ESTUDI SOBRE ELS EFECTES DEL NEUROPROD EN EL DESENVOLUPAMENT DE L’ALZHEIMER DETECTAT EN FASES PRIMERENQUES
Aquest experiment és basa en un cas real però amb algunes modificacions de les dades per mantenir la confidencialitat. Els resultats i conclusions als que podeu arribar són similars als de l’estudi real.
1.- Introducció
La malaltia d’Alzheimer és un trastorn cerebral que destrueix lentament la memòria i la capacitat de pensar i, amb el temps, l’habilitat de dur a terme fins a les tasques més senzilles. Les persones amb Alzheimer també experimenten canvis en la conducta i la personalitat.
Els símptomes d'Alzheimer (canvis en la manera de pensar, recordar, raonar i comportar-se) es coneixen com a demència. Per aquesta raó, algunes vegades es fa referència a la malaltia d'Alzheimer simplement com a “demència”. Altres malalties i afeccions també poden ocasionar demència, però la malaltia d'Alzheimer n'és la causa més freqüent en la gent gran.
La malaltia d'Alzheimer no és una part normal de l'envelliment, sinó que és el resultat de canvis complexos al cervell que comencen anys abans que apareguin els símptomes i que originen la pèrdua de neurones i les seves connexions. Donat que és una malaltia molt freqüent podeu trobar abundant informació a internet.
2.-Objectius del treball experimental
Es tracta d’estudiar com afecta l’administració del medicament Neuroprod l’evolució de la malaltia neuro-degenerativa d’Alzheimer, seguint l’evolució de diversos paràmetres cognitius i radiològics durant 18 mesos de tractament.
3.-Material i mètodes
Medicament administrat: Neuroprod.
Univers experimental: Mes d’un miler de persones de tot el mon, amb una proporció igual de homes i dones, en un interval d’edat comprés entre 60 i 85 anys.
Criteris d'inclusió: Diagnòstic de deteriorament cognitiu lleu (MCI), o Alzheimer lleu, o presència de la molècula “amiloide” en el cervell, mesurada amb Tomografia de Positrons. L’acumulació de plaques d’amiloide al voltant de les neurones del cervell és un dels símptomes físics que acompanya els trastorns conductuals de l’Alzheimer.
Els candidats varen ser dividits en dos grups iguals per a totes les característiques considerades. A la meitat d’ells se’ls va administrar 10mg/kg de Neuroprod per via intravenosa cada 2 setmanes, durant 18 mesos.
A l’altre meitat se’ls va administrar una substància innòcua (anomenada de manera general “placebo”) seguint el mateix protocol i pauta. A aquest tipus d’experiment se’l anomena en medicina de “doble cec”, doncs ni els subjectes experimentals ni les persones que administren la medicació i el placebo saben que és el que estan administrant. Es segueix aquest protocol per evitar els efectes psicològics sobre l’evolució de l’experiment.
Tant a l’inici de l’experiment com al cap de 18 mesos de tractament es van mesurar els següents paràmetres a tots els individus:
Taxa deteriorament cognitiu i funcional (TDC): Establerta mitjançant test cognitiu (bateria de preguntes) i que oscil.la entre 0 i 18. Valors més elevats indiquen un major deteriorament.
Taxa valoració deteriorament per Alzheimer (TDA): Establerta mitjançant test cognitiu (bateria de preguntes) i que oscil.la entre 0 i 80. Valors més elevats indiquen un major deteriorament
Carrega d’amiloide mesurada amb tomografia d'emissió de positrons (CA_PET): Mesura de l’acumulació de plaques d’amiloide en el cervell, estimada a partir de les imatges cerebrals generades per Tomografia d’Emissió de Positrons.
Valoració afectació micro-hemorràgies: Mesurada en una escala de 0 a 100 al final de l’experiment.
Valoració afectació edema cerebral: Mesurada en una escala de 0 a 100 al final de l’experiment.
4.- Resultats
A l’arxiu EXCEL amb el nom de Resultats hi trobareu les dades que resulten de l’experiment, tant pel que fa a les característiques del grup al qual es va administrar el Neuroprod com al que es va administrar Placebo. També hi trobareu la variació dels paràmetres controlats a l’inici i al final de l’experiment.
Amb totes aquestes dades podeu:
a) Comprovar si els grups experimentals tenen les mateixes característiques.
b) Emetre hipòtesis i contrastar-les mitjançant un test t-Student, respecte als efectes que te el Neuroprod sobre els pacients. Això es pot fer paràmetre a paràmetre considerant els efectes positius com els negatius.
c) Emetre conclusions sobre el possible valor terapèutic del Neuroprod.