Un dels objectius que justifiquen l’ús d’aquests tipus d’eines de disseny, a les escoles, és la capacitat que ens ofereix de transformar una idea en realitat, a través d’un procés creatiu.
És per això que normalment es relaciona el disseny amb la impressió 3D. Però Tinkercad ens ofereix altres alternatives, com la construcció dels objectes amb blocs (blocks) o amb maons (bricks).
blocks bricks
Veureu com visualitzar un disseny amb bricks, seguint les següents indicacions:
1. Dissenyeu un objecte per ser construït, posteriorment, amb maons (bricks). Per exemple, una casa senzilla
.
Els dissenys s’han d’adequar a les possibilitats que ens ofereixen els bricks, tan en forma com en mida.
2. Observeu les eines blocks i bricks.
3. Seleccioneu bricks i observeu el resultat.
És possible que els resultats no siguin gaire bons al principi. Haureu de modificar la resolució i les mides de l’objecte.
4. Observeu les eines que ens ofereix la vista bricks.
Fixeu-vos que us permet millorar la resolució, visualitzar o no, una base (Ground) i la possibilitat de veure els resultats capa a capa (layers), facilitant enormement la construcció de la figura.
5. Seleccioneu la màxima resolució (x3 design size) i observeu el resultat.
Podeu modificar la mida de l'objecte, per comprovar com afecta la qualitat del resultat final.
6. Seleccioneu l’opció de visualitzar les capes (Layers) i observeu el seu efecte
7. Finalment, observeu el resultat, si enlloc visualitzar l’objecte amb maons (bricks), ho fem amb blocs (Blocks)
.
S'ha de dissenyar i dimensionar perquè es pugui construir amb bricks i blocks.
Ha de disposar de torres de guaita.
Situar algunes finestres en les torres.
Una porta com a mínim.
Codeblocks és la nova extensió que incorpora Tinkercad. Permet la creació de dissenys 3D mitjançant la programació orientada a objectes. En comptes de dibuixar els dissenys en un entorn gràfic, es tracta de col·locar objectes predefinits en el pla de treball, per després modificar-los.
Fins ara, per crear els dissenys 3D amb Tinkercad, hem arrosegat figures (cubs, cons, cilindres, esferes, etc.) al pla de treball. Dins de Codebocks el procediment és similar, però enlloc d'arrossegar una figura al pla de treball, arrosseguem el bloc de codi d'una figura i en definim els paràmetres (mida, color, posició, etc.).
El següent bloc de codi crea un cub de dimensions 20 x 20 x 20 mm.
Per defecte, els objectes es situen en les coordenades x, y, z (0, 0, 0). Les línies vermelles, verdes i blaves delimiten x, y, z respectivament. El cub es troba 10 mm per sota del pla de treball.
Si afegim el bloc move podem moure el cub i situar-lo per sobre el pla de treball.
Aprendreu a fer servir el Codeblocks a través de la següent activitat d'exemple:
En aquesta activitat d’exemple realitzareu un brick amb Codeblocks, seguint les següents indicacions:
1. Inserteu un cub de 70 x 20 x 20 mm. Aquest cilindre serà la base brick.
2. Moveu la base per tal que la cantonada inferior - esquerra coincideixi amb les coordenades (0, 0, 0).
3. Posicioneu un cilindre de radi 2,5 mm i alçada 5 mm.
4. Desplaceu el cilindre a la posició (10, 15, 20).
5. Situeu un altre cilindre a la posició (10, 5, 20).
6. Optimitzeu el codi i feu servir el bucle count with - do per tal d'utilitzar un únic bloc de cilindre.
7. Afegiu un altre bucle count with - do i afegiu més parelles de cilindres a la posició y: 20, 30, 40, 50 i 60.
A la tasca 2, us proposem realitzar uns anells olímpics amb Codeblocks.
Procureu utilitzar bucles per optimitzar el codi.
Us proporcionem un model de referència: