Kokeile asiateksteihin.
Noudata oman organisaatiosi ohjeita tekoälyn ja eri sovellusten käytöstä.
Arvioi käytön mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja:
Käytätkö ilmaista vai maksullista tekoälysovellusta?
Mikä tekoäly sovellus sopii sinun tarkoitukseesi?
Kokeile erilaisia kehotteita eli pyyntöjä tekstin tekemiseen.
Anna tekstimalleja. Kirjoita kehotteeseen:
tekoälylle rooli: Olet selkokielen asiantuntija.
selitys: mitä on helppo kieli + tekstiesimerkki
selitys: mitä on selkokieli + tekstiesimerkki.
ainakin yksi tekstiesimerkki kumpaakin.
selkoistettava teksti.
Ihmistä - eli sinua - tarvitaan!
Tarkista sisältö.
Täsmennä ja korjaa sisältö.
Valitse tärkeimmät asiat.
Päätä asioiden selkeä järjestys.
Tarkista kieli. (Suomenkielisellä tekoälyllä ei ole vielä tarpeeksi selkokielisiä kielimalleja.)
Muokkaa: valitse helpoimmat sanat.
Muokkaa: valitse helpoimmat lauserakenteet.
Jaa tekstin lyhyisiin kappaleisiin.
Tee tekstin rivit lyhyiksi.
Rivitä tekstin selko-ohjeiden mukaan, kun julkaiset tekstin PDF-muodossa tai se on tarkoitettu tulostettavaksi.
Huomaa:
Tekoäly kehittyy kaiken aikaa, joten se kehittyy myös selkokielen tuottajana.
Sinä varmistat ja korjaat aina sisällön ja kielen.
Selkokeskuksen kannanotto 9.12.2024: Tekoälyä ei voi käyttää selkotekstin mukauttamisessa ilman selkokielen asiantuntijaa.
Noudata oman organisaatiosi ohjeita tekoälysovelluksista.
Tässä esimerkissä on käytetty ilmaista ChatGPT:tä.
rooli tekoälylle: Olet selkokielen asiantuntija.
pyyntö
tietoa selkokielestä
kolme esimerkkiä samasta tekstistä yleis- ja selkokielellä
pyyntö muuttaa tietty teksti selkokielelle
muutettava teksti.
Huomaa! Anna muokattava teksti tekoälylle pienissä osissa.
Huomaa! Tekoäly kehittyy nopeasti. Nämä ohjeet on päivitetty 1.9.2025.
Voisitko auttaa? Olet selkokielen asiantuntija, joka muuttaa vaikean tekstin helpoksi kieleksi eli selkokieleksi. Säilytä tekstissä kaikki sama tieto, kun muutat tekstin selkokieleksi.
Tässä on tietoa selkokielestä:
Kirjoita selkokieltä. Se on helppoa suomen kieltä. Käytä helppoja, yleisiä ja konkreettisia arkielämän sanoja. Vältä pitkiä, abstrakteja ja vanhanaikaisia sanoja. Älä käytä slangia, murretta tai vierasperäisiä, ammattikielen tai erikoiskielen sanoja. Älä käytä kuvallisia ilmaisuja tai sanontoja, kuten tämä on vähän kaksipiippuinen juttu tai paistaa se aurinko risukasaankin. Selitä käsitteet. Käytä sanoja niin, että niissä on sanan yleisin merkitys. Kirjoita sanat vain helpoissa taivutusmuodoissa. Älä käytä lyhenteitä. Kirjoita lyhyitä ja selkeitä virkkeitä. Aloita virke päälauseella. Virkkeessä voi olla yksi sivulause. Kirjoita vain yksi tärkeä asia yhteen lauseeseen ja virkkeeseen. Kirjoita lyhyitä kappaleita.
Annan sinulle kolme esimerkkiä yleiskielestä ja selkokielestä.
Tässä on ensimmäinen esimerkki yleiskielellä:
Ammattitutkinnossa osoitetaan alan ammattilaiselta edellytettävä ammattitaito. Henkilö, jolla on jo ammattialan perustutkinto tai sitä vastaavat tiedot ja lisäksi noin kolmen vuoden työkokemus, pystyy suorittamaan ammattitutkinnon. Arviointiasteikko ammattitutkinnoissa on hyväksytty/hylätty. Esimerkki ammattitutkinnosta on taloushallinnon ammattitutkinto.
Tässä on sama teksti selkokielellä:
Sinulla on alan ammattitaito, kun olet tehnyt ammattitutkinnon. Voit tehdä ammattitutkinnon, jos olet tehnyt saman alan perustutkinnon tai sinulla on samat tiedot ja taidot alasta. Lisäksi sinulla täytyy olla noin kolmen vuoden kokemus työstä. Ammattitutkinnon arvostelu on hyväksytty tai hylätty. Et saa ammattitutkinnosta arvosanaa eli numeroa. Ammattitutkinnon voi tehdä monella alalla, esimerkiksi taloushallinnossa, kuljetusalalla tai tekniikan alalla.
