REPORTATGES 1

1A PART DE L'INTERCANVI

BELLREGUARD DEL 10 AL 13 DE MARÇ

GRUP 1

El primer dia ens vàrem aixecar a les 3 de la matinada, perquè haviem d'estar a les 4 i quart a l'institut de l'IES Sineu. Quan vàrem partir cap a l'airoport el primer que vàrem fer va ser repartir el billet per poder embarcar; tots estavàvem intrigats per saber amb qui ens havia tocat seure. Llavors vàrem facturar totes les maletes i passar el control, cosa que alguns varen pitar. Desprès de tot això arribarem a la porta d'entrada i vàrem aprofitar per berenar una mica. Quan vàrem ser dins l'avió, per sort, casi tots estàvem junts i com que era ben matí vàrem poder veure sortir el sol, a més, alguns llegien, escoltaven música o dormien. Amb un tres i no res vàrem arribar a València on hi havia una hora de trajecte amb bus fins Bellreguard, allà a on ens esperaven les nostres parelles.

Baixarem del bus i ens guiaren cap a l'entrada de l'institut, on ens separarem els de València amb els de Mallorca, ja que ens feia vergonya anar a xerrar amb ells. Cinc minuts desprès na Pilar es va possar dreta damunt el banc i va començar a dir les parelles perquè ens entregàssin un petit regal i ens poguèssim començar a conèixer. Llavors ens acomiadarem dels nostres companys de Mallorca, i cadascú va partir cap a la seva nova casa que es quedaria aquests quatre dies.

Margalida Company, Catalina Jaume i Maria del Mar Jordà.

GRUP 2

La sortida va començar anat a l'institut, on vàrem xerrar un poc sobre l'institut, l'Erasmus, i els beneficis de fer aquest intercanvi, com per exemple, conèixer més sobre la nostra llengua. Després vàrem veure un poc com era l'institut, i per l'entrada i com era per dintre, vàrem deduir que era més gran que el nostre. A continuació vàrem agafar el bus, fins a les torres Serrano, on vàrem poder veure com era la Murada abans, i també ens varen contar una història sobre les guerres de València. Seguidament vàrem donar una volta per la zona, i almenys els nins, vàrem veure que molts de llocs estaven en obre, i també vàrem veure alguns ninots. Finalment vàrem berenar i vàrem partir per anar a fer la següent activitat.

Les falleres que donen inici a la Mascletà.

Els petards de la Mascletà.

GRUP 3

Eren les 13 h del migdia de dia 11 de març quan ens trobàvem a la plaça de l'Ajuntament, al centre de València. Estàvem esperant per viure la nostra primera mascletà. Estàvem molt emocionades, ja que les nostres respectives parelles el dia d'abans ens havien intentat transmetre l'esperit faller. Ens varen explicar que de dia 1 al 19 de març es realitza cada dia una mascletà a les 14 h del migdia. Es podria dir que donen la benvinguda a les falles i les despedeixen. Per poder viure aquella experiència al 100% i poder estar a les primeres files vam estar allà una hora abans. Això també va ser degut al fet que aquella setmana es plantaven les falles, que ocupen molt de lloc i impedien el pas. L'espera va ser, per una banda, agobiant, ja que hi havia molta gent i feia molta calor. Per altra banda va ser una estona entretinguda gràcies al gran ambient que hi havia que proporcionaven les xarangues.

La mascletà és un tret pirotècnic que consta d'una composició renouera i rítmica que es dispara amb motiu de festa. Des de que les falleres majors anuncien el seu inici, des del balcó de l'Ajuntament amb la coneguda frase "senyor pirotècnic pot començar la mascletà", fins que sona el darrer petard, hi ha una durada d'aproximadament 7 minuts.

El record que tenim d'aquesta experiència és que van ser uns 7 minuts molt intensos, progressius i que no ens pensàvem que pogués ser tan sorollós. Vam sentir com tremolava el terra i, fins i tot, nosaltres.

Sense dubte serà una experiència que perdurarà per sempre dins els nostres records.

Aina Matas, Laia Reus i Laia Morlà

GRUP 4

Dilluns per l'horabaixa vàrem sortir desde les Torres de Serrans, aproximadament a les 15:30 de l'horabaixa, tot seguit vàrem partir cap al Museu de les Arts i de les Ciències, passant per el parc de Gulliver on ens vàrem aturar per jugar una estona als tobogans que hi havia.

Aproximadament devers les 16:45 varem arribar a la Ciutat de les Arts i de les Ciències, el primer que hi vàrem veure va ser una petita part dedicada a pel·lícules de Pixar, i més endavant, trobàrem una exposició sobre l'home a la Lluna i els planetes del Sistema Solar i a partir d'aqui vàrem anar per les diferents plantes del museu, relanacionades sobretot amb coses del cos humà i un parell d'avions.

