Setmana del 9 al 13 de setembre
Dilluns 8
FELIÇ INICI DE CURS!
Dimarts 9
Comença el curs, l'estiu es va acabant i notem que el sol es pon cada vegada més d'hora.
Potser hem passat les vacances fora i hem fet algun viatge. Aquest cus, però, farem una altra mena de viatge, que a primera vista pot semblar llarg i dur: noves assignatures, cares noves entre el professorat i l'alumnat, etc.
Tot i així, a qui no li agrada viatjar?
Què és el que més t'emociona de començar un nou viatge/curs?
Dimecres 10
Aquest és el póster del lema d'aquest curs, segur que ja l'heu estat mirant a classe... Sembla senzill, però t'has fixat en els diferents elements que el formen?
La protagonista: com descriuries la seva actitud i expressió?
Les ales: què poden simbolitzar?
El terra i el cel: sembla que el món se li queda petit... cap on creus que vol enlairar-se?
Dijous 11 - DIADA
Divendres 12
Avui tornem a escoltar la cançó del lema d'aquest curs. Llegim primer la tornada, és molt fàcil d'aprendre:
Perquè ara sona,
Aquesta la fem bona,
El teu ritme provoca
Un efecte papallona.
I ho feies tan-tan-tan-tan-tan amunt,
Era inexplicablement flipant,
Tan-tan-tan-tan amunt,
Perdem-nos enmig del fum.
Setmana del 15 al 19
Dilluns 15
El primer valor del lema d'aquest curs és l'ALEGRIA.
Aquesta emoticona (rient amb llàgrimes als ulls) ha estat la emoticona més utilitzada a tot el món durant molts anys.
De quines altres maneres podem representar aquest sentiment? Per què creus que és tan important l'ALEGRIA?
Dimarts 16
L'alegria de mirar i comprendre és el regal més bell de la natura - Albert Einstein
Per a Einstein, mirar i compendre és sinònim d'alegria (i es refereix especialment a quan contemplem la natura i el món que ens envolta).
Contemplar la natura pot provocar alegria? I estudiar? Quines accions relacionaries amb l'ALEGRIA?
Dimecres 17
Avui tornem a escoltar la canço del lema, que es titula "Efecte papallona". Saps d'on ve aquest nom?
L’efecte papallona té el seu origen en el concepte Físic de la «teoria del caos» que parteix de la base que: «El batre de les ales d’una papallona pot provocar un huracà en una altra part del món».
Així doncs, si traiem una conclusió molt bàsica d’aquesta idea, podem assegurar que petites accions poden provocar grans canvis.
Dijous 18
Avui llegim el conte de l'industrial i el pescador, que ens pot servir per reflexionar sobre a què valorem les persones, a què donem importància.
El ric empresari del Nord es va horroritzar en veure un pescador del Sud recolzat tranquil·lament a la seva barca.
—Per què no estàs pescant? —li va preguntar l'industrial.
—Perquè avui ja n'he pescat prou —va respondre el pescador.
—I per què no pesques més del que necessites? —va insistir l'industrial.
—I què en faria? —va preguntar al seu torn el pescador.
—Guanyaries més diners —va ser la resposta—. D'aquesta manera podries posar un motor a la teva barca. Llavors podries anar a aigües més profundes i pescar més peixos. Aleshores guanyaries el suficient per comprar-te unes xarxes de niló, amb les quals obtindries més peixos i més diners. Aviat en guanyaries per tenir dues barques... i fins i tot una veritable flota. Llavors series ric, com jo!
—I què faria llavors? —va preguntar de nou el pescador.
—Podries seure i gaudir de la vida —va respondre l'industrial.
—I què creus que estic fent en aquest precís moment? —va respondre el satisfet pescador.
Divendres 19
Aquesta setmana hem reflexionat sobre el valor de l'ALEGRIA.
Avui veurem un vídeo animat titulat "Joy and Heron", on un home surt pescar acompanyat del seu gos. Abans de veure el vídeo, què creus que ens mostrarà sobre l'ALEGRIA?
Un cop vist el vídeo, com creus que s'hi representa l'ALEGRIA en els diferents personatges? Com la podríem definir?
Setmana del 22 al 26
Dilluns 22
Jo faig coses que tu no pots; tu fas coses que jo no puc. Junts podem fer grans coses!
- Mare Teresa de Calcuta
La missió de Teresa va ser simple però poderosa: dedicar la seva vida a ajudar als més oblidats als carrers de l'Índia. Ella i el seu equip rescataven persones malaltes i moribundes que ningú més volia tocar, els donaven un lloc net per dormir, menjar i, el més important, els demostraven que la seva vida importava i que no estaven sols.
Aquesta frase ens pot fer pensar en el TREBALL EN EQUIP: quines grans coses podem aconseguir les persones si treballem junts?
Dimarts 23
Aquests dies de festa major potser tindrem l'oportunitat de veure castellers a Barcelona.
Per què creus que els castells són un exemple perfecte de TREBALL EN EQUIP?
Dimecres 24 - FESTA DE LA MARE DE DÉU DE LA MERCÈ
Dijous 25
És el mateix treballar en grup i TREBALLAR EN EQUIP?
Els grups moltes vegades necessiten d'una figura que els marqui un objectiu, no es fàcil que tots vagin en la mateixa direcció.
Als equips, els problemes són de tots, i els membres s'hi enfronten junts.
Als equips, a més, la cohesió i l'esperit d'unió fa que tothom estigui motivat i busqui l'èxit conjunt.
En quins moments recordes haver sentit que formaves part d'un equip, i no tan sols del grup?
Divendres 26 - SORTIDA TUTORIAL
Setmana del 29 al 30
Dilluns 29
Saps quin tipus de castells hi ha i quina funció fa cadascuna de les parts?
A un castell 3de10 amb folre i manilles hi poden participar més de 600 persones.
Tal i com ens expliquen al vídeo, quan un castell és molt gran necessita tres pinyes que s'anomenen: pinya, folre i manilles.
Potser no són el que més destaca a simple vista d'un castell i sembla que que els seus participants siguin menys protagonistes, però per què creus que és vital que formin part de l'equip? Quina funció fan aquests tres primers pisos del castell?
Dimarts 30
Com cada any, aquest divendres ens reunirem tota l'escola al pati per inaugurar el lema d'aquest curs, ENLAIRA'T!
Per aquesta celebració, entre tots els alumnes de l'escola representarem un castell de manera simbòlica. No estem preparats (encara) per fer-lo de veritat!
A cada nivell li ha tocat una part del castell:
Batxillerat: pinya
ESO: folre
4-6è primària: manilles
1-3r primària: torre
Infantil: pom
Com a alumnes de l'ESO, formeu el folre del castell, el segon pis. Sou els encarregats de subejctar la torre, de donar seguretat i fermesa al castell.
Anem a fer una pluja d'idees perquè, entre tots els alumnes de cada curs, surti un compromís de cara a enlairar-nos durant aquest curs tots junts, com a membres d'un equip.
La reflexió ha d'anar en aquesta línia:
Els alumnes de 1r d'ESO volem que aquest curs... / ens comprometem a...
Com contribuirem a que tothom s'enlairi? Què aportarem a aquest castell?