Då Morten Abel for 47 år siden (1981) skreiv teksten te "Tore Tang" hadde han ikkje ein konkret person i sikte.
Teksten kom te han som ein følge av det skremmande synet av alkoholikere og uteliggere i Torgtrappa i Stavanger under 70/80-tallet. Det er uvisst kor Abel henta navnet "Tore Tang" fra. I sangen kan me hørra strofå: " Kor an komme fra - vet bare han ... Tore Tang."
( Tekst hentet fra Rogalyd )
Skude Jukebox har tatt seg den kunsteneriske friheten te å skriva ein lokal oppfølgar av allsang favoritten.
Der blir svaret på kor an komme fra " avslørt". SAngen har tittelen " Tore Tang ein Skuddnes mann? "
Me har lagt på et spørsmålstegn her. Det e unødvendig. For monge i Havn meine å veda at Tore Tang i årevis, va spelemann på
Hafnia Cafe. Der spelte Tang med damene på sitt fang...
Kor an blei av?
Tja - an va vel ein av dei så Morten fra Abel såg på Torgtrappå på 80 tallet....
Skude Jukebox har henta fram originalen te Mods og den ligge ner forbi teksten her
Det e lett å heia på Cathrine Skaar og hennes SUPer butikk - saltraak.no
I seks år har hu tilbudt kunder fra inn og utland flotte SUP paddle turar i den aldeles nydelige skjærgården me har rundt oss.
Og ikkje nok me det. Hu e ein Skuddnes ambassadør og entusiast. Dette kunne me lese på Cathrine si Facebook sia i sist uga:
" Visste du at..?
Skudeneshavn har mer å by på enn verdens beste kaffe på 13 Humler himmelske blåskjell på HAVN Hotell & Restaurant byens beste burger på Smiå Bistro & Pianobar nytt torg, små unike nisjebutikker treningssenter yogastudio 1800m2 historiske Skudeneshavn Museum, Mælandsgården og flytende badstue, sandstrand og ekte sørlandsidyll? "
Saltraak va 5 år sensommeren i fjor. Skude Jukebox KI studio ga i den anledningen ein sang te Saltraak og te Cathrine. Det e den du kan hørra her:
På 60 tallet va barnehagen på Vådel. Der passte me på oss sjøl.
Å voksa opp på Syre på 60 og 70 tallet va rett og slett " ein lek" .Denne sangen tar vare på nogen av minnene som Syrebuar
fra dengang da - vil kjenna seg godt igjen i...
Litt av teksten
"På 60 tallet passte me på oss sjøl . Me har denne tiå friskt i minne Nå skrive me ein sang sånn at tiå ikkje forsvinne"
Teksten og sangmixen e det jukebox redaktør Atle S som har opplevd...
Ein sang om barnetro, voksentro og den stille forventningen som prega oss når me sko på søndagsskolen i "Havn":
Flanellografen var sentrum for fortellingene. Me såg på me store øyne når Josef, Maria og Jesusbarnet blei flytta rundt av varme hender. Takk for gode minner.
Tekst og sang arrangement: Atle Sommerfeldt
Det va i atten sytti tri at Olena Gitlesen starta bade karrierå si. På et badehus reist av byens borgere
brukte hu all si ti...
Sånn starte både historien og sangen om Bade Olena Gitlesen.
"Ei lidå dama der sto.Med såba,vatten og vennlig ro..." Dette e ei av verselinjen i hyllest sangen.
Hør heile sangen på YouTube. Det e den lokale KI sangeren anKjell som e vokalist
Geir Sofus Sommerfeldt - nå 66 - pass på for nå gjørr han så han vil...
Det har bla.a resultert i ein rockeversjon av Tatuttatei
Her e historien om Tatuttatei sangen som han Geir har gjort te et slags "Sofus varemerke". Har me hørt an for siste gang?
Geir fortelle koss det starta - i ein gondol - Østerrike - 1990...
Les historien og hør sangen
"Skudeneshavn deg mitt hjerte har kåret"
Vår flotte Skudeneshavn sang...
Den finaste sangen - den finaste strofå. Ein bysang som i 2004 kom på andre plass i NRK sin kåring av "Norges vakreste bysanger."
Klart me synes at den burde vært nummer 1. Uansett e den sang 02 på jukeboxen . Takk Liv Kathrine og Svein Egil Enerstvedt for den flotte versjonen du hørre her nå. Teksten skreiv journalist Sigurd Jakobsen, mens han satt i tysk konsentrasjonsleir under andre verdenskrig.
Ein sang i presang
John Helge Rullestad fyllte 80 år i fjor høst.Ka gir me te ein spreke 80 åring som har alt, og opplevd alt?
Jo, kanskje han kunne få ein sang i presang? Hør hyllest sangen te " an Johnny" på YouTube .
Ein CD gave fra Bedehusene ...
I 2007 fekk Skudeneshavn ein CD i gave te 150 års jubileet fra bedehusene i byen. 100 skuddnes buar va i sving.
Lyden har vore: godt gjømt, men ikkje glømt. Ein av sangane synges av Bjørg og Kjell Magnus Sandve.Sangen "Sollengt" har tekst av Simon Nes, og Einar Hellesland har satt musikk te sangen. Les mer om Lyden fra Bedehusene her.
Og sangen ligger rett under teksten her. Lytt og del sangen!
Det gode liv har et navn...Skudeneshavn!
Bruce Springsteen sin vakre hyllestsang "My Hometown" har inspirert låtskriver Atle S te å skrive ein tekst om sin "hometown" KLIKK på YouTube bildet og hør sangen " Det gode liv har har et navn"
Det e KI bandet Sigmonn & The Bluesmakers som har spilt inn sangen...
Særoppgaven som ble til en Rapsodi
Dette er sangen - dette er hyllesten - du bare MÅ høre. En skrivegla KI Odin leverer en rapsodi rett ut av læreboka.
Ingen fast struktur, ingen faste refreng og gjentakelser. Bare en fin melodiflyt der tekst og musikk samhandler og overrasker.
The making of a hit - the Skudd`nes way:
Kor vanskelig/lett kan det å være å laga en “hit” sang? Tja...det vett ein vel ikkje før ein har prøvd. Så me ville prøva..
Les den fornøylige historien fra KI studioet i Gunnarsbakken 3. Då to kompisar, høge på adrenalin og låge på fornuft.
Ville laga ein HIT av sangen "The Day " utgitt av jentebandet Connection i 2001 . Hør sangen .E det ein HIT?