L'any 2020 serà any olímpic i ho aprofitarem per portar les mascotes de les Biblioteques Escolars del Pla de l'Estany a participar als Jocs Olímpics de Tòquio
i ho farem en format còmic.
Us proposem tres opcions per participar!
-Que la mascota de la vostra biblioteca participi en alguna o diverses modalitats olímpiques (segons si li agrada algun esport concret o és molt activa i n'hi agraden molts),
-Portar les mascotes de les Biblioteques Municipals a participar de l'esdeveniment olímpic,
-Fer venir al Pla de l'Estany, a les mascotes olímpiques, Miaritowa i Someity *, i que descobreixin el nostre entorn.
Treballs presentats
ESC Carles de Fortuny (Esponellà)
Les aventures de l'Ulletres (3r)
ESC Pla de l'Ametller (Banyoles)
Booky va a Tokio(2n) Booky i les olimpiades(2n) La Rita viatja a les olimpiades(P5)
Booky juga a futbol a les olimpiades(P5) Miraitowa i la Someity visiten Banyoles(P5)
ESC Camins (Banyoles)
La Bombolletra a les olimpíades de Handbol a Tòkio (P3-5è)
La Bombolletra a Tòkio (P3-5è)
Introducció
No se'ns escapa que, de la mateixa manera que a través de pel·lícules o eines TAC podem treballar gran varietat de continguts amb caire pedagògic, també a través dels còmics, àlbums il·lustrats i novel·les gràfiques es poden estudiar aspectes de molt diferent tipologia: història, societats, art, medi, literatura, música...
La lectura de còmics implica més que llegir bafarades; hi ha elements textuals i elements gràfics que la fan més immersiva i complexa i, alhora, més atraient. No en và és conegut com el novè art!
Per això i per molt més, aquest curs hem apostat per crear còmics.
Per tal de poder treure'n tant de suc com sigui possible a aquest treball, hem preparat unes propostes engrescadores:
*Una xerrada sobre Àlbums il·lustrats, amb Mònica Badia -Xarxa de Biblioteques Escolars- (dcr 6 de novembre)
*Un taller per Crear Còmics a l'aula, amb Meri Gil (dcr 27 de novembre)
*S'ha creat la Maleta Pedagògica Còmics a l'aula, que compta amb còmics de diversa tipologia, làmines i diverses activitats per dinamitzar i aprofundir la lectura d'aquest llenguatge gràfic.
Les opcions amb les us animem a participar, ja mencionades més amunt, són:
-La mascota de la biblioteca del vostre centre viatja a Tòquio a participar als Jocs Olímpics
-La mascota de la biblioteca municipal viatja a Tòquio a participar als Jocs Olímpics (per a centres que no tinguin mascota de BE)
-Portar a conèixer el Pla de l'Estany, a les mascotes olímpiques, Miaritowa i Someity.
Calendari
Inscripció a les xerrades i tallers - Abans de finals Octubre
Inscripció al Projecte Literari Mascotes a les Olimpíades- abans del 29 de novembre
Es demanarà que es concretin quins grups participaran i nombre d'alumnat de cada grup.
Abans del 29 d'abril (NOVA DATA DEGUT A SITUACIONS EXCEPCIONALS. Si aquestes es mantenen arribant a aquesta data, l'entrega es faria el 15 de maig -s'informaria per aquesta via-) caldrà haver entregat, en format paper, les pàgines acabades del o dels còmics creats, al Servei Educatiu/CRP:
Centre de Recursos Pedagògics
C/ llibertat 159, 2A
17820 Banyoles (Girona)
A l'abril es presentarà el llibre-recull amb els còmics creats, a la parada que la Biblioteca Municipal farà a la Plaça Major la Diada de Sant Jordi i es farà una exposició, en un lloc, encara a determinar.
Per a aquest motiu, cal disposar de l'autorització de les famílies adequat.
Bases
Les pàgines de cada còmic creat s'han de presentar en format paper, sense grapar.
(Aquest curs NO demanem que ens ho envieu en format digital)
Format PAPER:
Mida Din A-3
Apaisat o vertical, com es desitgi, i amb el nombre de vinyetes que vulgueu (sempre que es vegin bé i es llegeixi el text (alguns exemples...)
Cada còmic creat ha de dur un títol. Pot ser a la part superior de la pàgina o dins la primera vinyeta. Exemples. No s'ha de fer cap portada
També cal que el nom de qui l'ha creat es mostri. Pot ser al costat del títol o sota d'aquest o al final de tot del còmic
Pot ser escrit a dues cares si:
* La il·lustració i color d'una cara no afecta el contingut del costat oposat del full
* Es respecten els marges (s'haurà d'enquadernar, si els marges són ajustats, es perdrà part del text o dibuix)
Bona lletra, si és escrit a mà. Si s'escriu amb un processador de textos, es pot utilitzar la tipologia de lletra i la mida que es vulgui, mentre sigui clarament llegible
Les pàgines poden anar numerades si es desitja
SENSE faltes d'ortografia. Al ser documents originals, no els podrem corregir i ens reservem el dret de no publicar algun còmic si el seu contingut no es considera correcte
Les il·lustracions han de ser originals, fetes per l'alumnat. No s'acceptaran imatges extretes d'internet, que poden estar subjectes a drets d'autoria
Net, sense arrugar ni amb les pàgines grapades
Entregar físicament al Servei Educatiu, als referents del CRP
Podeu presentar un treball a nivell d'aula, diversos treballs fets en grup o treballs individuals. El nombre màxim de pàgines per treball serà de 3 fulls (6 pàgines)
La proposta acaba enquadernant els còmics presentats, d'aquí que demanem que s'entreguin sense arrugar i nets i sense grapar.
Es presentarà, públicament, a la parada que la Biblioteca fa Per Sant Jordi, a la Plaça Major i en format exposició (lloc pendent de negociacions)
Els treballs presentats, segons mida, possiblement s'escanegin i es faci un recull digital que es publicarà en aquest web
Col·laboradors