El Carnaval del 1983 “El primer”
Carnestoltes 1983: Ninot de drap
Galeria de fotos: Carnaval 1983
Testament 1983
Pel diumenge al matí s'havia anunciat el comiat d'en Carnestoltes amb festa per a petits i grans que incloïa balls, titelles, pallassos i cançons, però finalment la festa es va portar a terme la tarda del mateix diumenge 13 de febrer.
Al matí Palamós es va despertar nevat i la mainada va sortir als carrers i a la platja a gaudir de la neu. Durant tot el matí un cotxe amb megafonia va anar anunciant el canvi d'horari i a la tarda el Conchs es va tornar a omplir principalment de nens i nenes disfressats. Aquella tarda, el Carnestoltes, que havia presidit els actes, va caure simbòlicament mort al mig de la pista i es va llegir el seu llegat després de molt anys.
Aquell primer testament va reivindicar un carnaval per Palamós sense que la gent hagués de marxar del poble.
En Josep Ferrer, que en aquells moments era el regidor de cultura, ens diu: "El testament d'aquest any de la nevada recordo que el vam escriure amb idees de tots els joves de la comissió i reivindicàvem que la gent participés en un carnaval genuïnament palamosí, sense haver de sortir fora de Palamós" i ens continua dient Josep Ferrer: "Potser si el busco encara el podria trobar aquell testament, l'he de tenir guardat". (anys després ens el va donar i ara el podeu llegir al final d'aquesta pàgina)
Extret de l'article d’Eva Fornós i Puigvert, publicat a la Proa, diari del Baix Empordà i també a la Revista del Baix Empordà en motiu del 20è aniversari de la recuperació del Carnaval de Palamós. (Veure tot l'article)
Foto: Montserrat Tura (l'any 1983 directora de l'Hospital de Palamós) fa lliurament del segon premi del concurs de comparses a l'antic cinema Conchs
El carnaval de Palamós és la festa d'hivern més important de Palamós i un dels carnavals pioners de Catalunya. (Veure referència a la Viquipèdia) Des de molt antic ja se celebrava el "ball del drac" documentat al Costumari Català de Joan Amades, però cal tenir en compte que les primeres referències escrites que parlen del carnaval de Palamós són del 1479 segons ha publicat l'historiador Gabriel Martín Roig.
El carnaval modern es celebra des del 12 de febrer de 1983 i el primer testament d’en Carnestoltes es va llegir el diumenge 20 de febrer de 1983 en mig del ball de pinyata organitzat per acomiadar al carnestoltes i no el 12 de febrer com s’havia dit fins ara. Amb la recuperació de l’escrit del testament hem pogut confirmar la data.
TESTAMENT 1983
Després d'anys sense carnaval,
la gent volia disfressar-se,
amb molta imaginació i ganes
han aconseguir superar-se.
A Platja d'Aro el carnaval és recent,
una invenció moderna sense passat,
mentre que a Palamós malgrat tot,
la festa havia arrelat.
A Palamós el carnaval,
és festa de gran tradició,
a Platja d'Aro, per contra,
és festa de poca emoció.
Algú diu que com que ha nevat
la gent a Platja d’Aro no va anar
i tots ben abrigadets
al ball de Palamós es van quedar.
El primer premi de les comparses,
per les tigresses, ha estat,
segon premi pels mil-i-un escallarincs,
que a tots han fascinat.
El vell verd ha guanyat
el primer premi individual,
amb la seva original disfressa,
ha estat el més original.
Els marxants de Santa Coloma,
amb molta conya han arribat,
i carregats amb les seves cistelles,
tots de peu els han ovacionat.
En el Pitu del Xivarri,
a l’entrada demanant caritat,
però amb tanta festa i joia
fins i tot algun duro li han tirat.
Diuen que enmig de tots aquells
que anaven vestits de pardals,
algú assegura haver vist disfressat
el nostre alcalde Josep Perals.
Diuen que aquell grup
que tots portaven bastó
hi havia en Manel Doporto
o algú altre de l’oposició
La Principal de la Garrotxa
boniques melodies ha tocat
però amb alguna borratxera
més d’un a casa ha tornat
Per acabar us he de dir
que si tot va bé
i la festa us ha agradat
el proper any segur que tornaré
Carnestoltes 1983
20 de febrer del 1983