Ordet for 2021-05-01

Om at ville behage mennesker (1)

"Menneskefrygt kan sætte fælder …" Ordsp 29,25

For at sikre sejr i kamp skulle kong Saul vente på, at profeten Samuel skulle komme og give et offer til Gud. Men da dagen gik, og folket blev utålmodigt, ofrede Saul selv offeret. Da Samuel krævede at vide hvorfor, svarede Saul: "Da jeg så, at folkene forlod mig og spredtes, og at du selv ikke kom til den aftalte tid, og at filistrene samledes i Mikmas, tænkte jeg: 'Nu drager filistrene ned mod mig i Gilgal, og jeg har ikke søgt Herrens gunst. Så tog jeg mod til mig og bragte brændofferet.'

Samuel sagde: 'Du har båret dig tåbeligt ad! Hvis du havde holdt den befaling, som Herren din Gud har givet dig, havde Herren grundfæstet dit kongedømme over Israel til evig tid. Men nu skal dit kongedømme ikke bestå. Herren har udsøgt sig en mand efter sit hjerte. Ham har han udpeget til fyrste over sit folk, fordi du ikke holdt, hvad Herren befalede dig.'" (1. Samuel 13,11-14)

Fordi Saul havde brug for folks anerkendelse, mistede han alt. At sige sandheden er måske hverken let eller behageligt, men Bibelen fortæller os, at vi skal gøre det alligevel - ligesom Samuel gjorde det. Folk, der vil behage andre, er faktisk uærlige, fordi de fortæller andre, hvad de vil høre, i stedet for det, du har brug for at sige.

Nu skal du ikke være uhøflig og ufølsom, men du må ikke lade dig skræmme af det. Fordi nogen ikke ønsker at høre sandheden, skal du ikke kompromittere dit ansvar for at udtrykke den. Har du nogensinde følt dig utilpas over noget, nogen bad dig om at gøre? En af måderne, Gud leder os på, er gennem en følelse af indre fred. Esajas siger, at du vil blive ført frem i fred. (Se Es 55,12) Og Paulus skriver: "Forfølg ... ting, der skaber fred." (Rom 14,19) Når noget ikke føles rigtigt, skal du åbne munden. Sig: "Jeg har ikke fred i det her."

Folk bør ikke forvente, at du fortsætter, før du oplever fred, men det sker, at andre stiller krav til os. Jesus sagde til sine disciple: "Men vil nogen ikke tage imod jer eller høre jeres budskab, så forlad det hus eller den by og ryst støvet af jeres fødder." (Matt 10,14) Når en persons reaktion truer med at forhindre dig i at gøre, hvad du ved, er rigtigt - er det tid til at ryste det af dig ​​og gå videre.