Elev beretninger

Friday "Take off and landing": Group 1: Agnes, Marie og Halid.

Vi mødtes under uret på Århus banegård klokken 10.20. Forhallen var fyldt op med spændte og forventningsfulde elever fra 2se3. Alt var pakket, nogle kufferter større end andre. Kupeen var hurtigt fyldt op med elever og støjniveauet var på sit højeste. Nu gik turen mod Kastrup lufthavn. Da vi ankom til lufthaven så vi som noget af det første, at flyet til Dublin var forsinket. Vi var i forvejen i rigtig god tid, men vi tog det alle med et smil. Vi fandt terminal 2, og rummet blev hurtig fyldt med forvirring omkring indcheckning af bagage.

Tiden gik hurtigere end forventet i den store lufthavn med mange muligheder for shopping, mad og afslapning. Klokken slog 18.00 og gaten blev fyldt med hele 2se3. Og da vi endelig skulle ind i flyet fandt vi vores pladser og fløj ellers afsted mod Dublin. Med ankomst i Dublin klokken 20 irsk tid, fik vi vores kufferter og vendte snuderne mod udgangen, hvor vi mødte en mand med et skilt med ordene “Marselisborg Gymnasium”. Det var vores buschauffør. Busturen tog omkring 30 minutter. Vi var fremme ved Abrahams Hostel, hvor vi fik vores nøglekort og blev fordelt på værelserne. Værelserne var meget bedre end forventet. Nu varer det ikke længe før vi skal udforske Dublin.

Alt i alt en meget lang rejsedag, men al tiden værd.

Saturday "Dublin City Walk": Group 2: Benedicte, Anton, Niels R.

I dag har vi været på citywalk i små grupper for at få en bedre følelse af byen og de forskellige steders placering ift hinanden. Vi har på turen taget billeder af de seværdigheder som vi skulle forbi, og ved hver seværdighed har vi hørt podcasts om stedet, som vi har lavet i en engelsk time hjemmefra.

Alle de steder vi har været, er seværdigheder i Dublin af enten kendte kunstnere eller statuer der viser de hårdere tide Irland har haft gennem historien. Det var en smuk tur og en rigtig god oplevelse samt sjovt at se de forskellige ting før vi blev sluppet løs på fri fod. Det gav os et godt fodfæste i Dublins gader og hjalp os til at forstå byen fra et andet perspektiv.

Om aftenen mødtes vi alle sammen på The Triniti Venue til aftensmad.

Sunday "Cliffs of Moher": Group 3: Viggo, Frederikke, Niels Yuri.

Søndag gik turen mod det vestlige Irland, hvor vi skulle se den smukke natur ved Cliffs of Moher og den hyggelige by Galway. Tidligt søndag morgen trak vi vores kroppe ud af sengen og drog afsted mod bussen. Busturen bød på fælles sang til Rasmus Seebach, Lukas Graham, Queen, Michael Jackson og mange mange flere. Det var vores hyggelige og morsomme turguide, som donerede sin Spotify konto til dette. Efter nogle nødvendige tissetroldepauser på restepladser, fandt vi os endelig ved Cliffs of Moher. Her fandt vi vores indre bjergbestiger frem og bevægede os ud på klipperne, hvor vi blev mødt med et meget smukt syn. De store sedimenterede skrænter var storslåede, men vi fik da også lidt spænding i det vores ellers så sjove turguide fortalte os om, at der for ikke mindre end et par uger siden var en dreng, som faldt ned og mistede livet. Vi kan dog glæde jer med, at vi alle er her endnu:) Vi fik ved dette stop spist lidt frokost og ellers var det tilbage på vores yndlingsbus. Turen gik mod Galway, hvor Anja fik sig en lille “hooker”, som til vores alle sammens skuffelse bare var et term for en øl. Flere af os elever fandt forskellige hyggelige caféer. Galway var altså en hyggelig by, hvor vi kunne se hvad Ed Sheeran egentlig mener med hans sang “Galway Girl”, som vores guide spillede højt da vi trillede ind i byen. Endeligt gik turen mod Dublin, hvor vi fik noget aftensmad i små grupper rundt omkring i byen. Konkluderende var dagen altså en dag med både natur og by, hvilket resulterede i en god nattesøvn.

Se billeder fra dagen under "Billeder".

Monday "Trinity College and Book of Kells": Group 4: Julie, Mathilde, Mads Emil.

Vi går på vejen gennem forskelligt street art i de smalle gader, heriblandt Bloom's Hotel. Forfatteren James Joyce's motiver fra romanen Ulysses er at se på hotellets facade. Rundvisning på Trinity College begynder kl 11:00. Her bliver vi præsenteret for historien bag Trinity College og de mange afdelinger, der er at finde rundt på det store areal. Efter rundvisning besøger vi det gamle bibliotek Book of Kells, som er kendt som Irlands bedste kulturelle skat. Fritid resten af dagen indtil vi igen mødes til comedyshow om aftenen. Her bliver vi præsenteret for 4 forskellige komikere, som alle bidrag til en underholdende aften.

Tuesday "Belfast and Giant's Causeway": Group 5: Nadja, Olivia, Maya.

Tirsdag skulle gå med en heldagstur til Belfast og Giant’s causeway. Dagen startede da vi mødtes nede foran vores hostel klar til at gå allerede kl. 6.45, friske og frejdige. Vi ankom til Belfast, hvor seks “black taxies” ventede os. Vi blev kørt rundt til forskellige mindesmærker, hvor chaufførerne forklarede os om deres personlige oplevelser med Irlands barske historie. Det var utrolig oplevelsesrigt, dog med en masse følelser uden på tøjet. Efter turen rundt i Belfast, blev vi sat af ved en havn hvor Titanic blev bygget. Her ventede vores busser på at køre os til Giant’s Causeway. Efter 1,5 time i bus, hvor vi blandt andet kørte forbi et slot fra Game Of Thrones, ankom vi til Giant’s Causeway. Her var vi på en guidet tur, hvor vi fik forklaret historien bag. Basalt søjlerne stod side om side, langs vandet, og satte rammen for et særdeles smukt stykke natur. Her spiste vi lidt frokost inden vi fortsatte videre til Carrick-a-Rede bridge. Her udfordrede vi os selv med en tur på hængebroen, som hang hele 30 meter over vandet. Stort set alle kom over broen med et sus i maven af spænding, mega sejt! Efter denne vilde oplevelse vendte vi snuden hjemad mod Dublin, trætte og udmattet. Vi ankom omkring klokken 20, hvorefter nogle tog ud og spiste sen aftensmad, og derefter drak nogle øl. Alt i alt en rigtig god dag, fyldt med historiske oplevelser og nye indtryk fra det smukke Irland.

Wednesday "Day for service": Group 6: Elias, Amanda, Emil P, Amina.

Vi startede dagen ud med at besøge et gammeldags naturhistorisk museum. Her var der alverdens forskellige dyr fra diverse steder i Europa. Det var meget imponerende og lidt anderledes end det andet, vi har lavet i løbet af turen. Derefter var der fri leg, hvor alle kunne gøre, som de ønskede. For os bestod de timer i en tur rundt i byen på cafeer og i butikker.

Omkring kl 17 skulle vi mødes til en “Choral Evensong” (en form for gudstjeneste, er det vel???) i Skt. Patricks Cathedral. Både kirken og ‘ceremonien’ var meget smuk, og det var fedt at opleve noget andet end hvad man lige er vant til. Herefter gik turen videre på The Old Storehouse, hvor vi fik aftensmad og måske en lille pint. Her kunne man vælge alt fra pasta til fish and chips. Det var super lækkert, vi hyggede os alle sammen rigtig meget og blev godt mætte.

Dernæst tog vi alle sammen i byen og dér blev der festet. Nok lidt for meget, i forhold til den lange dag vi har foran os i morgen. Men alligevel var der ingen bedre måde at slutte turen af på. Der var adgang for alle på Pillar Bar, drinksene var skide gode, alle sang og dansede til de danske sange, vi fik lov at høre derinde. Alt i alt en meget vellykket dag, hvis man spørger gruppe 6.

Thursday "Bye Bye Dublin": Group 7: Emil A, Tobias, Josefine, Freja.

På denne afrejse dag er det vigtigt at have styr på sine sager, så vi stod op i god tid for at få styr sagerne efter gårdagens strabadser. Morgenen stod også på en kernesund morgenmad bestående af Coco Pops og toast, med dertilhørende vand og juice. På sådanne en solskinsmorgen hører det selvfølgelig også til at tage hættetrøje på, hætten over hovedet, og maskere sig selv i en grad som regeringen ikke ville være glad for, for at klare tømmerbobs. Vi går i samlet flok fra vores hostel, vi skal gå imponerende 4 meter ud til bussen, hvorefter vi bliver fragtet som var vi levende gods, ud til lufthavnen. Chaufføren var en sand spillemand, der var skruet godt og grundigt op for den irske folkemusik, til glæde for alles ørekanaler. Der var lagt godt ud, dog kom der betydeligt mindre fart på ekspressen, da vi ramte lufthavnen, hvor vi havde halvanden time at dræbe, den gik dog hurtigt. Således ramte vi flyet mod Oslo, og dermed også hvad man skulle tro var en stor smaragd, for de vidste da hvad priserne skulle være. Flyet mod den københavnske ø, var desværre forsinket med hele femten minutter, dette førte til stor gråd og smerte. Da det femtenende minut var gået var der stor jubel, ligefrem indre klapsalver, så kraftige man kunne mærke trykbølgerne. Flyveturene var dejlige og foregik med smukke bjerge og fjeld som sceneri. Da hjulene ramte jorden i København, var glæden uendelig, indtil faktummet vedrørende den forestående fire timers togtur ramte sindet. Togturen synes uendelig, tvivlen var begyndt at ramme, var vi på vej til Rusland? Den sande glædesrus indtraf dog, da vi ramte hovedpudens dun og faldt i en dyb søvn.

Tak for denne gang, det var gudhjælpemig en dejlig tur!