Jeesus Nasaretilainen ja hänen puolustamisensa miekalla

"Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu."


Seuraava tarina perustuu evankeliumikirjoihin, jotka löytyvät kristittyjen pyhästä kirjasta Uudesta testamentista, joka käsittää viimeisen neljänneksen kristillisestä Raamatusta.


30-luvulla Jeesus Nasaretilainen oli yhtenä vuonna nauttinut Jerusalemissa pääsiäisaterian oppilaittensa kanssa. Hän sanoi sitten näille näin:


"Kun lähetin teidät matkaan ilman kukkaroa, laukkuja ja jalkineita, niin puuttuiko teiltä mitään?" "Ei mitään", oppilaat vastasivat. Jeesus sanoi heille seuraavaksi näin: "Nyt on toisin. Jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa, samoin laukun. Jolla ei ole rahaa, myyköön viitan päältään ja ostakoon miekan. Sillä tietäkää, että tämän kirjoituksen täytyy käydä minussa toteen: 'Hänet luettiin rikollisten joukkoon.' Kaikki, mitä minusta on lausuttu, saa nyt täyttymyksensä." Oppilaat sanoivat hänelle: "Herra, tässä on kaksi miekkaa." "Riittää", Jeesus vastasi.


Sitten hän vetäytyi oppilaidensa kanssa Öljymäelle Getsemanen puutarhaan. Sinne tuli jossain vaiheessa joukko aseistautuneita miehiä. Heidän joukossaan oli yksi Jeesuksen oppilaista, Juudas. Juudas meni Jeesusta kohti osoittaakseen tämän mukanaan oleville miehille. Jeesus sanoi hänelle: "Juudas, suudelmallako sinä kavallat Ihmisen pojan?" Kun Jeesuksen seuraajat näkivät, mitä oli tulossa, he sanoivat: "Herra, iskemmekö miekalla?" Yksi heistä iskikin ylipapin palvelijaa niin että tämän oikea korva irtosi. Jeesus sanoi kuitenkin: "Ei! Antakaa tämän tapahtua!" Jeesus kosketti miehen korvaa ja paransi sen.


No hitto, Jeesuksen puhe miekoista olikin ollut juoni!

Vakavaa höpötystä: "Siihen aikaan minä olin todella viisas ja ymmärsin kaiken"


PS. Ensimmäinen äkillisistä hengellisluontoisista kriiseistäni oli ollut vuonna 1993 tapahtunut kristinuskon perusasian tajuaminen. Vuonna 2016 taas olin ruvennut ajattelemaan, että Kristuksen sovitustyön ja Pyhän hengen voiman takana ei välttämättä olekaan toimivaa Jumalaa, vaan että kyseessä saattaa olla pelkästään hyvää tekevä psykologinen ilmiö. Vuonna 2021 olin tullut siihen tulokseen, että ei edes tarvita turvautumista Kristuksen sovitustyöhön. Riittää, että tajuaa, että ihminen ei kykene muuttamaan itseään moraaliseksi eikä motiivejansa puhtaiksi. Eikä hänen pidä sellaista yrittääkään. Ihminen muuttuu yrityksestään riippumatta, jos muuttuu. Siteeraan lopuksi Jeesus Nasaretilaista: "Mikä on ihmiselle mahdotonta, on Jumalalle mahdollista."

Tein tämän sivun mahdollisesti vuonna 2012.
Hyvää, kuohkeaa vastallista ŝuismia