A les nostres sessions de robòtica, hem treballat en la creació de cames mecanitzades per simular el moviment de l’articulació del genoll. Aquest projecte combina la tecnologia amb el coneixement del cos humà, oferint-nos una visió pràctica de com es produeix el moviment en el nostre aparell locomotor.
Durant el projecte, hem fet una introducció a l’aparell locomotor i les seves parts principals, aprofundint en el paper de les articulacions. També hem reflexionat sobre per què, de vegades, les persones necessiten rehabilitació per recuperar la mobilitat, i com el cos, amb el seu sistema complex de músculs, ossos i nervis, aconsegueix moure’s amb tanta precisió.
Aquest projecte ens ha permès explorar com es pot replicar la biomecànica humana amb mecanismes robòtics i ha obert la porta a entendre millor les aplicacions d’aquests coneixements en àmbits com la robòtica mèdica i les pròtesis. Un viatge fascinant entre la ciència, la tecnologia i el moviment humà!
Voleu veure algun dels nostres prototips i el seu funcionament?
Dins l'àrea de plàstica hem treballat l'esquema corporal, les dimensions de cada una de les parts del cos i gràcies a un model de fusta hem aconseguit dibuixar dos cossos humans tenint en compte les proporcions reals.
A la classe d'educació visual i plàstica l'alumnat ha explorat l'art com una forma d'expressió i comprensió del cos, inspirant-se en el moviment cubista de Pablo Picasso.
Els autoretrats que veiureu a continuació són el resultat d'un treball artístic on els i les alumnes han reinterpretat el seu propi rostre utilitzant formes geomètriques, perspectives fragmentades i colors vius. Han après com el cubisme trenca amb la representació realista per mostrar les múltiples facetes d'una persona des de diferents punts de vista, tot en una sola obra.
A través d'aquestes obres, els alumnes no només han treballat la seva creativitat i expressió artística, sinó que també han aprofundit en la comprensió de les parts del cos i el significat que poden transmetre amb l'art. És una invitació a mirar més enllà del que és evident i a buscar connexions amb el tema central del projecte: el misteri del cos humà.
Us convidem a observar detalladament cada autoretrat i a intentar descobrir quina persona s'amaga darrera de cada una de les obres...
RESOLDREU AQUEST MISTERI?
Ens hem centrat en l'aparell locomotor i ho hem fet d'una manera molt especial...
Gràcies a les ullers Meta Quest 3, hem viscut una experiència en realitat virtual sorprenent i educativa! Ens hem submergit en el món de l'esquelet, localitzant i "agafant" els diferents ossos mentre els observàvem de ben a prop. Aquesta eina innovadora ens ha permés aprendre d'una forma totalment immersiva i motivadora! Una experiència que ens ha fet veure el cos humà des d'una altra perspectiva. Seguim aprenent i descobrint!
El daltonisme és un defecte de la visió que afecta la percepció dels colors. Les persones que el pateixen tenen dificultats per distingir alguns colors concrets, especialment el vermell i el verd, tot i que també poden tenir problemes amb el blau i el groc, segons el tipus de daltonisme.
El daltonisme sol ser hereditari i es deu a una alteració en els cons fotoreceptors de la retina, que són les cèl·lules responsables de captar els colors. Està relacionat amb el cromosoma X, fet que explica per què afecta més els homes que les dones. També pot ser causat per malalties oculars, lesions o efectes secundaris de certs medicaments.
1.Deuteranopia i deuteranòmala → Dificultat per percebre el verd.
2.Protanopia i protanòmala → Problema amb el vermell.
3.Tritanopia i tritanòmala → Afecta el blau i el groc (poc comú).
4.Acromatòpsia → Incapacitat total per veure colors (molt rar).
El test més comú és el Test d’Ishihara, que consisteix en plaques amb nombres formats per punts de colors. Les persones amb daltonisme tenen dificultats per llegir els nombres correctament.
No hi ha una cura definitiva per al daltonisme genètic, però hi ha ulleres i lents especials que poden millorar la percepció dels colors en alguns casos.
Si tens dubtes sobre si ets daltònic, pots fer un test en línia o consultar un oftalmòleg!
Nosaltres a les sessions de robòtica hem creat una màquina capaç d'identificar els colors, així una persona daltònica podria identificar-los sense cap mena de problema.
L'Oriol Montlló, alumne de primer d'ESO de la nostra escola ha volgut col·laborar en aquest experiment. Gràcies Oriol!
El cos en moviment.
L'objectiu d'aquesta activitat ha estat representar el cos humà en moviment a partir de formes geomètriques i perspectives múltiples, inspirant-nos en el cubisme de Picasso.
Realment han acabant creant unes obres molt creatives i inspiradores.
Com a activitat de tancament dins l’àrea de plàstica, els nostres alumnes han treballat en grups per crear maquetes dels diferents aparells del cos humà. Aquest projecte els ha permès demostrar tot el que han après sobre el tema, combinant coneixements de ciències amb creativitat i treball en equip.
Cada grup ha representat un aparell diferent, utilitzant materials variats i tècniques artístiques per construir maquetes que mostren l’estructura i el funcionament de cada sistema del cos humà. D’aquesta manera, han aprofundit en l’aprenentatge d’una manera visual i pràctica.
El resultat han estat unes maquetes sorprenents, que no només reflecteixen el seu esforç i dedicació, sinó també el seu entusiasme per aprendre d’una manera dinàmica i participativa. Felicitats a tots per la gran feina feta!