Context i Situació Actual
En el marc de la LOMLOE, s’ha identificat la necessitat de fomentar el pensament computacional, la robòtica i la programació, com a elements clau en l’adquisició de la competència digital dels nostres alumnes. Aquestes competències són essencials per preparar-los per als reptes del segle XXI i per impulsar el seu desenvolupament en un món cada vegada més digital i tecnològic.
El Col·legi Santa Anna es vol comprometre amb la innovació educativa i al desenvolupament integral de la comunitat educativa.
Objectius del Projecte
Introduir el pensament computacional i la robòtica des d’educació infantil fins a secundària.
Equipar cada etapa educativa amb els recursos tecnològics adequats per promoure aquestes competències.
Integrar aquestes tecnologies en el currículum escolar de manera transversal.
Desenvolupament del Projecte per Etapes Educatives
Educació Infantil
Per als nostres alumnes més petits, la introducció al pensament computacional i la robòtica es farà de manera lúdica, manipulativa i adaptada a la seva edat. Els recursos principals que utilitzarem seran:
Equipament de robòtica. Introduir conceptes bàsics de programació i resolució de problemes a través del joc, utilitzant robots senzills com Tale Bot que els nens puguin controlar i comprendre fàcilment. Aquestes activitats ajuden a desenvolupar la lògica i el pensament seqüencial.
Aquest enfocament permetrà que l’alumnat desenvolupi habilitats bàsiques en programació i pensament computacional des d’una edat primerenca, tot fomentant el seu interès per la tecnologia.
Educació Primària
A primària, ens iniciarem en l’ús de la robòtica i introduirem tecnologies que acompanyin el seu procés integral d’aprenentatge, adequades a les seves capacitats i interessos:
Cicle inicial. Introduir conceptes bàsics de programació i resolució de problemes a través del joc, utilitzant robots com mTiny que els nens puguin controlar i comprendre fàcilment. Aquestes activitats ajuden a desenvolupar la lògica i el pensament seqüencial.
Cicle mig i superior. S’introduiran les tecnologies que acompanyin el seu procés integral d’aprenentatge, adequades a les seves capacitats i interessos, centrant-se en el pensament computacional, concretament els models Spike de Lego a degut al seu assortit de de materials i sobretot per les situacions d’aprenentatge amb visió STEAM i transversal incloses en l'aplicació per a treballar-los conjuntament. Aquests equips vindran complementats amb una tauleta per poder-los programar.
Cicle Mig: Equipaments de robòtica: Lego Spike Essential + Tauleta
Cicle Superior. Equipaments de robòtica: Lego Spike Prime + Tauleta
Cicle Mig i Superior. Mobiliari específic per guardar les tauletes.
Aquestes eines ajudaran els alumnes a aprofundir en el pensament computacional, fomentant la seva creativitat i la capacitat de pensar de manera crítica i innovadora.
Educació Secundària
En l’etapa de secundària, ens centrarem en l’aplicació pràctica de les competències adquirides i en l’ús de tecnologies que preparin els alumnes per al seu futur acadèmic i professional:
Equipament de robòtica. Preparar els alumnes per futurs estudis en STEM amb projectes avançats de robòtica que requereixin la integració de diversos sistemes i la solució de problemes reals, utilitzant plataformes més complexes i robots de major complexitat. Els alumnes poden treballar en equips per dissenyar, construir i programar robots per competir en desafiaments.
Plaques programables ESP32 Steamaker. La placa ESP32 incorpora Wifi i té un format compatible amb l’Arduino UNO el que ens permet realitzar amb l’alumnat d’ESO projectes vinculats a la IoT per a donar continuïtat al treball d’iniciació a la programació creativa que es realitza Arduino. La ESP32 és una eina ideal per iniciar-se en el món de la programació, l’electrònica, les comunicacions i la robòtica.
Robots programables. Lego Spike prime + Kit d’ampliació. Aquest recurs educatiu amplia les possibilitats tècniques dels alumnes i fomenta la creativitat, la resolució de problemes i el pensament crític, habilitats essencials en l’àmbit STEAM.
Equipament de disseny. Es complementaren les impressores 3D existents amb l’escola amb una talladora làser per tal de dur a terme els projectes de disseny 3D que crein els nostres alumne, donant èmfasi a la part artística.
Aquestes tecnologies permetran als estudiants aplicar els seus coneixements en projectes pràctics, fomentant la innovació i l’aprenentatge a través de l’experiència.
Dotació material
6 unitats Matatalab STEAM Talebot Pro
3 unitats Matatalab STEAM Pack Activitiats Talebot català
3 unitats mTiny Discover kit
14 unitats Lego Educagtion Skipe Essential Set
24 unitats Lego Educagtion Skipe Prime
14 unitats Lego Educagtion Skipe Prime Ampliació
33 unitats Placa programable ESP32 STEAMaker
1 unitat Talladora laser xTool M1 10W Basic
1 unitat Filtre aire xTool smoke purifier 220V V3
1 unitat Impresora 3D
24 unitats Tablet 11 Lenovo M11 TB330FU 4GB 128GB Gris
1 unitat Armari Portàtils/tauletes 24 unitats Traulamp
Amb el suport de la Generalitat de Catalunya
Programa finançat pel Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports