasi pustinjaci u manjim kelijama ili skitovima. Agios Oros sa Atosom ima bogatu mediteransku floru. Na Svetoj Gori nije dozvoljen pristup zenama ali brodom koji sa izvesne daljine samo obilazi ovo poluostrva, mogu kao turisti da putuju i zene. Ktitori mnogih manastira na Svetoj Gori bili su srpski vladari u srednjem veku.

Srpski manastir Hilandar osnovao je 1198. god. srpski vladar Stefan Nemanja sa sinom – monahom Sveti Savom. Stefan Nemanja se pred kraj zivota odrekao prestola i zamonasio se, kada dobija ime Simeon. Umro je u manastiru Hilandar a iz njegovog groba, pored glavne Milutinove crkve izrasla je vinova loza ciji plod pomaze mnogim zenama da rode decu. Manastir ima bogatu riznicu starih ikona, relikvija svetaca i cudotvornu ikonu Bogorodicu Trojerucicu. Pre granice sa Svetom Gorom, u blizini grada Jerisosa, nalazi se Hilandarski metoh - Mila Arsenica gde mogu doci svi poklonici.

Deo manastirskih zidina, crkvi i svetinja je 2004. god. izgoreo u velikom pozaru. Pomozite da se ovaj manastir starosti vise od 800. godina obnovi. Pomoc mozete uplatiti direktno na racun Svetog manastira Hilandara . >>>

BENEFICIARY CUSTOMER:

HOLY MONASTERY HILANDAR, MOUNT ATHOS, GREECE

ACCOUNT (IBAN) No:

GR28 0110 8220 0000 8225 4501 792

WITH:

NATIONAL BANK OF GREECE S.A., ATHENS, GREECE

SWIFT (BIC): ETHNGRAA

Poklonicko putovanje „Stazama Svetog Save na Svetoj Gori“

Clanovi Istrazivacke stanice Jelasnica i SPID Zeleznicar 2001 iz Vranja, ukupno 11. osoba, krenuli su iz Srbije 11. juna 2011. U Grcku, u Solunu, stigli smo u jutarnjim satima. Najpre smo obisli Srpsko vojnicko groblje gde smo se poklonili senama poginulih srpskih ratnika za oslobodjenje otadzbine. Zatim smo obisli crkvu Sv. Dimitrije, zastitnika grada Soluna, gde se nalaze brojne ikone i relikvije svetaca. Putovanje nastavljamo ka Halkilidi gde smo usput smo posetili Aristotelov park. Pre Jerisosa, posetili smo Hilandarski metoh – Mila Arsenica, Kakovo. Tu je i radionica za izradu raznih stolarskih elemenata za manastir. Boravak u Jerisosu je protekao u osvezenju u moru i na plazi.

Sledeceg dana 12. juna krenuli smo do Uranopolisa gde se dobija dokumenat za boravak na Svetoj Gori. Negde oko 10. sati krenuli smo trajektom ka monaskoj drzavi Agio Orios – Svetoj Gori, do srpske luke Jovanice. Tu nas je sacekao manastirski autobus kojim smo stigli u manastir Hilandar. Docakao nas je srdacno monah Simeon i uputio nas u Gostoprimnicu gde smo posluzeni ratlukom, vodom i picem. Posle smestaja u sobama, krenuli smo u obilazak manastirskog imanja ka severnoj obali. Najpre nailazimo na malu crkvicu gde je pronadjena Bogorodica Trojerucica. Nailazimo na spomen obelezje kralju Aleksandru Obrenovicu. Dolinom pored puta dominiraju mnogobrojni kiparisi gde se nalazi i Krst cara Dusana. Uskoro smo stigli do Pirga kralja Milutina. Sa vrha je prekrasan pogled na manastirsko imanje – veoma lepo uredjene vinograde i maslinjake. Obisli smo i crkvu Sv. Vasilije na samoj severnoj obali puluostrva, gde se u blizini obnavlja krov pristanista.

U po popodnevnim satima prisustvujemo vecernjoj liturgiji u Sabornoj crkvi kralja Milutina gde se nalaze: Bogorodica Trojerucica, kivot Sv. Simeona Mirotocivog i druge ikone. Poklonili smo se i vrednim relikvijama i mostima svetaca. Posetili smo riznicu manastira Hilandara, Savin bunar, monasko groblje i Pirg Svetog Save odakle je divan pogled na ceo manastirski kompleks kao i na okolne objekte i dolinu koja se pruza ka severnoj obali mora. Zajednicka vecera manastirskog bratstva i gostiju je u Trpezariji uz citanje molitve.

Sledeceg dana prisustvujemo jutarnjoj liturgiji a posle rucka krecemo autobus. do luke Jovanice. Trajektom smo nastavili do Dafne. Sa broda je prekrasan pogled na manastire koji leze na juznoj obali. Autobus. nastavljamo do Kareje - do centra monaske drzave, Prodosa. Obisli smo Konak manastira Hilandar i Isposnicu Svetog Save kao i centar mesta gde se nalaze brojne crkve i stare monaske zgrade. Dolazimo do Skita Sv. Andrej gde su mnogobrojne crkve i konaci koji se sada obnavljaju. Sve je sagradjeno posle Oktobarske revolucije kada veliki broj plemica, oficira i monaha napusta Rusiju i ovde nalazi svoj drugi dom. U do skoro najvecoj pravoslavnoj crkvi na Balkanu Sv. Andrej gde su divne ikone ruskih svetaca prisustvujemo vecernjoj liturgiji. Posle zajednicke vecere sa manastirskim bratstvom i gostima odlazimo na spavanje.

Treceg dana, posle jutarnje liturgije krecemo minibus. ka Dafni. Na jednoj krivini pre Dafne, krecemo monaskom stazom do ruskog manastira Sv. Pantelemon. Posle 45. min. pesacenja, nalazimo se medju prekrasnim zdanjima ruskih crkvi, konaka i najveceg zvona na Svetoj Gori. Obisli smo jednu od crkvi sa raznim ikonama i poklonili se mnogobrojnim relikvijama i mostima svetaca.

Oko 12.30 ukrcavamo se na trajekt, gde deo nase grupe krece za Uranopolis. Oslali hodocasnici iz grupe silaze u Zografskoj luci. Krecemo pesice uz dolinu i posle 50. minuta stizemo u bugarski manastir Zograf. Obisli smo manastirske konake i druga zdanja a u crkvi Sv. Georgije prisustvujemo vecernjoj liturgiji. Posle zajednicke vecere odlazimo na spavanje.

Posle jutarnje liturgije krecemo pesice do manast. luke odakle nastavljamo trajektom do Dafne. Susrecemo se sa velikim brojem monaha i gostiju koji krecu ka raznim manstirima. Sacekali smo brod kojim krecemo ka najjuznijem delu, do luke Sv. Ana, podno gorostasnog Atosa, gde na obroncima ima sneznika. Sa broda je prekrasan pogled na manastire koji leze na juznoj obali. Posle iskrcavanja, sledi pesacenje uz preko 1000 stepenica, do Skita Sv. Ana. Obisli smo crkvu gde su predivne ikone i mosti svetaca. A onda sledi uspon uz Atos, do Kerasio ( 800 mnv ) odakle je divan pogled na poluostrvo Sveta Gora. Dolazimo do Skit S. Georgije gde prisustvujemo vecernjoj liturgiji i nocimo. Ovde se za osvetljenje koristi petroleum a imaju i radionicu za izradu raznih predmeta od drveta za crkve.

Petog dana, 16. juna 2011., ujutru u 5 cas. krecemo sa usponom na Atos. Staza vodi kroz sumu a sa vecom visinom sve je bolji vidikovac na poluostrvo Svete Gore. Oko 9. cas. stizemo do Panagije ( Svete Bogorodice - 1500 mnv ) koja je sazidana od kamena. Unutra je mali oltar sa ikonicama, soba za prenociste, bunar i kuhinja. Krecemo dalje ka vrhu – teren je kamenit ali sa brojnim vrstama bilja koje se rascvetalo, posebno majkina dusica. Pri usponu treba koristiti cuvar kuce umesto vode. Na vecoj visini je magla sa oblacima. Oko 10. sati nasa ekipa od 6. osoba je na vrhu Atosa ( 2033 mnv ). Na samom vrhu se nalazi krst, nezavrsena crkvica i mala prostorija za odmor. Sledi slikanje sa zastavama - Srbije i planinara iz Vranja. Nazalost, zbog magle nismo mogli da uzivamo u lepoti najviseg vidikovca na Svetoj Gori. Imate priliku da vidite moje snimke sa vrha iz 2008. god. Posle sat boravka na vrhu, krecemo nazad istom stazom. Usput smo ubrali lekovito bilje za caj. U toku uspona ili povratka, susrecemo i druge ljude koji su bili na vrhu ili tek zapocinju uspon. Posle 3. sata silazenja, stizemo do glavne raskrsnice - Kerasio, od kojih jedna staza vodi ka skitovima monaha pustinjaka i manastiru Velika carska Lavra. Sada imamo jos 2. sata spustanja do Skita Sv. Ana gde stizemo oko 17. cas. Sledi jos 2. sata pesacenja do manastira Sv. Pavlos. Prisustvujemo vecernjoj liturgiji i poklonili smo se mnogobrojnim relikvijama i mostima svetaca a onda odlazimo na spavanje.

Posle jutarnje liturgije krecemo pesice do manast. luke odakle nastavljamo trajektom do Dafne i dalje do luke Jovanica. Nastavili smo manastirskim autobus. do manastira Hilandar a onda pesice za 45. min. stizemo do manastira Esfigmen. Tu se susrećemo sa najbrojnijim monaskim bratstvom kao i sa monahom Avakumom ( pirocanac ) i Andrejom ( biolog ). Prisustvujemo vecernjoj liturgiji a onda odlazimo na spavanje.

Poslednjeg, sedmog dana, rano ujutru odlazimo iz manastira Esfigmen i dolazimo do manastira Hilandar. Prisustvujemo jutarnjoj liturgiji i rucku. U knjizari smo kupili razne ikonice, krstice, tamnjan i drugo, za uspomenu na boravak u ovom dragulju medju manastirima Svete Gore. Oko 12. cas. pozdravljamo se sa nasim domacinima i krecemo autobus. do luke Jovanice. Trajektom smo nastavili do Uranopolisa napustajuci Svetu Goru puni predivnih utisaka i duhovne obnove. Nastavljamo minibus. do Jerisosas ( malo osvezenju u moru ) i Soluna. Put nas dalje vodi preko Makedonije do Vranja i Nisa gde stizemo oko 2. sata posle ponoci. Rab Bozji – Ljubisav.