Vandring Mallorca 2014

Wi-resors beskrivning av resmålet:

Det är inte alla som vet att Mallorca har så mycket mer att erbjuda än bara vackra stränder och ett uppskattat uteliv. Bortom de populära strandpromenaderna upptäcker du en helt storslagen och varierande natur. Denna kuperade lilla ö i västra Medelhavet erbjuder både vackra vandringar och ett mycket rikt kulturliv. Vissa vandringar går utmed det klarblå havet och andra längre in på ön, bland berg och raviner och vi passerar charmiga små byar, där tiden tycks stått stilla.

Vi bor i byn Sóller som ligger i en dalgång i bergskedjan Tramuntana, öns ryggrad och nära den vackra nordvästra kusten. Detta är en perfekt utgångspunkt för ett stort antal varierade vandringar. Byn har en gammal och intressant historia med tydliga kopplingar till Frankrike. Bland de trånga gatorna finns flera små butiker och mitt i byn ett genuint och charmigt torg med flera serveringar. En gammal klassisk spårvagnslinje förbinder byn med den lilla fiskebyn Puerto Sóller vid kusten. Det tar 5-10 minuter ner till Puerto Sóller där det finns en fin badstrand, en uppskattad liten utflykt på den vandringsfria dagen.

Mer fakta om vandringen - Här

Färdspår, höjdkurvor etc.

Dag 1 Ankomst till Sóller 22/4

Framme i Sóller checkade vi in på Gran Hotel Sóller. Vår bas hela veckan framförallt på sen eftermiddag då man han med att bada och sola i utomhuspoolen på taket. Enligt uppgift var det en från återvändande från Amerika som byggde om fabriksbyggnaden till detta fina hotell.

Utsikt från rummet och byns obligatoriska kyrka

Dag 2 Sóller – Puerto de Sóller 23/4

Vår första dag vandrar vi tillsammans i lättare tempo ut mot kusten och Port de Sóller. Vi vandrar uppför genom tallskog och olivlundar med gamla träd, många över 1 000 år gamla och därefter nerför för att slutligen komma fram till Puerto de Sóller. Det är beläget vid en nästan cirkelrund havsbukt med en fin sandstrand. Vi tar spårvägen tillbaka till Sóller.

Fakta: 10,2 km med en höjdskillnad på +/-255 meter.

Efter en stunds vandring så möter vi en åsna och strax efter kommer hans äldre vänliga ägare. Vi stannar och pratar och han bjuder in oss i gården. Det är hans föräldrahem som har köpts upp av en tysk och han är anställd för att ta hand om gården. På bilden ser vi det renoverade utrymmet med sin olivpress.

På bilden syns även Åsa en av våra färdledare.

Dag 3 Sóller - Deià 24/4

Solen fortsätter att lysa över oss och hatten gör nytta som skydd. Vi vandrar genom vackra olivlundar på en gammal pilgrimsväg och ner till viken Cala Deiá. Efter förfriskningar fortsätter vi vidare upp till Deiá som ligger högt uppe i bergen med såväl utsikt över havet och dalgångar med olivlundar. Märks att det är en inneby för konstnärer och andra som dras till atmosfären. Inte brukar så små byar ha så många restauranger, tapasbarer och småbutiker.

Fakta: 12,8 km med en höjdskillnad på +/-740 meter.

Inte har jag trott på troll tidigare och nu står det ett rakt framför mig!!! Inte springer det iväg heller... nu drar jag!

Dag 4 Valldemossa – Ärkehertigens väg 25/4

Idag blev det en kort busstur till Valldemossa och en liten rundtur i byn då vi besökte klostret som George Sand och Chopin gjorde berömt. Sedan vandrade vi ”Ärkehertigen Ludvig Salvadors väg”. Vandringen börjar i utkanten av byn och vi strövar först uppför genom ekskogen. Vi hittade flera spår efter kolmilorna när vi kom upp på bergsplatån. Tyvärr var inte vädret med oss idag så vi såg bara bitvis den vidunderliga utsikten som vi annars skulle ha. Det ska vara en makalös utsikt över Mallorcas västra kust så här på gå cirka 850 möh. Pga vädret tog vi en liten kortare rundsträcka för att gå tillbaka ner till Valldemossa.

Fakta: 11,1 km med en höjdskillnad på +/-778 meter.

På hemvägen stannade bussen till vid Son Marroig med dess speciella klippformation vid havet.

Dag 5 Vilodag innebar besök i Palma 26/4

Och självklart tog vi tåget på den gamla bergsjärnvägen både dit och hem.

Den 27 km långa smalspårsjärnvägen mellan Palma och Soller, Den byggdes 1912 och elektrifierades redan 1929. Banans längsta tunnel är 3 km lång och tar 7 minuter att färdas igenom. Totalt finns det 13 tunnlar! Banan kallas för "apelsintåget" då syftet med den var att frakta apelsiner från Sollerområdet till Palma.

Bannan slingrar sig längs bergssidorna ned mot Soller.

Castillo Bellver ligger på en höjd med en fantastik utsikt över palmabukten . Förstår det perfekta läget utifrån försvarssynpunkt.

Fästningen byggdes under 1300-talet för kung James II av Aragon, Mallorca. Idag är det Mallorcas historiska museum och har även en konsertsal.

Dag 6 Vattenreservatet Cuber 27/4

Vi tog bussen upp till Vid Cuber och dess damm som är vattenreservoar för hela (?) Mallorca. Vi möts av mycket tamfår i början av vandringen och en helt annan natur än de andra vandringarna har gått igenom. Tittar vi norrut ser vi Mallorcas högsta berg, Puig Major, i norr.

När vi har gätt längs med dammen fortsätter vi söderut och stannar till där leden ¨El Barranco¨ leder vidare ner till byn Biniaraix och tillbaka till Sóller. Gruppen delar på sig och vi är ett antal som fortsätter upp till Coll de L’Ofre och bestiger dess topp L´Ofre. Där har vi en vidunderlig och vacker utsikt ner mot Cuber och kringliggande berg; ja, nästan hela Mallorca.

Fakta: 16 km med en höjdskillnad på +/-1055 meter.

Färgen beror på att de har blivir märkta av sin ägare och sedan har de gnuggat ut färgen

Som en saga...

Huset går att hyra. Saknar el och andra bekvämligheter, men garanterat färskt vatten.

Lammgam, som nu är på väg tillbaka på Mallorca efter ett gediget räddningsarbete.

Nedan den finurliga korpen.

Citronträdet blommar och bär frukt samtidigt och året om, dock mest i mars-april.

Det är först efter ca femton år som trädet bär frukt

Dag 7 La Costa Nort - Cala Tuent

Sista vandringsdagen åker vi buss en tredjedel av samma resväg som igår. Där hoppar vi av vid en liten utsiktsplats med det enkla namnet ”Es mirador de ses Barques” Dagens vandring på leden “Sa Costera” går längs havet till havsviken Cala Tuent.

Vi går genom en dal och till gården Balitx d’Avall, där vi tar en paus. Därefter följer vi den norra kusten fram till viken Cala Tuent där det blev bad i de häftiga vågorna. Avsikten var att vi skulle ta båten tillbaka till Puerto de Sóller men det blåste för mycket, tyvärr.

Fakta: 9,9 km med en höjdskillnad på +/-674 meter.

Istället för båt tillbaka fick vi åka buss. Det var många som blundade under färden då delar av bakre bussen vid flera tillfällen var utanför vägen och ett stup under sig.