INTRODUCCIÓ
La població mundial
• La població és el conjunt de persones que habiten un territori.
•La demografia és la ciència que estudia la població.
•S’interessa per conèixer el volum de la població, la seva distribució, la seva dinàmica, la seva estructura per edats i sexe i l’estructura socioprofessional.
1. LA POBLACIÓ MUNDIAL I LA SEVA DISTRIBUCIÓ
LA DENSITAT DE POBLACIÓ
• La densitat de població és un indicador demogràfic que relaciona el número d’habitants d’un territori amb la seva superfície (hab./km2) i serveix per comparar el volum de població de varis territoris.
FACTORS DE DISTRIBUCIÓ DE LA POBLACIÓ
• La població mundial es distribueix d’una manera molt irregular sobre la superfície terrestre. En la seva distribució hi intervenen factors físics i factors humans:
– Factors físics: la població se sol localitzar en llocs de climes temperats, relleus de poca altitud i sòls fèrtils.
– Factors econòmics: la població tendeix a concentrar-se en els llocs on hi ha més recur- sos i es concentren les activitats econòmiques.
– Factors històrics: la concentració de població en un territori o la presència de pocs habitants poden ser degudes a circumstàncies del passat que van afavorir o dificultar el seu poblament.
– Factors polítics: les decisions de governs o organismes (canvis de fronteres, arribada de refugiats...) també condicionen el poblament d’un lloc.
• Els censos de població són recomptes de població que elaboren els països cada deu anys. A Espanya, a més, cada cinc anys es realitzen els anomenats padrons municipals.
amunt
2. LA DINÀMICA DE LA POBLACIÓ
EL MOVIMENT NATURAL DE LA POBLACIÓ
•Les variacions del número d’habitants d’un país depenen del moviment natural o vegetatiu (naixements i defuncions) i dels moviments migratoris (sortida i arribada de població).
• El creixement natural o vegetatiu és la diferència entre els números absoluts de naixements i de defuncions. Si és positiu la població augmenta i si és negatiu, disminueix.
LA NATALITAT
• La natalitat expressa el número de naixements en un lloc determinat i en cert període de temps (generalment 1 any). Per conèixer-la es té en compte:
– Taxa de natalitat: relaciona el número de naixements amb la població.
– Taxa de fecunditat: relaciona el número de naixements amb la població femenina en edat fèrtil.
– Número mitjà de fills per dona: el valor 2,1 fills assegura el relleu generacional.
LA MORTALITAT
•La mortalitat indica el número de morts produïdes en un lloc determinat i en cert període de temps (generalment també un any). S’analitza a través de:
– Taxa de mortalitat: indica el número de persones mortes.
– Taxa de mortalitat infantil: indica el número de nens i nenes morts abans de fer un any.
– Esperança de vida: és la mitjana d’edat que s’espera que visqui una persona quan neix.