El Servei comunitari és una acció educativa que es realitza durant el segon cicle de l'ESO destinada a desenvolupar la Competència social i ciutadana en què l'alumne, amb la finalitat de millorar el seu entorn, ofereix un servei a la comunitat, aplicant els seus coneixements, capacitats i habilitats, alhora que aprèn l'exercici actiu de la ciutadania.
La seva finalitat és garantir que els estudiants, al llarg de la seva trajectòria escolar, experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic. S'han de fer 10 hores com a mínim i queda constància al currículum.
Els resultats de la darrera avaluació de l'impacte de la implantació del servei comunitari (2019-2020, Gencat) indiquen que:
El 98 % dels centres considera que ha contribuït notablement a l'objectiu prioritari d'assolir la competència social i ciutadana.
El 73 % dels centres creu que ha ajudat a millorar de forma important el rendiment acadèmic de la matèria o matèries amb les quals estava relacionat.
El 78 % dels centres pensa que ha constituït una aportació valuosa a l'hora de millorar la convivència en el centre.
El 20 % dels alumnes que han realitzat accions de servei comunitari manifesta interès per continuar vinculats amb l'entitat, com a col·laboradors o voluntaris. Aquesta dada és rellevant atès que, a més de l'augment del compromís dels alumnes en el seu entorn, pot significar un augment del capital social del país i de l'arrelament a l'entorn, i pot esdevenir un factor de cohesió.
Al Bernat el Ferrer el servei comunitari es du a terme a 3r d'ESO. Hi ha disponibles 31 entitats* de Molins de Rei, del Papiol i altres municipis. Aquest projecte consta com una assignatura més, i s'obté nota final.
*veure pàgina següent
Desenvolupar la competència social i ciutadana, afavorint una actitud crítica i compromesa davant la societat, per tal d’esdevenir membres actius en una societat catalana democràtica i participativa.
Desenvolupar habilitats relacionades amb el disseny i realització de projectes i amb el treball d’equip.
Donar a conèixer a l’alumnat i les seves famílies la xarxa associativa i les entitats de l’entorn, per tal de promoure la participació dels joves.
Promoure el treball en xarxa entre els diferents agents educatius de l’entorn.
Donar una resposta educativa a les necessitats emergents de l’entorn escolar.
Augmentar la participació en el teixit associatiu i les entitats de caire social per fomentar el compromís amb la construcció d’una societat més justa, cohesionada i arrelada al territori.