Tässä on toinen esimerkki yleiskielellä:
Lue kokonaan teksti, jossa on käsitelty pääasioita ja siihen liittyviä esimerkkejä, joista valitset vastaukseesi sopivimmat.
Tässä on sama teksti selkokielellä:
Lue teksti, jossa on tärkeät asiat ja esimerkkejä. Valitse ainakin kolme tärkeää asiaa ja niihin kolme esimerkkiä. Kirjoita ne omin sanoin.
Tässä on kolmas esimerkki yleiskielellä:
Aina opiskelukyky ei tunnu riittävältä. Voi tuntua, että ei pysty keskittymään opiskeluun, ei saa mitään aikaiseksi eikä ”päähän jää mitään”. Mikäli opiskelukyvyn ongelmat ovat ohimeneviä, ei niistä kannata suuremmin huolestua. Jos ongelmat kuitenkin ovat pysyviä tai useasti esiintyviä, kannattaa miettiä mitä asialle voisi tehdä.
Tässä on sama teksti selkokielellä:
Joskus sinulla voi olla ongelmia opiskelussa. Esimerkiksi et keskity opiskeluun etkä muista opinnon asioita. Ongelma voi mennä nopeasti ohi, eikä sinun tarvitse huolestua. Pyydä apua, jos ongelma jatkuu.
Voisitko kirjoittaa seuraavan tekstin helpolla selkokielellä?
Kielen merkitys oppimisessa on keskeinen. Kieli ei ole vain oppimisen väline, vaan kielellä tuotetaan tietoa ja luodaan merkityksiä. Kieleen sosiaalistutaan, siitä tullaan osallisiksi. Kieltä käytetään eri tavoin, sanasto ja tekstilajit vaihtelevat. Eri tiedonaloilla kielen ja sisällön välillä on tiivis yhteys. Siksi kieli on sekä oppimisen väline että kohde kaikissa oppiaineissa.
Kielellä myös ajatellaan: luodaan ja muovataan tietorakenteita ja käydään sisäistä puhetta. Kielellä rakennetaan identiteettiä.
(Tekstin lähde: Opetushallitus. Kielitietoisuuden kirjainmerkit.)
Voit tulostaa esimerkkikehotteen tai muuttaa sen esimerkiksi Word-tiedostoksi: Kehote selkoistamisesta tekoälylle, aoe.fi.
Kieli on tärkeä oppimisessa. Kieli ei ole vain väline oppimiseen. Kielellä myös luodaan tietoa ja merkityksiä. Kieli on osa meitä ja yhteiskuntaa. Kieltä käytetään eri tavoilla, ja sanat ja tekstilajit vaihtelevat. Eri oppiaineissa kieli ja sisältö liittyvät tiiviisti yhteen. Siksi kieli on tärkeä kaikissa oppiaineissa.
Kielen avulla myös ajatellaan ja luodaan tietorakenteita. Kielen avulla käydään sisäistä puhetta eli puhutaan itselle. Kielellä myös rakennetaan omaa identiteettiä eli sitä, kuka minä olen.
Tekstistä on tarkistettu, korjattu ja muokattu:
alkuperäisen tekstin pääasiat
tärkeiden asioiden valinta
selkeä asioiden järjestys
vaikeiden sanojen helpot selitykset
rivitys ja kappalejako tulostettavaksi tekstiksi.
Muokattu lopputulos, joka on rivitetty tulostettavan selkotekstin periaattein:
Kieli on tärkeä oppimisessa. Kieli ei ole vain väline oppimiseen. Kielellä myös luodaan tietoa ja merkityksiä. Kieli on osa meitä ja yhteiskuntaa. Kieltä käytetään eri tavoilla, ja sanat ja tekstilajit vaihtelevat. Eri oppiaineissa kieli ja sisältö liittyvät tiiviisti yhteen. Siksi kieli on tärkeä kaikissa oppiaineissa.
Kielen avulla myös ajatellaan ja luodaan tietorakenteita. Kielen avulla käydään sisäistä puhetta eli puhutaan itselle. Kielellä myös rakennetaan omaa identiteettiä eli sitä, kuka minä olen.
Kieli on tärkeä oppimisessa. Eri oppiaineissa kieli ja sisältö liittyvät yhteen. Siksi kieli on tärkeä kaikessa oppimisessa.
Kielen avulla ihmiset tulevat osaksi yhteiskuntaa. Kieltä käytetään eri tavoin eri tilanteissa: sanat ja tekstit vaihtelevat.
Kieli on tärkeä ajattelussa, ja kielen avulla ihminen järjestää ja säilyttää tietoja. Ihminen myös puhuu oman pään sisällä, eli hän käyttää sisäistä puhetta.
Lisäksi ihminen käyttää kieltä siihen, että hän tietää, kuka hän on. Hän rakentaa silloin identiteettiään.
Huomaa:
Verkkotekstissä selkokieltä ei rivitetä niin, että yksi ajatus on yhdellä rivillä.
Suositus on, että rivit ovat lyhyitä eli tekstipalsta on kapea.