Trobem dues tipologies diferents de fàrmacs:
Mèdicament broncodilatador o de rescat
Constitueixen la medicació d'urgència.
Aconsegueixen una ràpida millora dels símptomes.
Relaxen els músculs bronquials i obren els bronquis.
No actuen sobre la inflamació.
S'utilitzen en crisis agudes o per preveure l'asma induïda per exercici.
Solen ser de color blau o gris.
Efectes secundaris lleus: tremolors, augment de la freqüència cardíaca.
Els més eficaços ràpids en actuar són els broncodilatadors d'acció ràpida: salbutamol (ventolí), terbutalina (terbasmin).
Medicaments antiinflamatoris
Controlen la inflamació.
Medicació preventiva durant llarg períodes de temps, encara que no tinguin símptomes, per evitar recaigudes.
No serveix com a tractament d'urgència contra crisis agudes.
Solen ser de color marró, veig, taronja, groc o blanc.
Els corticoides inhalats són el fàrmac de primera elecció.
Efectes secundaris lleus: dolor de coll, ronquera, candidiasis bucal (fongs). Per evitar-los és important esbandir la boca amb aigua després del seu ús.
La forma amb menys efectes secundaris i més ràpida d'administrar tant la medicació de rescat com la preventiva és la via inhalada. Existeixen diferents dispositius, la tècnica d'administració dels quals és diferent. La utilització d'un o un altre depèn de l'edat, capacitat de fer-lo servir correctament i tipus de fàrmac.
Inhaladors d'aerosol pressuritzat o MDI (de l'anglès metered dose inhaler). Tenen dues presentacions:
o Convencionals: s'activen després de la pulsació.
o Activats per inspiració.
En infants s'han d'utilitzar sempre amb càmera d'inhalació o espaiador, amb mascareta o sense. Facilitant l'arribada del medicament als pulmons i reduint el dipòsit en la gola, disminuint els afectes adversos com l'afonia o la infecció per fongs. Disposen d'unes vàlvules que permet assegurar que s'estan prenent la medicació, perquè es pot veure que es mouen.
Hi ha dues mides:
o Mida pediàtrica, es pot emprar en infants menors de 3-4 anys. Tots deuen portar una mascareta facial.
o Mida gran, es pot emprar en infants a partir de 5-6 anys. Aquestes han de col·laborar i inhalar a partir d’un filtre.
Inhaladors de pols seca. Hi ha dos tipus;
o Unidosi: es carrega amb una càpsula nova, que esta forà del dispositiu, per cada dosi.
o Multidosis: el dispositiu porta moltes dosis.
Els sistemes que més freqüentment fan servir els infants són el MDI amb càmera espaiadora o sense ella, però és convenient que es coneguin els altres sistemes per si algun infant l’utilitza.
Retirar la tapa de l’inhalador i agitar el cartutx abans de connectar la càmera.
Acoblar la càmera amb mascareta, l’inhalador en posició vertical (en forma de “L”).
Situar la mascareta atapeïda al voltant de la boca i el nas de l’infant.
Polsar el polsador una vegada amb la càmera horitzontal.
Mantenir la posició de la mascareta mentre l’infant respira, observant la vàlvula.
Comptar com a mínim 4-5 respiracions del nen o nena.
Repetir els passos per cada dosi amb intervals de 30 segons entre dosis.
Retirar la mascareta de la cara.
Retirar el cartutx de la càmera.
Esbandir la boca amb aigua i rentar la zona de contacte de la mascareta.
Netejar periòdicament la càmera i la mascareta amb sabó i aigua.
Retirar la tapa de l’inhalador i agitar el cartutx abans de connectar-lo a la càmera.
Connectar el cartutx a la càmera (en posició vertical en forma de “L”). Situar el filtre en la boca de l’infant.
Acoblar el polsador una vegada la càmera estigui horitzontal.
Mantenir la posició del filtre mentre el nen/nena respira.
Repetir els passos per cada dosi amb intervals de 30 segons entre dosis.
Retirar l’inhalador tapar-lo. Esbandir la boca amb aigua.
Netejar periòdicament la càmera i la mascareta amb sabó i aigua.
Acoblar les peces de la càmera. Retirar la tapa de l’inhalador i agitar el cartutx abans de connectar-lo a la càmera.
Connectar el cartutx a la càmera (en posició vertical en forma de “L”). Buidar suaument els pulmons.
Situar el filtre en la boca de l'infant, estrenyent-la firmament amb els llavis de l’infant.
Polsar el polsador una vegada la càmera horitzontal i realitzar una inspiració lenta i profunda, d’uns cinc segons.
Retirar la càmera de la boca i mantenir l’aire en els pulmons de 5 a 10 segons. Expulsar-lo pel nas lentament. Una inhalació profunda pot ser suficient per prendre tot el medicament d’una càmera de volum petita (però és necessari un mínim de tres inhalacions amb una càmera de gran volum).
Repetir els passos per cada dosi amb intervals de 30 segons entre dosis.
Retirar l’inhalador i tapar-lo. Esbandir-se la boca amb aigua.
Principal font bibliogràfica: Associación Española de Pediatría de Atención Primaria, 2019