Kokeile asiateksteihin.
Noudata oman organisaatiosi ohjeita tekoälyn ja eri sovellusten käytöstä.
Arvioi käytön mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja:
Käytätkö ilmaista vai maksullista tekoälysovellusta?
Mikä tekoäly sovellus sopii sinun tarkoitukseesi?
Kokeile erilaisia kehotteita eli pyyntöjä tekstin tekemiseen.
Anna tekstimalleja. Kirjoita kehotteeseen:
tekoälylle rooli: Olet selkokielen asiantuntija.
selitys: mitä on helppo kieli + tekstiesimerkki
selitys: mitä on selkokieli + tekstiesimerkki.
ainakin yksi tekstiesimerkki kumpaakin.
selkoistettava teksti.
Ihmistä - eli sinua - tarvitaan!
Tarkista sisältö.
Täsmennä ja korjaa sisältö.
Valitse tärkeimmät asiat.
Päätä asioiden selkeä järjestys.
Tarkista kieli. (Suomenkielisellä tekoälyllä ei ole vielä tarpeeksi selkokielisiä kielimalleja.)
Muokkaa: valitse helpoimmat sanat.
Muokkaa: valitse helpoimmat lauserakenteet.
Jaa tekstin lyhyisiin kappaleisiin.
Tee tekstin rivit lyhyiksi.
Rivitä tekstin selko-ohjeiden mukaan, kun julkaiset tekstin PDF-muodossa tai se on tarkoitettu tulostettavaksi.
Huomaa:
Tekoäly kehittyy kaiken aikaa, joten se kehittyy myös selkokielen tuottajana.
Sinä varmistat ja korjaat aina sisällön ja kielen.
Selkokeskuksen kannanotto 9.12.2024: Tekoälyä ei voi käyttää selkotekstin mukauttamisessa ilman selkokielen asiantuntijaa.
Noudata oman organisaatiosi ohjeita tekoälysovelluksista.
rooli tekoälylle: Olet selkokielen asiantuntija.
pyyntö
tietoa selkokielestä
kolme esimerkkiä samasta tekstistä yleis- ja selkokielellä
pyyntö muuttaa tietty teksti selkokielelle
muutettava teksti.
Huomaa!
Tulosta voi parantaa, kun annat muokattavaa tekstiä tekoälylle pienissä osissa.
Tekoälyn vastaus voi parntua, kun annat sille täsmentäviä lisäkehotteita ensimmäisen vastauksen jälkeen.
Tekoäly kehittyy nopeasti. Nämä ohjeet on päivitetty 1.12.2025.
Olet selkokielen asiantuntija. Muutat vaikean tekstin niin, että tärkeimmät tiedot ja asiat säilyvät. Muutat kielen selkokielen ohjeiden mukaan, jotka Selkokeskus on julkaissut. Käytä myös julkaisua Selkokielen mittari 2.0.
Valitse vain tärkeimmät asiat. Käytä helppoja ja yleisiä sanoja. Älä käytä vierasperäisiä, ammattikielen tai erikoiskielen sanoja tai kuvallisia ilmaisuja tai sanontoja. Selitä ammattisanat ja käsitteet. Kirjoita lyhyitä ja selkeitä, aktiivimuotoisia virkkeitä. Aloita virke päälauseella. Virkkeessä voi olla yksi sivulause. Kirjoita lyhyitä kappaleita.
Voisitko kirjoittaa seuraavan tekstin helpolla selkokielellä?
Kielen merkitys oppimisessa on keskeinen. Kieli ei ole vain oppimisen väline, vaan kielellä tuotetaan tietoa ja luodaan merkityksiä. Kieleen sosiaalistutaan, siitä tullaan osallisiksi. Kieltä käytetään eri tavoin, sanasto ja tekstilajit vaihtelevat. Eri tiedonaloilla kielen ja sisällön välillä on tiivis yhteys. Siksi kieli on sekä oppimisen väline että kohde kaikissa oppiaineissa.
Kielellä myös ajatellaan: luodaan ja muovataan tietorakenteita ja käydään sisäistä puhetta. Kielellä rakennetaan identiteettiä.
(Tekstin lähde: Opetushallitus. Kielitietoisuuden kirjainmerkit.)
Kieli on tärkeä oppimisessa
Kieli on hyvin tärkeä osa oppimista. Kieli ei ole vain väline, jolla opitaan, vaan sen avulla myös luodaan ja jaetaan tietoa.
Kun ihminen oppii kieltä, hän oppii samalla olemaan osa yhteisöä ja osallistumaan sen toimintaan. Kieltä käytetään eri tavoilla eri tilanteissa. Myös sanat ja tekstit muuttuvat aiheesta riippuen.
Eri oppiaineissa kieli ja tieto kuuluvat tiiviisti yhteen. Siksi kieli on kaikissa oppiaineissa sekä oppimisen apuväline että oppimisen kohde.
Kielellä myös ajatellaan ja jäsennetään tietoa. Kielen avulla ihminen käy mielessään sisäistä puhetta ja rakentaa omaa identiteettiään, eli käsitystä siitä, kuka hän on.
Kieli on tärkeä osa oppimista.
Kieli ei ole vain työkalu. Kielen avulla ihminen oppii, ajattelee ja ymmärtää asioita.
Kieli auttaa ihmistä tuottamaan tietoa ja antamaan merkityksiä asioille. Kieli myös yhdistää ihmisiä ja tekee heistä osan yhteisöä.
Kieltä käytetään eri tavoin eri tilanteissa. Sanat ja tekstien muodot vaihtelevat. Esimerkiksi koulussa eri aineissa käytetään erilaista kieltä.
Kieli liittyy tiiviisti oppiaineen sisältöön. Siksi kieli on tärkeä kaikissa oppiaineissa. Kieli on sekä oppimisen väline että oppimisen kohde.
Kielen avulla ihminen ajattelee ja jäsentää tietoa. Kieli auttaa myös rakentamaan omaa identiteettiä eli käsitystä siitä, kuka on.
Tekoälyn käyttäjä antaa jatkokehotteita tekoälyn ensimmäisen vastauksen jälkeen.
Kehotteiden ketju voi olla esimerkiksi tällainen:
Aloituskehote: Olet selkokielen asiantuntija ja osaat Selkokeskuksen selkokielen ja julkaisun Selkomittari 2.0 ohjeet. Voisitko kertoa, miten kirjoitetaan selkokieltä?
Olet selkokielen asiantuntija. Jätä seuraavaan tekstiin vain tärkeät pääasiat. Teksti.
Olet selkokielen asiantuntija. Muuta teksti niin, että siinä on vain lyhyitä, aktiivimuotoisia lauseita ja vain yksi sivulause virkkeissä?
Olet selkokielen asiantuntija. Kirjoita teksti niin, että siinä on vain helppoja, tavallisia sanoja. Selitä vaikeat sanat ja käsitteet.
Tekstistä on tarkistettu, korjattu ja muokattu:
alkuperäisen tekstin pääasiat
tärkeiden asioiden valinta
selkeä asioiden järjestys
vaikeiden sanojen helpot selitykset
rivitys ja kappalejako tulostettavaksi tekstiksi.
Voit tarkistaa lopputuloksen niin, että käytät apuna Selkokirjoittajan tarkistuslistaa (VIERKO 2, aoe.fi).
Seuraavassa on ihmisen muokkaus tekoälyn vastauksen jälkeen. Teksti on rivitetty tulostettavan selkotekstin periaattein:
Huomaa:
Verkkotekstissä selkokieltä ei rivitetä niin, että yksi ajatus on yhdellä rivillä.
Suositus on, että rivit ovat lyhyitä eli tekstipalsta on kapea.
Kieli on hyvin tärkeä osa oppimista. Kieli ei ole vain väline, jolla opitaan, vaan sen avulla myös luodaan ja jaetaan tietoa.
Kun ihminen oppii kieltä, hän oppii samalla olemaan osa yhteisöä ja osallistumaan sen toimintaan. Kieltä käytetään eri tavoilla eri tilanteissa. Myös sanat ja tekstit muuttuvat aiheesta riippuen.
Eri oppiaineissa kieli ja tieto kuuluvat tiiviisti yhteen. Siksi kieli on kaikissa oppiaineissa sekä oppimisen apuväline että oppimisen kohde.
Kielellä myös ajatellaan ja jäsennetään tietoa. Kielen avulla ihminen käy mielessään sisäistä puhetta ja rakentaa omaa identiteettiään, eli käsitystä siitä, kuka hän on.
Kieli on tärkeä oppimisessa, koska ihminen ymmärtää asiat kielen avulla. Siksi kaikissa oppiaineissa kieli ja sisältö liittyvät yhteen.
Sanat ja tekstit myös vaihtelevat eri tilanteissa.
Kieli on tärkeä ajattelussa, ja kielen avulla ihminen järjestää ja säilyttää tietoja. Ihminen myös puhuu oman pään sisällä, eli hän käyttää sisäistä puhetta.
Kieli yhdistää ihmisiä, ja niin heistä tulee myös osa yhteiskuntaa.
Lisäksi ihminen käyttää kieltä siihen, että hän tietää, kuka hän on.
Hän rakentaa silloin identiteettiään.
Kehote-esimerkit ovat myös julkaisuna Kehote selkoistamisesta tekoälylle, aoe.fi.