especial2009-03

eSpecial 2009/03

Erikoisohjelma eSpecial, lähetys torstaina 22.1.2009

Ohjelman sisältö:

MUSIIKKI: Hengellinen laulukirja 201 säestajänä Olga Bortjash, HM Ojala: Kirkkautes ja voimasi

VIERAILIJAT: Sisko Martikainen (puhe), Elma ja Alpo Kerkkänen

PÄIVÄN UUTISIA:

MESK – Maailmanevankelioimisen Suomen keskus & E4-tiimi tarjoaa:

"Rakas ihminen" haastaa lähimmäisyyteen vuonna 2009

Jumalan luomana jokainen ihminen on ainutlaatuisen arvokas ja yksilönä tärkeä. Rakas ihminen -teemavuosi kannustaa kohtaamaan jokaisen ihmisen lähimmäisenä, jolle Jeesus antoi esikuvan tehdä ehdoitta hyvää. Teema myös rohkaisee muistamaan itselle rakkaita ihmisiä erityisellä tavalla vuonna 2009. Teemavuonna kristittyjen toivotaan pitävän esillä turvapaikanhakijoiden, vainottujen kristittyjen ja muiden sorrettujen ihmisten ihmisoikeuksia sekä avioliiton ja perheen merkitystä. "Rakas ihminen" muistuttaa myös rakkaudella, että Jumala yksin on elämän antaja ja ottaja, ja Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Rakas ihminen -teema haastaa yksilökristityt ja kaikki muutkin antamaan toiselle ihmiselle aikaa ja huomiota erityisellä rakkaudella vuonna 2009. Seurakuntia ja järjestöjä haastetaan soveltamaan ja painottamaan teemavuotta omassa toiminnassaan.

Eri suuntien kristityt ovat yhdessä luoneet teemavuoden Maailmanevankelioimisen Suomen keskuksen (MESK) ja E4-tiimin työryhmien kautta.

Rakas ihminen -teeman äärellä

Jumalaa rakastaa jokaista ihmistä. Jumalan luomana jokainen ihminen on ainutlaatuisen arvokas. Asetumme helposti joidenkin ihmisten yläpuolelle ja lankeamme halveksimaan tai tuomitsemaan heitä. Miten sinä suhtaudut ihmisiin, jotka ovat erilaisia kuin sinä?

Yksi ihminen on tärkeä. Evankelioimistyössä haluamme kohdata yhden ihmisen, sillä Jumalalle yksilö on tärkeä.

Jeesus antoi esikuvan tehdä ehdoitta hyvää toiselle ihmiselle. "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."

Kuka on sinulle rakas ihminen? Muista sinulle merkittäviä ihmisiä erityisellä tavalla vuonna 2009

Haluamme olla mukana tarjoamassa turvaa niille ihmisille, joiden elämä on uhattuna kotimaassaan. Haluamme vedota päättäjiin kärsivien kristittyjen puolesta.

Jumala on elämän antaja. Jokaisella ihmisellä on oikeus elämään mutta ei oikeutta riistää elämää. Tämä koskee myös pientä lasta äidin kohdussa ja elämänhalunsa menettänyttä ihmistä.

Ihminen on Jumalan luoma. Jos ihminen ajatellaan sokean sattuman tulokseksi, ei ihmiselle jää paljoakaan arvoa. Jumala loi ihmisen rakkaudella.

Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Siksi meidän tulee puolustaa miehenä ja naisena olemisen identiteettiä.

Avioliiton tukeminen on tärkeää. Perhe on ihmiskunnan perusyksikkö, jota tulee suojata.

Kristittynä ihmisenä olet viides evankeliumi – muut lukevat elämääsi ja muodostavat sen pohjalta käsityksen Jeesuksesta.

Jumala tuntee ihmiselämän. Jeesus elää tänäänkin kärsivän ihminen rinnalla. Yksikään hiuskarvasi ei tipu Jumalan tietämättä.

Teemavuoden sivut: www.rakasihminen.fi

- - - - -

Stefanus-uutisia:

Ratsioita Burmassa

Christian Solidarity Worldwide:lta tulleen tiedon mukaan Burman pääkaupungissa on tehty useita ratsioita seurakuntiin. Paikalliset viranomaiset ovat määränneet ainakin 100 seurakunnan lopettamaan jumalanpalveluksensa. Määräys tulee koskettamaan n. 80 prosenttia alueen seurakunnista ja 50 pastoria pakotettiin allekirjoittamaan ainakin viisi asiakirjaa, joissa he lupaavat lopettaa seurakunnan toiminnan. Tottelemattomuuden seurauksena on pastorin vangitseminen.

Kampanjan päämääränä näyttävät olevan seurakunnat, jotka kokoontuvat asuinhuoneistoissa.

Uskovien vuokraamien tilojen omistajat otettiin äskettäin Rangoonin uskontoasianosaston ”käsittelyyn” ja heitä vaadittiin kieltämään kokoukset sen uhalla, että heidän omistamansa huoneistot takavarikoidaan tai suljetaan. Nyt kristityt pelkäävät, etteivät he saa enää kokoontua palvomaan Herraa omissa kodeissaankaan.

Kristityt uskovat syyn tällaiseen laajamittaiseen ratsiaan olevan toukokuussa 2008 Nargis-hirmumyrskyn jälkeen tapahtunut avustustyö. Pastori Schekey Hoipangin mukaan Burman hallitus ei pitänyt siitä, että buddhistit saivat apua kristityiltä.

- Hallituksen lopullinen päämäärä on kristittyjen hävittäminen. Tämä on yksi sotilashallinnon salainen suunnitelma lopettaa kristittyjen määrän lisääntyminen.

Christian Solidarity Worldwide/AsiaNews

Rukoilkaa, että Kristuksen rauha ja armo täyttäisi kristittyjen sydämet heidän kohdatessa uusia rajoituksia. Rukoilkaa, että Burman kristittyjen luja usko olisi se valo, joka vetäisi muita Jeesuksen luo (Matt. 5:14-16).

- - - - -

Ateistien mainokset

Ateistien mainokset pysyvät Lontoon busseissa

Embedded video from CNN Video

Britannien viranomaiset ovat päättäneet, että ateistien mainoskampanjan "Jumalaa ei ehkä ole olemassakaan – lakkaa huolehtimasta ja nauti elämästäsi" -julisteet saavat edelleen näkyä bussien kyljissä Lontoossa.

Kampanjaan on uponnut sataviisikymmentä tuhatta euroa.

Julisteista on tullut yli satoja valituksia, koska niitä on pidetty loukkaavina ja valheellisina.

Komiikkakirjoittaja Ariane Sherine tuohtui aiemmasta kristittyjen kampanjasta, jossa kerottiin lontoolaisille, että Jeesus kuoli heidän puolestaan ja kampanjan nettisivuilla varoitettiin ihmisiä,jotka ovat hylänneet Jumalan, helvetin olemassaolosta.

Videossa yllä mm ateistijulkimo Rickhard Dawkins yrittää levittää jälleen ateismin humu- ja surusanomaa.

Raamattu on jo ajat sitten esittänyt ajattelutyylin, jota kampanja edustaa Paavalin lainaamin profeetta Jesajan sanoin: " Jos kuolleet eivät heräjä, niin: "syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna me kuolemme". (1 Kor 15:32). Siinä humu. Suru tulee sitten kun ollaan Kaikkivaltiaan Jumalan edessä ilman puolusteluja. "Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa, koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet." (Rom 1:20-22).

Italiassa aiottu vastaava kampanja ei saanut mainostajia toteuttamaan sitä.

- - - - -

Barack Hussein Obaman presidentin virkavala ja virkaanastujaispuhe:

Varapresidentti Joe Biden vannoo virkavalan:

(Huom! Pitemmän kaavan mukaan ja ei takeltelua, kuten Barackin tapauksessa).

-------------------------------------------------------------------------

-Huomautus:Tämän sivuston julkaisija ei jaa välttämättä kaikkia ylläolevien uutisoijien mielipiteitä-