2008 bildades musikföreningen VOLYM av ett gäng kompisar som delade ett stort intresse för kultur och musik. Tanken var att sammanföra lokala musiker och musikintresserade för att utveckla livescenen och sprida lokal musik och möjligheten att utöva musik.
MUSIKFIK var den första vågen av arrangemang där föreningen ordnade musikcaféer för alla åldrar på fritidsgårdar, kulturcaféer och andra arenor. Föreningen fick också uppdrag att sköta diverse teknik och ljud vid andra lokala arrangemang som Kulturnatta, Rockkarusellen och Ruskselerevyn - Bybo.nu
2012 flyttade vi in i egna lokaler på Gärdesgatan 12 där vi ordnade en fast scen och möjligheten att ordna mindre fester och andra typer av sammankomster. Där ordnades fler MUSIKFIK och den första punkkvällen anordnades. Vi kallade den: "PUNKtering i mellanGÄRDET" I samband med satsningen på egna lokaler anslöt vi oss till riksorganisationen Kontaktnätet som vi fortfarande har ett nära samarbete med.
2013 Efter den lyckade punkspelningen på Gärdesgatan förhandlade vi med Hotell Lappland om att ordna en andra punkkväll hos dem. Vi fick klartecken och "Släpp punkarne loss, det är vår!" anordnades till lyckselebefolkningens stora jubel.
2014 lämnade vi gärdesgatan av kostnadsskäl och ingick i ett samarbete med Cityhotellet där vi skulle anordna events för att locka fler besökare till deras pub/restaurang. Där hölls Lördagslive med lite lugnare musik på eftermiddagen och vi ordnade två punkkvällar till: "Det våras för Punken" och "Punktoberfest". Nu hade ryktet om att punken frodas i Lycksele spridit sig över länsgränsen.
Vi fick fortsatt förtroendet att sköta ljud och teknik vid olika arrangemang bland annat ett antal av fritidsgårdarnas arrangemang och Armbrytnings SM som hölls i Lycksele.
2016 Blir vi tvungna att lämna Cityhotellet då verksamheten omvandlas till asylboende till följd av de fruktansvärda händelserna i mellan östern som tvingat massor med människor på flykt. Föreningen har därmed ingen naturlig plats att ordna sina events på. All utrustning förvaras i ett garage.
Senare på hösten ordnar vi en popkonsert med Dennis Kalla på ungdomscafé 36:an med hjälp av stöttning från Lycksele Kommun och Kontaktnätet som har en turnélista med subventionerade artister.
2017 Hade vi äran att vara värd för Kontaktnätets kongress som hålls på Hotell Lappland. Vi knyter närmare kontakter med andra musik och kulturföreningar från hela Sverige. På hösten genomför vi en turné tillsammans med rockföreningen Whiplash i Umeå och ordnar konserter i Holmsund, Umeå och Abborrträsk. Detta är det första kommunöverskridande samarbetet som vi hoppas ska fortsätta länge till.
2018 Går vi från att vara Musikföreningen Volym, till att vara Kulturföreningen Volym och fortsätter utveckla vår samverkan med fler föreningar i västerbotten och vi ser till att Inlandsbanefestivalens stopp i Lycksele blir det bästa hittills.