Durant el curs passat vas estudiar l'Impost sobre el valor afegit. Aquest impost l'has anat calculant a les factures i també has fet la liquidació trimestral en el model corresponent.
Ara, hem de fer una passa més i haurem de reflectir aquest impost i la seva liquidació dins la comptabilitat.
Necessitarem utilitzar els comptes següents:
472: Hisenda Pública, IVA Suportat
477: Hisenda Pública, IVA repercutit
4700: Hisenda Pública deutora per IVA
4750: Hisenda Pública, creditora per IVA
RESUM TIPOS IVA MÉS HABITUALS:
IVA de transports de viatgers i els seus equipatges: 10%
IVA de transports de mercaderies: 21%
IVA de despeses de transports inclòs a una factura de mercaderies: igual que el tipus que correspongui a les mercaderies.
IVA aigua potable o no: 10%
Assegurances, operacions financeres i exportacions: exempts IVA
Compres a Canàries: es merita IVA
Compres a Ceuta i Melilla: IVA + drets aranzelaris
Què és l'IVA
Exemple pràctic
Per motius operatius i d'interès per a tots els seus usuaris, la comptabilitat s'organitza de manera global per exercicis econòmics corresponents a cada any natural.
En aquest sentit, s'anomena cicle comptable al conjunt d'operacions efectuades des de que l'empresa obre la comptabilitat d'un exercici econòmic fins que la tanca i elabora el Balanç de situació, el Compte de pèrdues i guanys i la Memòria. Podem distingir les següents fases del cicle comptable: