Setmana del 3 al 7
Dilluns 3
Comencem un nou mes i una nova setmana! Anem a recordar la cançó del lema d'aquest curs per enlairar-nos amb ALEGRIA!
Dimarts 4
A dia d'avui hi ha uns 50 conflictes armats actius arreu del món. Molts d'aquests conflictes provoquen desplaçaments de persones que intenten reconstruir la seva vida en un altre país.
D'on venen aquestes persones refugiades? Què busquen?
Dimecres 5
Aquest mes de Novembre a l'escola celebrem el dia de Sant Josep de Calassanç (1556-1648), fundador de l'Escola Pia i sant patró de les escoles.
A Roma, Calassanç va quedar commogut pel grau d'analfabetisme i incultura de les capes més humils de la societat que no podien costejar estudis als fills. En aquestes circumstàncies va idear la creació d'una escola gratuïta oberta a tots els infants, especialment als més necessitats.
Què recordes de St. Josep de Calassanç? Per què creus que és important?
Dijous 6
ALGUNA COSA HE FET
Un home passejava pel carrer quan, en girar a cantonada, va descobrir una nena demanant almoina a terra La petita anava bruta, semblava famolenca i no deixava de tremolar. S'aferrava a una vella manta per entrar en calor.
Aquell home, en veure l'escena, va exclamar:
- Senyor, com permets aquestes coses? Per què no fas res per ajudar aquesta nena?
I quan s'allunyava va sentir una veu:
- És clar que he fet alguna cosa: t'he fet a tu.
Divendres 7
Què és per a tu la tardor?
Aquesta setmana hem creuat l'equador de la tardor. Sovint pensem en aquesta estació com com en una època apagada, on els dies es van escurçant i l'espessor dels arbres es va buidant...
Tot i així, si mirem les coses des d'un punt de vista més positiu, podem trobar-hi moltes coses meravelloses.
Setmana del 10 al 14
Dilluns 10
Aquest còmic de fa 40 anys de Calvin i Hobbes parla d'un tema que, malauradament encara és vigent: la guerra.
En aquell temps les guerres al món eren unes altres, però... no creieu que la reflexió de fons és la mateixa?
Dimarts 11
Seguim al "mes de Calassanç". Recordes la lletra de la cançó?
Dimecres 12
Siempre que enseñes, enseña a dudar de lo que enseñas - ORTEGA Y GASSET
José Ortega y Gasset fou un filòsof espanyol del segle XX, possiblement el més important de la seva època.
En aquesta frase ens parla d'educació, sembla una frase dirigida a mestres i professorat, què creus que vol dir?
Avui en dia, en un món on Internet està farcit d'informació, fake news, xarxes socials i intel·ligències artificials, per què aquesta frase d'Ortega y Gasset continua essent important?
Dijous 13
Aquesta setmana se celebra la Setmana Internacional de la Ciència per la Pau i el Desenvolupament.
Què et semblen els avenços científics dels que parlen aquests alumnes universitaris?
Creus que tots som responsables de la cura del nostre planeta, o és responsabilitat d'algú altre?
Divendres 14
COM DIBUIXAR UNA FLOR (H. Buckley)
Una vegada un nen va anar a l’escola i era ben petit. I l’escola era ben gran, però quan el nen va veure que podia anar a classe directament des de la porta de fora, es va sentir feliç i l’escola no li semblava tan gran, així. Un matí, quan feia poc que era a l’escola, la mestra va dir: – “Avui farem un dibuix”. “Bé”, va pensar. Li agradava molt dibuixar. I podia fer totes les coses, lleons, tigres gallines i vaques, trens i vaixells i va prendre la seva caixa de llapis i va començar a dibuixar. Però la mestra va dir: “Espereu! no és hora de començar “. I ell va esperar fins que tots estiguessin preparats.
– “Ara”- va dir la mestra -“anem a dibuixar flors”. “Que bé”. -Va pensar el nen, a ell li agradava dibuixar flors. I va començar a fer boniques flors, amb llapis vermell, taronja, blau. Però la mestra va dir: “Espereu, jo us mostraré com es fan!”. “Així”-va dir la mestra-. I era una flor vermella amb tija verda. “Ara sí”, va dir la mestra. “Ara podeu començar”. El nen va mirar la flor de la mestra i després la seva, i a ell li agradava més la seva flor que la de la mestra. Però no va dir res. Simplement va guardar el seu paper i va fer una flor com la de la mestra, vermella amb la tija verda.
Així, el nen va aprendre a esperar, i a observar i a fer les coses com les de la mestra. I després no feia les coses per sí mateix.
Va succeir que el nen i la seva família es van traslladar a una altra casa, en una altra ciutat, i el nen va haver d’anar a una altra escola. Aquesta escola era molt més gran que la primera, tenia porta fora, però per arribar a la seva aula, el nen havia de pujar uns graons i seguir per un corredor llarg.
I justament el primer dia que hi era, la mestra va dir: – “Avui farem un dibuix”. Bé, va pensar el nen, i va esperar que la mestra li digués què fer. Però ella no va dir res, només caminava per l’aula. Quan es va acostar al nen, ella va dir:
– Tu no vols dibuixar?
– Sí -va dir el nen -però, què farem?
– Jo no ho sé fins que tu no ho facis – va dir la mestra.
– Com ho faré? – Va preguntar el nen.
– Com? – Va dir la mestra – De la manera que vulguis.
– I de qualsevol color? – Va preguntar ell.
– De qualsevol color – va dir la mestra; – Si tots fessin servir els mateixos colors i fessin els mateixos dibuixos, com es podria saber qui va fer què i quina és de qui?
– No sé – va dir el nen.
I va començar a fer una flor vermella amb la tija verda.
Setmana del 17 al 21
Dilluns 17
Un dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) per l'any 2030, concretament el número 4, és aconseguir una educació de qualitat.
En aquest còmic se'ns mostra una de les raons per la que aquest objectiu és important: per garantir les mateixes oportunitats a la vida per a totes les persones.
Quins altres reptes creus que té la societat per aconseguir aquesta "Educació de qualitat"?
Dimarts 18
La setmana que ve farem la primera activitat d'apadrinament del curs, prepare'm-nos!
Quin dels punts del decàleg del bon padrí et sembla més important?
Quin et sembla més difícil d'acomplir?
Dimecres 19
Pau Casals no va ser només un dels millors violoncel·listes del món; va ser, sobretot, un home que va utilitzar la seva música com a arma per a la pau.
En plena guerra freda, quan el món vivia amb por d'una guerra nuclear, ell es va negar a tocar als països que no respectaven els drets humans. Des de l'exili, la seva veu i el seu violoncel es van convertir en un crit contra la injustícia.
La seva cançó "El Cant dels Ocells" es va transformar en un himne d'esperança, un recordatori que, com ell deia, "la pau sempre és possible si treballem per ella".
Dijous 20
Avui és el Dia Universal dels drets de l'Infant. Des del programa d’Escoles amb Cor i Educació en Valors de Càritas, ens proposen participar en una acció de sensibilització: EL JARDI DE L'ESPERANÇA.
1) Mirem aquest cartell amb un resum dels drets dels Infants.
2) Identifiquem-hi tot allò que enfosqueix el món dels infants i joves: fam, guerres, injustícies, desastres..., problemes llunyans, però també propers.
3) Pensem en situacions d'esperança que contrastin amb aquesta foscor: allò que ens dona alegria, seguretat, felicitat...
La setmana vinent, el dia de l'apadrinament, padrins i fillols escriuran aquests missatges positius, dins una flor. Amb totes les flors, entre tots farem un jardí carregat d’esperança.
Divendres 21
Saps quin és l'origen el "Parenostre"? A la Bíblia s'explica com aquesta pregària la va ensenyar Jesús als seus deixebles, doncs és la que ell utilitzava.
Evangeli segons Lluc 11, 1-4:
Una vegada, Jesús pregava en un cert indret. Quan hagué acabat, un dels deixebles li digué:
—Senyor, ensenya’ns a pregar, tal com Joan en va ensenyar als seus deixebles.
Ell els digué:
—Quan pregueu, digueu:
Pare,
santifica el teu nom,
vingui el teu Regne.
Dona’ns cada dia el pa que necessitem;
perdona els nostres pecats,
que nosaltres també perdonem tots els qui ens han ofès,
i no permetis que caiguem en la temptació.
Els deixebles no van esperar a que Jesús els donés una lliçó, van ser ells que, quan el van veure resar, li van demanar "ensena'ns".
A tu, què et motiva aprendre? Són només les notes, o hi ha alguna altra raó?
Creus que l'educació canvia quan tenim interès real en aprendre?
Setmana del 24 al 28
Dilluns 24
Dona un peix a algú i menjarà un dia; ensenya'l a pescar i menjarà cada dia - proverbi xinès
Aquest proverbi sovint s'utilitza per parlar del valor de l'educació.
Si aprofondim en el sentit del poverbi, hi podem extreure diversos sentits. Per exemple:
El peix és la solució ràpida a un problema, però l'aprenentatge és la solució duradora.
El peix és plaer immediat, l'aprenentatge és l'esforç.
Quan ha la vida triem "el peix", què guanyem? I què ens estem perdent?
Dimarts 25
Día internacional per a l'eliminació de les violències vers les dones.
Dimecres 26
...
Dijous 27
Avui és el dia! A les 9:30 els nostres fillols ens esperen amb ganes!
Fa una setmana, pel dia dels Drets dels Infants, vam reflexionar sobre tot allò que enfosqueix la vida dels infants i, més important, el que els dona llum i protecció a les seves vides.
Avui, decorarem una flor juntament amb el nostre fillol o fillola. Després de posar el missatge en comú amb ells, als pètals o al centre de la flor hi haurem d'escriure què dona llum a les nostres vides.
Divendres 28
...