Rooman opintomatka

Rooman opintomatka 22.-29.4.2023

Rooman matka alkoi jännittynein tunnelmin Turun lentokentältä. Siellä hypättiin lentokoneeseen ja matka alkoi. Ensimmäinen kokonainen päivä siellä meni majapaikkaan asettumiseen ja lähiympäristöön tutustumiseen.

Aikaisen herätyksen myötä saatiin ensimmäinen kokonainen päivä käyntiin. Vierailtiin Victor Emmanuelin muistomerkillä ja Trajanuksen forumilla. Siellä huomiota eniten sai pylväs ja kauppahallit. Ensimmäisenä päivänä oli tietenkin hieman matkaväsymystä ja uuden ympäristön huuma läsnä. Iltapäivällä tehtiin sepposuunnistus yhdessä Turun normaalikoulun kanssa. Ennen vapaa-aikaa käytiin vielä Orto Botanicossa.

Toisena päivänä kävimme Diocletianuksen kylpylässä ja Maria Maggioren kirkolla. Lounaan jälkeen kävimme vaikuttavassa Pantheonin temppelissä. Sen aukiolla oli paljon ihmisiä ja sää oli täydellinen. Päivän viimeinen kohde oli Augustuksen rauhan alttari.

Kolmas päivä oli mielenkiintoinen matkailupäivä kun lähdimme junalla Ostia Anticaan, joka on antiikin aikainen satamakaupunki. Se oli kiva paikka. Oli suuri henkinen valmistautuminen pantomiiminäytelmien esittämiseen koko raunioituneen teatterin väelle. Otia Anticasta lähdimme Lido di Ostiaan ja siellä söimme ja saimme mahdollisuuden käydä uimassa ja ottaa aurinkoa. Silloin varmasti paloi muidenkin kuin vain oma iho.

Villa Lantessa vierailtiin neljäntenä päivänä. Sinne oli mukava kävellä kauniissa ilmassa ja matkan varrella oli kauniita maisemia ja Garibaldien patsaat joita jäimme ihastelemaan. Villa Lante on Suomen Rooman-instituutti ja siellä saimme opastuksen suomenkielellä. Sieltä kun lähdimme menimme Hadrianuksen mausoleumiin ja Enkelten sillalle. Päivän lopuksi oli vielä Capitoliumin museot.

Vatikaaniin pääsyä olin odottanut eniten Roomaan tullessani ja vihdoin viidentenä päivänä se tapahtui. Siellä meitä odotti pitkä jonotus porottavassa auringossa. Jonotimme n. 1,5h päästäksemme kiipeämään Pietarinkirkon kupoliin. Se oli mahtava kokemus. Lounaan jälkeen käytiin Pyhän Birgitan kirkossa, Piazza Navonassa, katsomassa Loyolan kirkon kattomaalausta, Piazza Popolossa ja Borghesen puistossa. Oli pitkä päivä.

Kuudes ja viimeinen kokonainen päivä alkoi Circus Maximuksella ja Konstantinuksen riemukaarella. Sieltä menimme Colosseumille, joka oli myös yksi vaikuttavimmista kohteista. Se oli hieman erilainen kuin elokuvissa, mutta ei huonolla tavalla. Colosseumin vieressä oli Forum Romanum jossa kävimme ja samoin PalatinuskukkulaIla. Illalla oli koko porukan yhteinen illallinen ja siitä mentiin Fontana di Trevin suihkulähteelle heittämään kolikot. Se oli upea.

Lauantaina oli herätys aamu kolmelta ja matka alkoi kohti Suomea. Tunteet olivat hieman haikeat, mutta jokaisella oli kuitenkin innostusta kotiin pääsemisestä. Saavuimme Turkuun aamupäivällä, hyvästelimme uudet ja vanhat ystävät ja palasimme takaisin normaaliin arkeen.