Adrià Sans, Blai Munar, Andreu Fiol, Joan Vanrell

A la primera foto se veu un clar exemple de vestit de fallera i faller.  A la segona el pentinat de les falleres amb la decoració. A la tercera, les fases de cració d'una falla, a la quarta tot el que vendria a ser el montatge d'una mascletà, a la quinta un exemple de falla petita i a la darrera el taller que varem fer.

GRUP 5

Dimarts vàrem anar a Gandia a veure el museu faller, per entrar vàrem fer dos grups i ens varen explicar moltes coses sobre les falles i les tradicions. Ens varen dir moltes coses que ens van sorprendre molt, com per exemple que els vestits de fallera es fan a mà i que podien arribar a costar 30.000 euros, també ens van explicar que hi havia falles infantils i falles majors que podien arribar a costar 80.000 euros que consisteixen en criticar els polítics i que després es fa un concurs per categories, seguidament les falles que no han guanyat son cremades.

Després, ens varen fer un petit taller de com construir una falla. Ens varen donar diferents formes de porexpan per cobrir-les d'una mescla de cola amb paper de diari de les quals els hi havíem de donar tres capes, però com no podíem esperar a que s'eixuguessin, ens varen donar unes altres peces ja acabades i les vàrem pintar.

Va ser un dia ben entretingut i ple de rialles!

Aina Garcia, Maria Nicolau i Marta Oliver

GRUP 6

Durant el dia que vam anar a Gandia vam fer moltes coses. Una d'aquestes, va ser visitar el Palau Ducal on, llavors de fer-nos una foto de tot el grup, ens vam separar en dos grups. Seguidament vam fer una visita guiada per dins el Palau al mateix temps que ens feien l'explicació, aquesta es basava en la història de la família dels Borja i en la diferència d'èpoques. Ens vam moure per tot l'edifici i dins cada sala podiem veure retrats de la família. Durant la xerrada ferem algunes fotos i aprenguerem més sobre aquest lloc tan històric i emblemàtic. Quan vam sortir na Catalina ens va dir que dins aquest palau hi havien gravat la cançó de Llepolies (Zoo).

Entre la visita i el dinar vam anar a un supermercat per comprar algunes coses per la vesprada i llavors vam anar a dinar a un restaurant de menjar ràpid

Maria Gual, Maria Antònia Genovard i Maria Rosa Torrens

GRUP 7

Aquest dia erem a Gandia, alla na Pilar ens va dir els grups per fer la gimcana literaria, aquest eren mesclats, consistia en passejar-se per el poble i anar d'estació en estació (A-I). A cada prova hi havia un repte, per completar-ho, ens haviem de gravar fent el que ens demanesin ( llegint un poema, representant una acció...)

Varem aprendre molta historia de la literatura Catalana, sobretot de València, vam descobrir el poble i a com usar un mapa. Com per exemple uns poemes de n'Ausiàs March que va ser un escritor valencià que va revolusionar l'escritura catalana al segle XV i va ser el primer en escriure sobre la vida i la mort , tambè vam aprendre un poc sobre Maria Enrique.

Vam visitar diferents llocs de Gandia com: l'ajuntament, el pont l'esglèsia i tambe vam veure falles que estaven cobertes però estaven aprop de l'esglèsia, la plaça rei Jaume, la plaça major i finalment el palau ducal.

Hi havia murals pintats sobre Ausiàs March i poemes seus a les parets com ara al mirador que hi havia un poema que deia:

Veles e vents han mos desigs cumpir, faent camins dubtosos per la mar, Mestre i Ponent contra d'ells veig armar, Xaloc, LLevant, los deuen subvenir...

Júlia Oliver, Pep Sabater, Marta Bunyola

Sites

GRUP 8

El dimecres, vam fer una excursió de senderisme a la muntanya (La Font d’en Carròs). Quan vam arribar al cim (Cim de Covatelles), vam fer una pausa per berenar abans de començar la baixada. En el camí de tornada, vam fer una parada en un parc amb una tirolina i llocs per descansar. Després, vam agafar l'autobús de tornada a l'institut, arribant aproximadament cap a les 13:20. Sense perdre temps, vam passar a dinar, on l'institut ens va proporcionar begudes, snacks i tassons per a tothom. Després de recuperar forces de la caminada, vam rebre els diplomes de la gimcana que havíem fet el dia anterior i ens vam acomiadar dels nostres companys. En arribar a l'aeroport, vam dir adéu a València i vam embarcar cap a Mallorca a les 17:55, arribant al nostre destí a les 18:40.